همه چیز درباره کرونا جدید KSE / آیا در آینده اوج تاج قدرتمندی در کشور خواهیم داشت؟



شهید بهشتی رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به ویژگی ها و خاستگاه واریانت کروناویروس KSE گفت: برای پایین آوردن قله ششم در موقعیت خوبی هستیم. در عین حال باید سطح واکسیناسیون دانش آموزان را افزایش دهیم.

دکتر علیرضا ناجی در مورد سویه های جدید کرونا گفت: از زمان ظهور Omicron چندین نوترکیب داشته ایم که یا از خود Omicron یا از ترکیب Omicron با سویه های دیگر که مهمترین آنها KSD، KSF و KSE.” KSD و KSF ترکیبی از emicron BA1 و delta بودند که به آن دلتاکرون نیز می‌گویند. از آنجایی که در مقطعی شاهد گردش همزمان دلتا و Omicron بودیم و در نتیجه این نوترکیبی‌ها ایجاد شد، KSD بزرگترین است و در سال شناسایی شده است. دانمارک، هلند، آلمان و ایالات متحده و غیره. KSF نیز در انگلستان کشف شده است. KES سومین نوترکیب آمیکرون است که از نوترکیب دو زیرواحد omicron است؛ به ترتیب BA1 و BA2 ایجاد شده و سه مورد وجود دارد. جهش های اضافی در بریتانیا از 19 ژانویه شناسایی شده و بیش از 600 مورد از سویه CSE در بریتانیا گزارش شده است.

در مورد KSE چه می دانیم؟

وی افزود: اطلاعات زیادی در مورد ویژگی های سویه های KSE در دست نیست. با این حال، گزارش های اولیه نشان می دهد که KSE 10٪ سریعتر از BA2 است. در حال حاضر، آنچه در مورد KSE می دانیم این است که احتمالاً نرخ انتشار بالاتری دارد، اما بیماری زایی آن یا چقدر مصون است، فعلا نمی توانیم اظهار نظر کنیم و باید منتظر اطلاعات بیشتر باشیم.

بیشتر بخوانید  میناب در محاصره عقرب

ناجی ادامه داد: در عین حال باید توجه داشت که گزارش های مربوط به سویه های جدید مربوط به کشورهایی است که با کار ژنتیکی سروکار دارند و گزارش می دهند. بنابراین ممکن است این عدد واقعی نباشد و موارد دیگری در کشورهای دیگر وجود داشته باشد که شناسایی نشده باشد.

توانایی ردیابی کووید 19 در کشور قوی‌تر شده است

وی در خصوص وضعیت ایران و احتمال ورود سویه های جدید به کشور گفت: این سویه ها می توانند وارد کشور ما شده و در کشور ما ایجاد شوند. چون چرخش همزمان Omicron و Delta را هم دیدیم و احتمال ترکیب مجدد وجود داشت اما گزارشی در این مورد ندادیم. در عین حال باید مطالعات بیشتری در مورد سویه ها در کشور انجام شود. ممکن است روی توالی نویسی کار چندانی انجام ندهیم و اطلاعی از آن نداشته باشیم. بحث توالی باید به عنوان یک برنامه منظم برای شناسایی سویه های جدید انجام شود. خوشبختانه با کمک وزارت بهداشت و سازمان جهانی بهداشت چندین دستگاه NGS که سیستم های جدید توالی یابی هستند وارد کشور شده و مشغول به کار هستند. بر این اساس ظرفیت علمی و مجهز نظارت کویتی در کشورمان تقویت شده و به نظر می رسد از این پس شرایط خوبی در این زمینه داشته باشیم. در عین حال باید منتظر ماند و دید که گزارش ها در مورد خطرات این جنبه ها چه خواهد بود.

اوج ششم و موقعیت طلایی برای تکمیل و افزایش سطح واکسیناسیون

ناجی درباره وضعیت ویروس کرونا در کشور گفت: در ششمین اوج بحران هستیم. سفرهای نورزی نیز تاثیرگذار بوده و احتمال افزایش شیوع کرونا وجود دارد. در عین حال، بازگشایی مدارس می تواند در حاشیه باشد. من معتقد بودم که باید یکی دو هفته بعد از عید منتظر بمانیم و مدارس را باز کنیم تا ببینیم وضعیت چگونه خواهد بود و اگر بیشتر شود بازگشایی مدارس و دانشگاه ها ضرری ندارد. با این حال، بازگشایی اتفاق افتاده است و انتظار داریم افزایش یابد.

بیشتر بخوانید  کرونای دلتا در ۵ تا ۱۰ ثانیه منتقل می‌شود / چه افرادی ریسک ابتلا به کرونای شدید را دارند؟ -

پیشنهاد تمدید دوز چهارم واکسن کرونا

وی گفت: ما در موقعیت خوبی هستیم. زیرا ما در ساعت شلوغی هستیم و تشویق به واکسیناسیون بسیار مهم است. مردم باید واکسیناسیون را تکمیل کنند و تزریق کنند. افرادی که قبلا واکسینه نشده اند نیز باید این واکسن را دریافت کنند. در عین حال باید سطح واکسیناسیون دانش آموزان را افزایش دهیم. اکنون تکمیل واکسیناسیون و تزریقات اضافی بسیار مهم است. آن هم وضعیت خوبی است. چون شیوع این ویروس زیاد نیست و راحت تر واکسینه می شویم. پیشنهاد من این است که برای افراد 12 تا 18 سال و بالاتر، مقداری از تزریق را آزاد کنید. همچنین تزریق دوز چهارم واکسن را تمدید کنید. نوبت چهارم در حال حاضر برای افراد بالای 60 سال که ایمنی ضعیفی دارند تزریق می شود که بسیار خوب است. با این اقدامات و استفاده از این موقعیت ها می توانیم سطح پوشش امنیتی را افزایش دهیم.

ناجی گفت: در عین حال باید تحقیقات خود را انجام دهیم، تعداد آزمایشات خود را افزایش دهیم تا بتوانیم اطلاعات لازم را از روند بیماری داشته باشیم تا بتوانیم افزایش ها را پیش بینی کنیم تا اقدامات لازم انجام شود.

آیا در آینده یک قله بزرگ تاج خواهیم داشت؟

وی درباره احتمال یک تاج جدی دیگر از اوج در کشور گفت: بستگی به انواعی که در راه است و مقدار واکسیناسیون ما دارد. قله پنجم با دلتا از نظر مرگ و میر با قله ششم با اومیکرون تفاوت داشت، اما از نظر شیوع و گسترش قله ششم بسیار بیشتر بود. با پیک ششم حتی یک خانواده نداریم که مبتلا نشده باشد، شیوع خیلی زیاد بود. پیک های آینده چقدر می تواند باشد و … بستگی به میزان واکسیناسیون دارد و همچنین بستگی به این دارد که کدام نوع با چه ویژگی هایی همراه باشد. با توجه به میزان واکسیناسیونی که در کشور انجام شده است و در صورت تزریق دوز مردم، می توان امیدوار بود که در آینده پیک های خیلی بالایی وجود نداشته باشد و در صورت پیک، کنترل بهتری حاصل شود.

بیشتر بخوانید  قدرت باورنکردنی پلنگ در حمل لاشه آهو به بالای درخت / فیلم

دیدگاهتان را بنویسید