این ایرانی نماد جام جهانی 2022 را طراحی کرد



به گزارش سلام نو به نقل از آفتاب نویس، نمادی که خیلی زود در شبکه های اجتماعی ظاهر شد و حتی شایعاتی در مورد ماهیت آن منتشر شد. برخی او را روح می دانستند و برخی دیگر او را «سفره ماهی در خلیج فارس» خطاب می کردند، اما هیچ یک از این تعابیر از «لایبا» درست نبود. لایب در زبان عربی به معنای بازیکن بسیار ماهری است که همه فوتبالدوستان را به تماشای تکنیک های خود و البته دعوت می کند. نکته مهم در مورد این طرح این است که توسط یک طراح گرافیک ایرانی طراحی شده است. «سیدحسین اجاقی» فردی است که در روزهای اخیر نامش در رسانه ها منتشر شده و خود را طراح نمادهای جام جهانی معرفی می کند. دستاوردی ویژه برای او که سال ها «شخصیت طراح» بود و حالا موفق شده برای اولین دوره جام جهانی غرب آسیا به موفقیتی خاص و بزرگ دست پیدا کند.

او در گفتگو با ما از آغاز ماجرای این طرح، تماس امیر قطر با وی، چالش های طراحی این نماد و … می گوید.

از بچگی نقاشی می کشیدم

این گرافیست و تصویرگر جوان و با استعداد در اولین سوالی که از چه زمانی وارد حرفه طراحی شده است، گفت: از کودکی عاشق نقاشی بودم و در سال 84 دوره تخصصی طراحی را در بندرعباس گذراندم. «از سال 1990 به صورت حرفه ای در زمینه طراحی شخصیت و نقاشی دیجیتال برای انیمیشن و بازی های رایانه ای فعالیت می کنم. گفتنی است وی در چندین پروژه انیمیشنی سریالی و سینمایی در زمینه طراحی شخصیت و فضا همکاری داشته است. همچنین طراحی و اجرای دو جلد طنز (طنز) و طراحی مجموعه استیکر برای چندین برنامه پیام رسان فارسی از دیگر فعالیت های وی است.

فیفا یک سال و نیم پیش برای من ایمیل فرستاد

وی در پاسخ به این سوال که ماجرای طراحی جام جهانی قطر از چه زمانی آغاز شد، گفت: روند طراحی نمادهای جام جهانی در دوره های قبلی مانند برزیل یا روسیه که اطلاعات دقیق تری از آنها دارم، به گونه ای بود که فیفا رقابتی بود بین او. سه مورد از پیشنهادات مورد تایید کلیه کارشناسان آنها. سپس فیفا سه طرح را در معرض دید عموم قرار داد و طرحی که بیشترین رای را به خود اختصاص داد به نماد دوره ای تبدیل شد که محصولات جام جهانی با همین نماد تولید می شد. در همین راستا تقریبا یک سال و نیم پیش ایمیلی از کمیته عالی جام جهانی دریافت کردم. این سازمان کمیته مشترک فیفا و مسئولان کشور میزبان جام جهانی، قطر است. «در ایمیل ذکر شده بود که نمونه کار شما را دیدیم، مورد تایید قرار گرفت و ما از آن خوشمان آمد، بنابراین اگر علاقه مند هستید، پیشنهاد خود را به عنوان نماد جام جهانی ترسیم کنید و برای ما ارسال کنید.

