ضرب المثل «سرم نشکن» را بشکن از کجا آمده و به چه معناست؟



سرم بشکن پامو نشکن


سرم بشکن پایت نشکن یعنی چی؟

عبارت سرم بشکن پامو نشکن به عنوان مثال، بیشتر کلمات زبان تاجران بازار و خواربارفروشان در برخورد با مشتریان است که زیاد چانه زنی می کنند تا فروشنده قیمت کالا را پایین بیاورد، اما فروشنده با ضرب المثلی مشابه به خریدار پاسخ می دهد.


معنی ضرب المثل را بشکن قدم مرا نشکن : چانه نزنید و قیمت کالاها را پایین نیاورید

شکستن نرخ مخالف افزایش نرخ است و به معنای کاهش قیمتی است که فروشنده در آن حضور دارد. سرش را بشکن اما قیمت کالایش را نشکن و پایین نیایید


معانی دیگر ضرب المثل را بشکن قدم مرا نشکن : در سخنان خود ثابت قدم باشید، اجازه چانه زنی ندهید

پسندیدن سرم بشکن پامو نشکن در مورد دوم نیز به کار می رود که شخصی در عقاید و نیات خود تزلزل ناپذیر باشد و دیگران بخواهند او را از عقیده و قصدی که گاه با مصلحت آنها در تضاد است باز دارند در این صورت از ضرب المثل فوق برای اثبات عقاید آنها استفاده می شود. و قصد

خشایارشا یا خشایارشا پسر داریوش بزرگ دختر کوروش بزرگ و سومین پادشاه سلسله هخامنشی پس از شکست شورش مصریان و بابلی ها به دستور پدرش تصمیم گرفت به یونان حمله کند. به فکر داریوش بزرگ افتاد که جبران کند. خشایارشا تدارکات و تجهیزات را تا چهار سال پس از فتح دوم مصر فراهم کرد و در سال پنجم خود را برای نقل مکان آماده می کرد.


سرم نشکن پایم را نشکن / سرم را بشکن پام را بشکن یعنی چه؟


ریشه و معنی ضرب المثل را بشکن قدم مرا نشکن

هنگامی که نیروهای زمینی به باغازاردانه رسیدند، خشایارشا دستور داد دو پل 1150 یاردی برای اتصال کشتی ها به یکدیگر، یکی از فنیقی ها از طناب های پارچه ای سفید و دیگری از طناب های مصری استفاده شود. از کاغذ حصیری.ساختند. اما پس از ساخت پل ها باد شدیدی وزید و امواج بدنه کوه به چند کشتی برخورد کرد و پل ها را ویران کرد.

بیشتر بخوانید  قطعی برق در سال 98 چگونه خواهد بود؟

به معماران دیگر وظیفه ساخت پل داده شد و سیصد و شصت و پنجاه پاروزن و تعداد کافی کشتی بزرگ دیگر به نام “تری روم” به دریای سیاه و 314 کشتی از همین نوع به داردانل با چهار ضخیم. طناب های لاین پیوند داده نیز دو پل مستحکم ساخت و ارتش و بارو بانه هفت شبانه روز از آن عبور کردند. خشایارشا آخرین کسی بود که با تشریفات کامل از روی پل گذشت و پا به خاک یونان گذاشت.

سپس به اقصی نقاط یونان سفیران فرستاد و پیشنهاد تسلیم و اطاعت داد، اما نمایندگانی به آتن و اسپارت نفرستاد، زیرا آتنیان سفیران داریوش کبیر را در گودالی انداختند و اسپارتی ها خوب گفتند: سپس خشایارشا هر مقاومتی را سرکوب کرد. در مسیر خود ادامه داد تا به گذرگاه و تنگه «ترموپیل» رسید.

یونانیان فکر می کردند این تنگه که باریک ترین گذرگاه لشکر است و تنها با کالسکه می توان از آن عبور کرد، برای پایداری مناسب است و همینطور بود، اما ارتش ایران به رهبری یونان به نام «افی یالت» بسیار طولانی بود. راه باریک و باریک دیگر در تاریکی شب و در پرتو نور پیشرفته سپیده دم به بالای کوه رسید و از آنجا یونانیان را غافلگیر کردند.

