دندان و لثه زیر ذره بین


دندان و لثه زیر ذره بین

مجموعه دندان ها و لثه ها در ابتدای دستگاه گوارش قرار دارند و نقش بسیار کلیدی در هضم دارند. هر یک از دندان های این مجموعه با شکل و موقعیت خود وظیفه خاصی در جویدن غذا دارند و لثه ها به عنوان حامل آن ها به تثبیت و تسهیل عملکرد دندان کمک می کند.

به طور کلی یک فرد بالغ دارای 32 دندان در دهان خود است که به چهار دسته دندان های جلویی، دندان نیش، ساینده های کوچک و آسیاب تقسیم می شوند و هر کدام از این دسته ها عملکرد خاصی دارند. علاوه بر این نوع دندان ها، دندان عقل نیز وجود دارد که وجود آنها کمی گیج کننده است.

ساختار دندان و لثهدندان و لثه زیر ذره بین

با وجود این تنوع، تمام دندان ها ساختار کلی منحصر به فردی دارند و از اجزای مشترکی تشکیل شده اند که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

تاج دندان: قسمت بالایی دندان که در میان سایر قسمت ها تنها قسمت دندان مصنوعی است.

آدامس: بافت ماهیچه ای است که قسمت های پایینی دندان ها را نگه داشته و تغذیه می کند. قسمت بالایی لثه که به راحتی در دهان قابل مشاهده است و به تاج دندان چسبیده است، خط لثه نامیده می شود. این خط به طور کلی و در مورد سلامت باید مطرح و قوی باشد
بودن.

ریشه دنداناین قسمت از دندان که باریک و نوک تیز است در فک قرار می گیرد و با کمک استخوان فک در دهان قرار می گیرد.

عصب دنداناین جزء دندان مانند هر عصب حسی دیگری گرما، سرما، فشار، درد و احساسات مشابه را از دندان به مغز منتقل می کند.

بیشتر بخوانید  پودوفیلین چیست و چرا مصرف می شود؟

دندان ها چه کار می کنند؟
همانطور که قبلا ذکر شد، هر گروه از دندان ها عملکرد خاصی دارند که فرآیند جویدن مفصل و مرحله اول هضم را در دهان کامل می کند.

دندان های قدامی (دندان های قدامی)این دندان ها که در جلوی لثه قرار دارند، در اصل ابزارهای برش هستند و مانند یک چاقوی تیز یا قیچی، تکه های بزرگ غذا را به قطعات کوچکتر برش می دهند.

دندان نیشاین دندان ها که در دو طرف دندان های جلویی قرار دارند، دارای نوک برجسته و تیز مانند سرنیزه هستند و وظیفه پارگی و سوراخ کردن الیاف و بافت های غذا را بر عهده دارند.

دندان آسیاب کوچک: این دندان ها درست در پشت دندان نیش قرار دارند و دارای دو برآمدگی تیز در بالای تاج خود هستند که به آنها کمک می کند تا غذا را بیشتر از قبل خرد و خرد کنند.

دندان آسیاب: این دندان ها ساختار و شکل بسیار محکمی دارند و در واقع محکم ترین دندان ها به حساب می آیند. دامنه کاربرد این نوع دندان نسبت به انواع دیگر بیشتر است زیرا در پایان فعالیت سری دندان غذا کاملا له شده، آسیاب شده و آماده بلع می شود.

معمای دندان عقل: دندان عقل که به «آسیاب ثالث» نیز معروف است، در اواخر نوجوانی و اوایل نوجوانی، بین 17 تا 21 سالگی، بسیار دیرتر از سایر دندان ها سبز می شود. به دلیل این سن آنها به عنوان دندان عقل شناخته می شوند. علم پزشکی هنوز عملکرد خاص این دندان ها را کشف نکرده است. علاوه بر این، این دندان ها هنگام رشد مشکلاتی ایجاد می کنند و به همین دلیل است که در بسیاری از موارد فرد مجبور به کشیدن آن ها می شود.

بیشتر بخوانید  از فواید بی شمار تزریق پی آر پی چه می دانید؟

منبع: jamejamonline.ir


دیدگاهتان را بنویسید