ایرانی ها با گواهینامه ایرانی در کدام کشورها می توانند رانندگی کنند؟


به گزارش سلام نو به نقل از مهرا، رئیس مرکز صدور گواهینامه پلیس راهور گفت: ایرانیان می توانند با گواهینامه ایرانی تا 6 ماه در 78 کشور اروپایی و آسیایی بدون تغییر گواهینامه رانندگی کنند.

در سفر به خارج از کشور احتمالاً از شما می پرسند که اگر گواهینامه رانندگی ایرانی دارید، می توانید از این گواهینامه در کشور مقصد استفاده کنید یا خیر. همچنین در صورت داشتن گواهینامه از کشور دیگری می توانید در سفر به ایران از آن استفاده کنید یا از معادل آن برای استفاده استفاده کنید؟ یا اینکه چه مدت پس از اخذ گواهینامه مجاز به رانندگی در جاده نیستید و محدودیت های کلی برای افرادی که به تازگی گواهینامه رانندگی دریافت کرده اند چیست.

در ایران پنج نوع گواهینامه رانندگی وجود دارد که عبارتند از: گواهینامه موتور سیکلت، گواهینامه رانندگی درجه سه، گواهینامه رانندگی درجه دو، گواهینامه رانندگی درجه یک و گواهینامه رانندگی خاص. با سرهنگ احمد کرمی اسد رئیس مرکز صدور گواهینامه پلیس راهور در خصوص موارد مطرح شده در خصوص گواهینامه رانندگی گفت و گو کردیم.

برای افرادی که گواهینامه دارند چه محدودیتی وجود دارد؟

کسانی که موفق به دریافت گواهینامه رانندگی درجه سه می شوند مشمول قوانین و دستورالعمل هایی هستند که به منظور کسب مهارت و تجربه بیشتر در رانندگی در سال اول و کنترل و رانندگی بهتر وسیله نقلیه صادر می شود.

کسانی که موفق به اخذ گواهینامه رانندگی درجه سه می شوند باید دارای گواهینامه رانندگی درجه سه باشند که مشمول شرایط و ضوابط دستورالعمل فوق نباشد و یا فردی که در حین رانندگی گواهینامه رانندگی درجه دو یا یک را به همراه داشته باشد. .

بیشتر بخوانید  طوفان شدید در البرز و تهران / ۲ نفر مجروح شدند

افراد دارای گواهینامه جدید از ساعت 24 تا 5 صبح مجاز به رانندگی نیستند. تردد در جاده های برون شهری به جز معابر اصلی بین شهری حداکثر تا فاصله ۲۵ کیلومتری شهرها ممنوع است. آیا نتیجه منفی شامل افرادی می شود که به تازگی گواهینامه دریافت کرده اند؟

یکی دیگر از محدودیت های این افراد عدم ارتکاب جرایمی است که طبق جدول ماده 7 قانون منجر به ارزیابی منفی می شود. ضمناً این افراد از ساعت 24 الی 5 صبح مجاز به رانندگی نیستند. همچنین تردد در جاده های برون شهری به استثنای معابر اصلی بین شهری در فاصله حداکثر 25 کیلومتری شهرها ممنوع است.

اشتباه در تصادفات منجر به جرح و فوت به گفته کارشناسان حوادث و عدم رعایت شرایط مندرج در گواهینامه مانند استفاده از عینک، سمعک یا تجهیزات خاص از دیگر محدودیت های دارندگان گواهینامه درجه سه در سال اول است. .

آیا گواهینامه ایران در کشورهای خارجی معتبر است؟

بر اساس قوانین فعلی ایران، ایرانیان مقیم سایر کشورها و همچنین کسانی که گواهینامه رانندگی معتبر در کشور محل اقامت خود دارند، همچنان مجاز به رانندگی با گواهینامه رانندگی خارجی معتبر خود به مدت شش ماه از بدو ورود به ایران هستند. این قانون شامل اتباع خارجی نیز می شود.

آیا قانونی در این مورد داریم؟

در ماده 22 آیین نامه صدور گواهینامه های رانندگی آمده است: دارندگان گواهینامه های معتبر خارجی اعم از ایرانی و خارجی می توانند پس از ورود به ایران حداکثر تا 6 ماه رانندگی کنند و در صورت تمایل به ادامه رانندگی می توانند تغییر مسیر دهند. مجوز خارجی. مجوز ایرانی.”

