درباره پل پونل چه می دانید؟


به گزارش سلام نو، پل خشتی پونل بر روی رودخانه شفارود یکی از مهم ترین پل های خشتی غرب گیلان است که در مسیر جاده قدیم شاه عباسی ساخته شده است. پل پونل در 12 آذر 1375 با شماره ثبت 1780 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

درباره پل پونل چه می دانید؟

پل خشتی پونل یا پل خشتی پونل در شمال غربی استان گیلان و در منطقه رضوانشهر قرار دارد. پل پونل در چهار کیلومتری جاده رضوانشهر – ثالث بر روی رودخانه شفارود ساخته شده است. رودخانه شفارود پس از عبور از پل پونال به دریای خزر می ریزد. این پل در دوره قاجاریه بر روی بقایای پل صفویه در مسیر عباسی کاروان “رشت – آستارا” ساخته شده است. اکنون یک پل بتنی عریض در عرض پل ساخته می شود که دید پل آجری پونل را کاهش می دهد.

درباره پل پونل چه می دانید؟

سبک معماری

این پل دارای سبک خاصی است که به ندرت در سایر پل های تاریخی دیده می شود. ساخته شده. بدین ترتیب دو ستون مخروطی شکل در طرفین طاق و شکاف های آن و دو طاق در بدنه در ضلع شمالی پل وجود دارد. این پل 30 متر طول و 2.40 متر عرض دارد. در دو لبه پل دو قلعه آجری چهل سانتی متری ساخته شد. این پل دهانه ای از آجر دارد و چهار گوشه آن از چهار میله سنگی ساخته شده است. ضخامت قوس اصلی در پایین و بالا یک متر است. امروزه به دلیل افزایش عرض جاده و آسفالت پل به زیر جاده سقوط کرده و زیر جاده است و در نزدیکی این پل پل جدیدی بر روی شفارود ساخته شده است. مصالح ساخت این پل سنگ و آجر است. سطح پل سنگفرش است و در زیر پل پناهگاهی وجود دارد که اکنون تخریب شده است. پل پونل دهانه بزرگی با قوس کوتاه به عرض 10 متر دارد. سطح پل از وسط به دو طرف شیبدار است. این پل در فهرست آثار ملی به شماره 1780 قرار گرفت و در سال 1386 توسط اداره میراث فرهنگی شهرستان رضوانشهر مرمت شد.

بیشتر بخوانید  وضعیت بازار پایتخت | بازار تهران اعتصاب کرد؟

درباره پل پونل چه می دانید؟

نام نام

Punel از دو کلمه در pu و nal nal تشکیل شده است. پو در زبان تالشی به معنای نخ پشمی و نال نال در زبان تالشی به معنای نعل اسب است. طبق سنت در این منطقه مغازه هایی وجود داشت که این دو کالای داخلی را می فروختند، امروزه این نام را punši punel تلفظ می کنند.

منبع: تریپ یار

دیدگاهتان را بنویسید