بیشتر بخوانید  جزئیات اولین پرواز گردشگری ایران به مصر

طرح اصلی من یکی از 3 طرح برتر فیفا شد

این طراح گرافیک گفت: پس از دریافت ایمیلی از کمیته برگزاری جام جهانی، آمادگی خود را برای همکاری اعلام کردم و سپس به من پیشنهاد دادند که طراحی باید چگونه باشد و چه معیارهایی برای آنها باید باشد. . پیش نویس نمادهای جام جهانی قطر مهم هستند و می خواهند از طریق استانداردها روی آنها کار کنند و … بلافاصله پیشنهادم را شروع کردم و در نهایت نماد را به آنها دادم. نماد شاهین معروف به پرنده ملی قطر بود و من در چند فاز خیلی روی آن کار کردم به اصطلاح. چکش تا به نتیجه نهایی رسید و به عنوان یکی از سه طرح نهایی و برتر در رای گیری عمومی فیفا برای حضور در شبکه های اجتماعی آن استفاده شد. گفته شد انیمیشن هایی بر اساس این شخصیت ها ساخته می شود و مخاطبان پس از دیدن انیمیشن به این نمادها رای می دهند. یک سال پیش این اتفاق افتاد و باید نتیجه را به من می دادند، اما دو ماه گذشت و خبری نشد. «من ایمیلی به همان کمیسیون فرستادم که در آن گفتم کشور میزبان جام جهانی با همه پرسی مخالف است و مشخصاً برنامه ای دارند و می خواهند به عنوان نماد جام جهانی روی آن کار کنند.

امیر قطر از من خواست این نماد را طراحی کنم

«آژاسیو» ایمیلی از فیفا دریافت کرد که در آن آمده بود: «قطر هیچ یک از این سه طرح را نپذیرفته و قصد دارد نماد جام جهانی را خودش طراحی کند و اینجاست که این پروژه متوقف می شود». او گفت: نزدیک به یک ماه طول کشید تا جواب ایمیلم را بگیرم تا اینکه ایمیل دیگری از رئیس بخش برندسازی کمیته عالی جام جهانی دریافت کردم. می گویند ما یک ایده داریم و می خواهیم روی آن کار کنید و طرح را تمام کنید. بعد فهمیدم که خود امیر قطر هم ایده ای دارد که تقریباً همان چیزی است که الان مطرح شده است و در روزهای اخیر بارها آن را در رسانه ها دیده اید. به من گفتند که امیر قطر طرح های من و طراحان دیگر را دیده و از من خواسته که این ایده را اجرا و نهایی کنم، زیرا طرح شاهین من برای او جذاب تر از بقیه بود.

این نماد نشان دهنده پوشش محلی قطر است

این طراح شخصیت درباره ماهیت این نماد گفت: برای ایده امیر قطر قرارداد مستقیم با کمیته برگزاری جام جهانی بستم و از شش ماه پیش دوباره شروع به کار کردم. ایده آنها این بود که روسری مشکی مردان قطری و لباس محلی مردم قطر را به نماد رسمی جام جهانی قطر تبدیل کنند. آنها می خواستند از این فرصت جام جهانی نهایت استفاده را ببرند و این پوشش را به عنوان نماد و پوششی فرهنگی معرفی کنند که برایشان مهم است و باید در دنیا شناخته شود. آنها می خواستند این نماد به صورت بصری دیده شود تا همه مردم جهان بدانند قطر چگونه لباس می پوشد و بدیهی است که این در فرهنگ مردم این کشور بسیار مهم است.

بیشتر بخوانید  قوانین جدید سفر به عراق چیست؟

تصور شخصیت جام جهانی بدون دست دشوار بود

اجاجی درباره چالش های طراحی نماد جام جهانی 2022 گفت: طراحی این نماد را از زمانی که گفتم شروع کردم و برای من به عنوان یک طراح شخصیت با 15 سال تجربه و تجربه زیاد در این زمینه، این شخصیت بسیار چالش برانگیز بود. قطر. وقتی می خواهیم شخصیتی را طراحی کنیم یکسری اهداف برای خلق آن داریم که باید در طراحی به آنها توجه کرد. از این نظر شخصیت ما باید یک فوتبالیست باشد و این ورزش تماماً به تحرک است و شرایطی را می طلبد که داشتن اندام برای بازی با توپ بسیار مهم است، اما زمانی که من در مراحل اولیه پروژه بودم. ، راضی کننده نبود. بازخوردی که از امیر قطر در مورد این اتودها گرفتم دقیقاً همینطور بود و به من گفت که این شخصیت دست و پا ندارد و باید با همین اضطراب به این هدف رسید، حالا می توانی کاری کنی! اتوکشی زیاد، چکش های متعدد، تماس با تیم انیمیشن فیفا در مورد نحوه طراحی حرکتی برای این شخصیت تا بتواند یک نمایش فوتبالی ارائه دهد، در نهایت به طرحی رسید که همه دوست داشتیم. ادامه داد تا بهتر شدیم تا به نتیجه نهایی که در قرعه کشی جام جهانی اعلام شد رسیدیم و حالا می بینید.

