این دو کشور منبع اصلی گرد و غبار هستند



صادق ضیائیان رئیس مرکز ملی پیش بینی و پیش بینی کشور می گوید: در سال های اخیر دلایلی مانند بارندگی کم و تغییرات اقلیمی منجر به خشکسالی شده است و با افزایش ریزگردها از برخی کشورهای همسایه در بسیاری از استان ها مانند تهران شاهد آلودگی هوا هستیم. مدیریت ریسک های آب و هوایی – این گرد و غبار به دلیل نفوذ توده های گرد و غبار کشورهای همسایه مانند عراق منشاء داخلی و خارجی دارد.

صادق ضیائیان در گفت وگو با ایسنا، درباره علل گرد و غبار در هوای برخی استان ها از جمله تهران، اظهار کرد: بخشی از گرد و غباری که امروز (19 فروردین) کشور را درنوردیده، منشأ خارجی از سوریه و بیشتر از عراق است. ایالتی می شود. بخشی از آن منشأ داخلی دارد و پیامد خشکسالی های اخیر و فرسایش خاک از زمین های اطراف شهرها است، اما چند درصد از این آلودگی منشأ داخلی دارد و چند درصد منبع خارجی را نمی توان تشخیص داد.

وی افزود: این گرد و غبار بخش زیادی از کشور را فرا گرفته است اما انتظار داریم تا فردا این گرد و غبار در غرب کشور وجود داشته باشد و در سایر نقاط با کاهش نسبی همراه باشد.

سازمان هواشناسی روز شنبه (19 فروردین) با صدور اخطاری نارنجی از توسعه گرد و غبار و وزش باد شدید و انتقال گرد و خاک در کردستان، کرمانشاه، ایلام و خوزستان خبر داد.

در چنین شرایط جوی، کاهش دید افقی و کاهش کیفیت هوا، وقفه در تردد غیرمنتظره نیست.

سازمان هواشناسی کشور پرهیز از فعالیت در فضای باز برای تمامی گروه های سنی و اتخاذ تدابیر لازم برای جلوگیری از آسیب احتمالی تاسیسات حساس به گرد و غبار را توصیه کرد.

بیشتر بخوانید  برنامه خاموشی‌های احتمالی برق تهران از ۶ تا ۱۲ شهریور۱۴۰۰ -

این سازمان در ادامه با صدور اخطاریه زرد، تداوم سامانه بارشی و رگباری همراه با وزش باد شدید گاهی اوقات، رعد و برق، در مناطق مستعد بارش تگرگ در روزهای شنبه و یکشنبه (30 و 21 فروردین) را اعلام کرد.

این شرایط جوی شنبه در آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، زنجان، همدان، گیلان، مازندران، گلستان، قزوین، البرز، تهران و سمنان و روز یکشنبه در استان‌های مازندران، گلستان، خراسان شمالی، خراسان شمالی، البرز، تهران و سمنان است.

با توجه به این خطر اختلال در تردد برون شهری، احتمال طغیان محلی، احتمال بالا آمدن سطح رودخانه ها، احتمال صاعقه و کاهش دید وجود دارد و با توجه به هشدار سازمان هواشناسی در دستور کار قرار می گیرد.

در پی این اخطار، سازمان هواشناسی روز شنبه (۱۹ فروردین) هشدار زرد دیگری درباره ایجاد گرد و غبار و وزش باد شدید گذرا و انتقال گرد و غبار از کشورهای همسایه غربی صادر کرد.

این شرایط جوی روز شنبه در شهرهای تهران، اصفهان، البرز، زنجان، سمنان، قزوین، کرمان، جز، لرستان، مرکزی، همدان، کما، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی دور از انتظار نبوده و در این شرایط کاهش دید افقی و کاهش هوا است. کیفیت، وقفه در ترافیک انتظار می رود.

سازمان هواشناسی توصیه می کند از حضور در فضای باز به ویژه برای افراد آسیب پذیر خودداری شود و برای جلوگیری از آسیب احتمالی تاسیسات حساس به گرد و غبار اقدامات احتیاطی انجام شود.

مرکز پایش آلودگی هوای تهران همچنین به کودکان، مبتلایان به آسم و مبتلایان به بیماری های قلبی و ریوی توصیه کرده است که از منازل خارج نشوند و از فعالیت در فضای باز پرهیز کنند.

بیشتر بخوانید  بعد از لغو کنسرت در اردکان جز دقایقی قبل از اجرا چه اتفاقی برای خواننده جوان افتاد؟ / فیلم سینما

هشدار نارنجی سازمان هواشناسی پیش بینی کرده است که پدیده های جوی اثرات منفی و خسارات احتمالی به همراه خواهد داشت. اخطار نارنجی برای آماده سازی دستگاه های مسئول برای مقابله با پدیده مضر صادر می شود. هشدار زرد به این معنی است که پدیده های جوی رخ خواهد داد که می تواند در سفر و فعالیت های روزانه اختلال ایجاد کند. این اخطار به منظور افزایش آگاهی عمومی صادر شد تا مردم برای مقابله با پدیده های جوی که تا حدودی دشوارتر از حد معمول هستند، آماده باشند. از سوی دیگر مسئولان نیز متوجه این هشدارها هستند تا در صورت لزوم واکنش نشان دهند.

دیدگاهتان را بنویسید