به گفته هرودوت بیست هزار ایرانی و هشت هزار یونانی از جمله لئونید رهبر نظامی معروف اسپارتی در جنگ ترموپیل کشته شدند. شهر خالی از سکنه و قلعه آن که تنها عده ای فقیر و نیازمند در آن زندگی می کردند به دستور خشایارشا به آتش کشیده شد.

اما نیروی دریایی ایران که متشکل از 3000 کشتی جنگی بزرگ و کوچک بود، از جزایر بی شماری در دریای اژه عبور کرد و به سواحل یونان نزدیک شد. یونانی ها که در دریانوردی کاملاً ماهر بودند، تصمیم گرفتند به هر طریق ممکن نیروی دریایی ایران را شکست دهند و شکست نیروی زمینی خود را جبران کنند، هر چند که از نظر اندازه و کوله بر نیروی دریایی خود برتری داشت.

بیشتر بخوانید  کدام مدارس اصفهان فردا تعطیل هستند ؟

به همین منظور، آنها کنفرانسی را برای تعیین مکان جنگ و تاکتیک های جنگ با حضور رئیس نیروی دریایی آئوری باجاد، ژنرال آتنی Themistocles، ژنرال کورنتی Adi Mant و سایر فرماندهان برجسته نیروی دریایی یونان تشکیل دادند.

تمیستوکلس قبل از اینکه اوری بتواند رئیس نیروی دریایی را برای تأیید نظرات خود فراخواند، در جلسه شروع به صحبت کرد. ژنرال کورنتی آدی مونت در آن زمان اعتراض کرد: «تمیستوکلس در مسابقات، کسی را برنده می‌شود که خیلی زود از خواب بیدار می‌شود». تمیستوکلس پاسخ داد: درست است، اما کسی که عقب بماند، پاداشی دریافت نخواهد کرد.

سپس رو به اوری کرد و گفت: اگر دوباره در دریا بجنگی، برای کشتی‌های ما که تعدادشان از دشمن کوچکتر و وزنشان بیشتر است، خطرناک است، اما در یک مکان باریک ما قوی‌تر خواهیم بود و کشتی‌های ایرانی، به دلیل محدودیت فضا اجازه حرکت نمی دهیم، گوش کنید، دلایل من را ارزیابی کنید و کشتی ها را از خلیج سالامیس که قطعا بهترین و مناسب ترین مکان برای جنگ دریایی و برتری دریایی یونان است خارج نمی کنیم. درباره ایران…”

ژنرال کورنتی آدی مونت با اعتراض دوباره گفت: «مرد بی وطن باید ساکت باشد.» این بدان معناست که زادگاه شما، آتن، به دست پارسیان افتاد و شما بی وطن بودید و می خواستید شهر خود را نجات دهید. برای کشتن و نابود کردن. اوریجا باجادا تحت تأثیر سخنان آدی مانتا و دیگر فرماندهان قرار گرفت تا از تمرکز نیروی دریایی یونان در خلیج سالامیس عقب نشینی کند.

«آیا در خلیج سالامیس می‌مانی و خودت را مردی دلیر خطاب می‌کنی یا می‌روی یونان را به بردگی می‌کشی؟» در نقشه‌اش با نهایت آرامش سرش را خم کرد و گفت: “سرم را بشکن و حرف مرا نشکن”

بیشتر بخوانید  تذکری برای حفظ حجاب آقای بازیگر به همسرش در مکان های عمومی!

این گفته و ژست متفکرانه تمیستوکلس منجر به انتصاب وی به فرماندهی کشتی‌های یونانی در خلیج سالامیس شد و تلفات سنگینی به نیروی دریایی ایران وارد کرد و نیروی دریایی یونان را به پیروزی و پیروزی سوق داد.

باری، عبارت «سرم را بشکن و حرفم را نشکن» به مرور زمان تحریف شده و به اشتباه این گونه بیان شده است:سرم بشکن پامو نشکنضرب المثل ها نقل می شوند و به درستی نقل و تمثیل می شوند.


معنی ضرب المثل را بشکن قدم مرا نشکن


بیشتر بخوانید:

30 ضرب المثل شیرین فارسی با معنی

53 ضرب المثل خوانا درباره قانون و بی عدالتی

ضرب المثل انجیر خوردن مرغ یعنی چه؟


دیدگاهتان را بنویسید