به گزارش سلام نو، پل سفید اهواز چهارمین پل معلق جهان و اولین پل معلق ایران است و یکی از هشت پل ساخته شده بر روی رودخانه کارون در شهر اهواز است که دو قسمت شهر را به هم متصل می کند. . پل سفید یکی از نمادهای شهر اهواز است. این پل در سال 1315 بر روی رودخانه کارون توسط مهندسان آلمانی و یک شرکت سوئدی ساخته شد. این پل دارای دو طاق بتنی 12 و 20 متری است. این اثر در تاریخ 1378/08/26 با شماره ثبت 2493 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
کمتر از پنجاه سال پس از ساخت و افتتاح اولین پل فلزی جهان در بروکلین، پایه های ساخت چهارمین پل معلق جهان در شهر اهواز گذاشته شد که امروزه نماد و جلوه ای از زیبایی اهواز است. این پل اولین پل خودرویی و عابر پیاده ای بود که اهواز قدیم و جدید را به هم متصل می کرد.
یکی از نقل قول ها در مورد ساخت پل این است که یک مهندس آلمانی به همراه همسرش که او هم مهندس بود شروع به ساخت پل کردند و با موفقیت آن را به مرحله برپایی یکی از هلال ها رساندند، اما انگلیسی ها این کار را به دست گرفتند. سپس نفت از تجهیزات برای سازنده پل استخراج شد، از جمله جرثقیل که اولین هلال را بلند کرد و نگه داشت. این اقدام انگلیسی ها باعث بیماری و مرگ مهندس آلمانی سازنده پل شد. همسرش پس از مدتی تمام تلاش خود را به کار گرفت و با ابتدایی ترین تجهیزات ممکن در آن زمان و با استفاده از چندین لنج به جای جرثقیل، موفق شد هلال دوم را بر روی سازه پل سوار کرده و ساخت آن را به پایان برساند.
قرارداد و نحوه ساخت پل
در 27 خرداد 1313، یک پل 12 نفره بین میرزا علی خان منصور، وزیر راه ایران و اسکار لیندال، نماینده شرکت سوئدی Sonskaanterpernadakti Polaket (سنتاب) امضا شد. و توسعه طرح های جامع به شرکت مذکور محول گردید.
در اوایل مهر 1313، محل خط وسط پل بر روی رودخانه کارون مشخص شد و هر هفت ستون تا تیرماه 1314 برپا شد.
قطعات فلزی پل ساخته شده در کارخانه (مولارک استاد) در سوئد به هم متصل شد و سپس در 18 مرداد 1342 اولین قطعه پل فلزی اهواز ساخته شد.
در 21 مرداد 1315 بتن ریزی کل پل به پایان رسید و در 24 مرداد آسفالت واگن های روی پل آغاز شد. 10 روز بعد با شروع تاسیسات برقی روشنایی پل، شرکت سنتاب اعلام کرد که پل اهواز 14 روز بعد به صورت تشریفاتی افتتاح می شود.
معاینه پل چهار ساعت و نیم به طول انجامید و سرانجام در ساعت 30/10 صبح 30 شهریور 1340 با بیش از هفت ماه تاخیر به راه آهن جنوب تحویل داده شد. سپس در 6 نوامبر 1961 افتتاح شد.
پل سفید تمام فلزی با دو پیاده رو دارای دو دهانه بزرگ به طول 136 و 130 متر و سه دهانه متوسط به طول 49 متر و دو دهانه جانبی به طول 12 و 20 متر است و تمامی قسمت های آن با پیچ به هم متصل شده است. این پل بر روی پایه ای بتنی قرار دارد که در گذشته برای عبور گاری ها و وسایل نقلیه سبک، افراد و حیوانات و … استفاده می شده است. این پل هم اکنون برای عابران پیاده و وسایل نقلیه یک طرفه استفاده می شود. در تابستان 1389 بازسازی و مرمت این پل در دستور کار قرار گرفت و با حمایت مالی بانک ملی از ایتالیا تجهیزات مورد نیاز برای روشنایی پل سفید تهیه شد.
پل سفید در سال ۱۳۷۸ با شماره ۲۴۹۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.
موقعیت پل سفید
اهواز دارای بخشهای شرقی و غربی است که مرکز شهر در قسمت شرقی آن قرار دارد، بافت قدیمی و بیشتر کارخانهها و ادارات مربوط به نفت و فولاد است. قسمت غربی بیشتر مسکونی است. پل معلق دو بخش شرقی و غربی اهواز را به هم متصل می کند. در امتداد خیابان طالقانی و میدان شهدا در شرق اهواز در امتداد پل سفید به امانیه، میدان استانداری و بیمارستان رازی در غرب رودخانه کارون متصل می شوند.