نقش اسلیمی روی نماد طرح حنا زنان قطری است

تصویرگر درباره طرح روی این نماد نیز توضیح جالبی دارد و می گوید: پس از نهایی شدن طرح نهایی، تزیینات، طرح ها و … زیادی طراحی کردم. برای او گزینه های زیادی را در نظر گرفتم و او را به این کمیسیون فرستادم تا آنها را انتخاب کند. فینال باز است. بعضی ها خیلی شلوغ بودند و ترجیح دادیم آنقدر شلوغ نباشد که تنش بصری ایجاد کند چون ممکن است برای مخاطب منطقی نباشد. تا اینکه تصمیم گرفتیم دو توپ روی دستان شخصیت بگذاریم، این توپ ها را هم از لوگوی اصلی جام جهانی که چند سال پیش منتشر شد، گرفتیم، چون قرار بود این شخصیت از همین لوگو به این نماد تبدیل شود. نقش اسلیمی که در پایین این شخصیت دیده می شود نیز از نقش حنا الهام گرفته شده است که کاتارها از آن به عنوان زینت استفاده می کنند. ما می خواستیم نمادی از جامعه مردان و زنان قطر بر روی این شخصیت به عنوان کشور میزبان جام جهانی داشته باشیم.

بیشتر بخوانید  المپیک توکیو چالش عجیب رشد شما در دهکده مسابقه + عکس

به فوتبالیست بودن و دقت امیر قطر علاقه داشتم

اجاجی که دائماً با امیر قطر در تماس بود تا از طریق دفترش این ایده را مطرح کند و نظرات او را دریافت کند، گفت: نکته جالب در مورد مکاتبات، نگرانی و وسواس زیاد او بود. همچنین مهم این است که او از هواداران پر و پا قرص فوتبال است و سعی می کند در آن نقش ایفا کند. مثلا در پایین طرح از هنر زنان قطری با حنا استفاده کردم و فیفا تاکید کرد که طرح باید ضخیم تر باشد. در نهایت، امیر قطر گفت که ازدحام کوچک طراحی، توجه را از خود شال سفید منحرف می کند. به فیفا هم گفتم اما قبول نکردند و بالاخره وقتی امیر قطر این حرف را زد قبول شد. «برای من جالب بود که او اینقدر مراقب بود.

من خوشبین هستم که گروه خود را ترک کنیم

اجاجی در پاسخ به این سوال که آیا طرفدار فوتبال است، گفت: من فوتبال را خیلی دوست دارم اما فوتبال بازی نمی کنم و علاقه ام به ورزش بیشتر شناخته شده است. در مورد تیم ملی در جام جهانی قطر، من از کودکی عاشق تیم ملی آلمان و انگلیس بودم. از آنجایی که خاطرات خوبی از بازی با آمریکا در گذشته داریم، خوشبین هستم که در این دوره اتفاقات خوبی برای تیم ملی کشورمان بیفتد. بریتانیا مثل گذشته در مستطیل سبز قوی نیست و من فکر می کنم خیلی راحت تر از آرژانتین است. در مجموع خیلی خوشبین هستم که صعود کنیم.

کار من هنوز تمام نشده و استیکرهای جذابش باقی مانده است

اگرچه طراحی لایب به عنوان نماد جام جهانی 2022 به پایان رسیده است، اما کار این گرافیست ایرانی همچنان ادامه دارد. او گفت: «کار من هنوز تمام نشده است. همچنان در حال کار بر روی استیکرهای این نماد هستیم و علاوه بر تعدادی از آنها که کشف شده، موارد جالب دیگری نیز در چند روز آینده اضافه خواهد شد. فقط بسته اولیه در قرعه کشی کشف شد. «در روزهای آینده استیکرهای شبکه های اجتماعی را به فیفا و کمیته برگزاری جام جهانی قطر می دهم که خودشان منتشر کنند.

دیدگاهتان را بنویسید