بیشتر بخوانید  فیلم دیده نشده از تولد مار در باغ وحش/فیلم

دارندگان گواهینامه ایرانی می توانند در ۷۸ کشور دنیا رانندگی کنند

برای تبدیل گواهینامه خارجی به ایرانی چه اقداماتی باید انجام شود؟

تبدیل گواهینامه های معتبر رانندگی صادر شده از سایر کشورهایی که گواهینامه رانندگی در قلمرو آنها برای رانندگی وسیله نقلیه معتبر است، ارائه ترجمه و بازرسی اصل گواهینامه خارجی، سایر مدارک لازم، سلامت جسمی و روحی متقاضی.

لازم به ذکر است سایر موارد تبدیل گواهینامه رانندگی با موافقت وزارت امور خارجه و سفارت کشور صادر کننده گواهینامه انجام می شود. مأموران سیاسی و کنسولی و همچنین اعضای سازمان های بین المللی نیز می توانند مدارک موضوع ماده 22 این آیین نامه را از طریق وزارتخانه های امور خارجه و کشور به منظور تبدیل پروانه خود به وزارت امور خارجه ارسال نمایند. .

ایرانی ها در تمامی کشورهایی که با آنها رابطه متقابل داریم اعم از آرژانتین، اسپانیا، آلمان، بلغارستان و … تا 6 ماه می توانند با گواهینامه ایرانی رانندگی کنند و نیازی به تغییر گواهینامه ندارند.

ایرانی ها با گواهینامه ایرانی در کدام کشورها می توانند رانندگی کنند؟

ایرانی ها در تمام کشورهایی که با آنها کار می کنیم می توانند تا 6 ماه با گواهینامه ایرانی رانندگی کنند و نیازی به تغییر گواهینامه ندارند.

بعد از 6 ماه باید چه کار کنند؟

بعد از 6 ماه باید مراحل تبدیل گواهی را که در بالا ذکر کردم طی کنند، اما این نکته حائز اهمیت است که تبدیل گواهینامه ها در کشورها بر اساس عمل متقابل است. یعنی اگر یک راننده ایرانی در کشوری تست شود از شهروند آن کشور تست عملی می گیریم اما اگر فقط تست و معاینات پزشکی داده شود فقط تست می گیریم.

بیشتر بخوانید  کدام استان بیشترین آمار طلاق در کشور را دارد؟

آیا ایرانی ها فقط در کشورهای آسیایی می توانند با گواهینامه ایرانی رانندگی کنند؟

خیر، گواهینامه های ایرانی در ۷۸ کشور از جمله آرژانتین، اسپانیا، آلمان، بلغارستان و … معتبر است.

دارندگان گواهینامه ایرانی می توانند در ۷۸ کشور دنیا رانندگی کنند

اگر فردی گواهینامه خود را گم کند کجا باید برود؟

بر اساس قوانین جدید پلیس راهنمایی و رانندگی، متقاضیان دریافت گواهینامه مضاعف مجبور نیستند در روزنامه ها یا روزنامه های رسمی که گردش مالی زیادی دارند، اعلامیه فقدان گواهینامه درج کنند. برای اعلام مفقود شدن گواهینامه رانندگی کافی است به نزدیکترین کلانتری به اضافه 10 مراجعه و برای گواهینامه رانندگی المثنی اقدام کنید.

فرم مربوطه دلیل این درخواست را از شما خواهد پرسید. بنابراین، اگر گواهی شما به سرقت رفته یا ممکن است به دست شخص دیگری افتاده باشد، باید آن را ذکر کنید. این دفاتر بررسی اولیه را در این زمینه انجام داده و در صورت عدم وجود سابقه سوء استفاده از این سند درخواست شما را ثبت خواهند کرد.

چه مدت طول می کشد تا یک فرد گواهینامه جدید بگیرد؟

برای صدور گواهینامه جدید لازم است تمامی استعلام ها برای یافتن گواهی قبلی انجام شود که حدود 2 ماه زمان می برد و پس از 2 ماه گواهینامه جدید برای متقاضی صادر می شود.

آیا این شخص تا زمانی که راننده گواهینامه نگیرد اجازه رانندگی دارد؟

بله اشکالی ندارد، وقتی می رود برای مفقود شدن گواهینامه، گواهینامه رانندگی اش را می گیرد تا گواهینامه صادر شود.

دیدگاهتان را بنویسید