کاربرد طب سوزنی در بیماری های صعب العلاج


کاربرد طب سوزنی در بیماری های صعب العلاج

با همه پیشرفت هایی که دانش پزشکی انجام داده است، هنوز بسیاری از بیماری ها وجود دارند که یا درمان ندارند یا بیمار نیاز به مصرف طولانی مدت داروهای زیادی با عوارض جانبی فراوان دارد که پاسخ درمانی مطلوبی به این گونه بیماری ها نمی دهد. بیماری ها بهش میگن دارو

یکی از درمان هایی که می توان به این گونه بیماران پیشنهاد کرد طب سوزنی است. طب سوزنی شامل تحریک نقاط خاصی از بدن با طب سوزنی است که در دهه های اخیر با قدمتی چند هزار ساله، دانشگاه ها و مجامع علمی دنیا بر این باورند که امروزه بسیاری از بیماران در سراسر جهان به درمان بیماری های خود به ویژه بیماری های صعب العلاج می پردازند. این درمان ها اتخاذ شده است. سازمان بهداشت جهانی طب سوزنی را برای درمان بیماری های مختلف تایید کرده است.

کاربرد طب سوزنی در بیماری های صعب العلاج

از جمله بیماری های صعب العلاج که طب سوزنی می تواند به درمان کمک کند عبارتند از:
عوارض حسی و حرکتی پس از سکته مغزی، فلج، اختلالات بلع و گفتار، مشکلات پس از آسیب اعصاب محیطی و نخاع، سردرد مزمن، سندرم تونل کارپ، بیماری پارکینسون، ام اس، تیک عصبی، اختلال عملکرد جنسی، ناباروری، یبوست مزمن، یبوست پوستی، یبوست عصبی بیماری ها، اختلال تمرکز، وزوز گوش، سرگیجه مزمن، عوارض دیابت و ….

روش درمان در هر مورد متفاوت است و با توجه به شرایط بیمار نقاط مختلفی انتخاب می شود. گاهی لازم است نقاطی را با حرارت، لیزر، آهنربا و … به طور همزمان تحریک کرد.

بیشتر بخوانید  آشنایی با سندرم فانکونی و علائم این بیماری

ماساژ طبی نیز در برخی موارد به عنوان زیر شاخه طب سوزنی مفید است. طب سوزنی با مکانیسم های مختلف به برقراری تعادل اندام های داخلی کمک می کند و با انجام یک دوره درمانی، سلامتی را بازیابی یا به آن نزدیک می کند.

اما نکاتی که بیماران در انتخاب طب سوزنی برای بیماری های صعب العلاج باید به آن توجه کنند عبارتند از:
1- از چندین جلسه طب سوزنی انتظار معجزه نداشته باشید و به طور مرتب یک دوره درمان را انجام دهید تا سیر درمانی تدریجی را رعایت کنید.

2- در نظر داشته باشید که در بسیاری از موارد نباید داروها یا سایر درمان های طب رایج را قطع کرد و از طب سوزنی به عنوان مکمل درمان قبلی استفاده کرد.

3- طب سوزنی ممکن است در بیماری های حاد مانند فشار خون، مشکلات قلبی عروقی و … موثر نباشد.

4- طب سوزنی در صورت انجام صحیح بدون درد است.

5. سوزن های مورد استفاده در طب سوزنی یکبار مصرف بوده و بیماران نگران آن نباشند.
منبع: jamejamonline.ir


دیدگاهتان را بنویسید