اگر یک یا چند نفر از جمعیت مرتکب جرم یا تخلفی شوند، همیشه از عاقل یا عاقل آن جمعیت انتقاد میکنند و آنها را به خاطر ارتکاب جنایاتی که نمیتوانستند قبل از ارتکاب جرم و ارتکاب جنایت خود به مرتکبین اشاره و راهنمایی کنند، بازخواست میکنند. اقدامات نادرست قبل از وقوع یک حادثه جلوگیری کنید.
در چنین مواردی، نظر آنها بله است “رژیم غذایی در ذهن من است.” گاهی گفته می شود: «اگر اشتباهی کرد، او را ببخش، زیرا خون در دلش جاری است». استفاده از آن به شکل جدیدتر صحیح نیست، زیرا بخشش ربطی به گردش خون و جریان خون ندارد.
اما ریشه این سؤال شرعی که به صورت ضرب المثل است، این است: بر اساس احکام و معارف اسلامی، اگر عمداً دیگری را بکشد، مجازات او قصاص است، یعنی باید کشته شود.
رژیم غذایی عاقلانه است
در قتل عمد، اقارب مقتول حق قصاص دارند و رضایت طرفین می تواند منجر به ترک قصاص و گرفتن خون و دیه شود. در این صورت دیه از دارایی قاتل به پدر و مادر مقتول پرداخت می شود.
اما اگر قتل سهو باشد یعنی قاتل قصد قتل نداشته باشد و قتل سهوا و غیر عمد واقع شده باشد، قصاص نمی شود و دیه یا دیه پرداخت می شود.
«و من قاتل المؤمن عن الغیر الکتب علی رقیب المؤمن و الطعمه قاطع» یا به اصطلاح معروف.
واژه حکیم در این عبارت به معنای عاقل و عاقل نیست، بلکه جماعت عاقلی که در قتل حرام باید دیه بدهند عبارتند از: پدر، فرزندان و اقارب پدری مانند امام و بنی، امام، ابی، ابوینی، اخوال (عموها). ) و بنی اخوال ابی و ابوینی قاتلند.
اما فلسفه «خونخوار» این است که اگر کسى بدون عمد قتلى را مرتکب شود، زیرا گناه او صرفاً سهل انگارى و سهل انگارى است و سزاوار رحمت و شفقت است، لازم است نسبت به مسلمانان رأفت و مهربان باشد و نزدیکترین مسلمانان همان بستگان و غیر عمد هستند. بستگان قاتل که باید خون قاتل را بپردازند تا اقوام و خویشاوندان نادان و نابالغ را با عقل و وجدان حفظ کنند و بنابر احتیاط و احتیاط به آنها اجازه خودکشی اشتباهی را ندهند.