داروی گیاهی کودکان


بسیاری از ما ترجیح می دهیم به جای داروهای شیمیایی و روش های تهاجمی طب مدرن، از روش های طبیعی و سنتی برای درمان بیماری ها و اختلالات ساده نوزاد یا نوزاد خود استفاده کنیم. شاید ناخودآگاه این نگاه را به عطر و دمنوش های گیاهی مادربزرگ هایمان داشته باشیم تا با دمنوش گیاهی ساده دردهای دوران کودکی را فراموش کرده و درمان کنیم.

داروی گیاهی کودکان

داروی گیاهی کودکان
خوشبختانه امروزه به گفته متخصصان و محققان پزشکی در سراسر جهان، داروهای طبیعی مانند طب سنتی و داروهای گیاهی می تواند یکی از بهترین و ساده ترین درمان ها برای افراد به ویژه کودکان و نوزادان باشد. اقداماتی که با کمک و مشاوره پزشک متخصص طب سنتی قابل استفاده است، می تواند نتایج قابل توجه و موثری برای سلامت و تندرستی فرزندانمان داشته باشد. در این شماره از مجله شهرزاد، دکتر سعید صانعی، درمانگر طب سنتی و مشاور گیاه درمانی، قصد دارد ما را با برخی از روش های سنتی و طبیعی درمان شایع ترین اختلالات و بیماری های دوران کودکی و کودکی آشنا کند.
بابونه
درمان استفراغ در چشم کودک
استفراغ یکی از مواردی است که بسیاری از کودکان در زندگی خود تجربه می کنند. این اختلال در کودکان به دلیل تنگ شدن مجرای اشکی ایجاد می شود. با باریک شدن کانال، اشک نوزاد به خوبی از کانال عبور نمی کند و رسوباتی در اطراف مجرای اشکی جمع می شود که گاهی منجر به بسته شدن مجرای اشکی می شود و چشم پزشک را مجبور می کند از کاتتر یا سوزن برای باز کردن آن استفاده کند. در طب سنتی دو راه برای درمان و بهبود استفراغ وجود دارد:
چشمان خود را با جوشانده بنفشه، ناخنک و بابونه بشویید. برای تهیه این جوشانده کافی است یک قاشق چایخوری از هر کدام از این گیاهان را با ۲ فنجان آب بجوشانید تا یک فنجان آب باقی بماند. آب باقیمانده را تخلیه کرده و روزی 2 تا 3 بار چشمان کودک را با قاشق شستشو دهید.
روش دیگر این است که پس از تهیه جوشانده مورد نظر، یک قطره شامپو بچه به این جوشانده اضافه کنید و چشم های نوزاد را بشویید و کناره بینی را به آرامی به سمت گوشه چشم ماساژ دهید تا مجرای اشک باز شود و التهاب این مجاری ایجاد شود. نیز کاهش یافته است.

بیشتر بخوانید  تفاوت درد کلیه و کمر در چیست و چگونه قابل تشخیص هستند ؟

برگ گردو
پماد گیاهی برای گل مژه
یکی دیگر از بیماری های چشمی که بیشتر در کودکان و نوجوانان مبتلا به گرگرفتگی دیده می شود، التهاب حنجره است که معمولاً باعث سنگینی پلک های کودک می شود و به دلیل اختلالات بینایی باعث ایجاد اضطراب می شود، همچنین درمانگران عامیانه برای درمان این حنجره از جوشانده استفاده می کنند. از گیاهی از برگ گردو استفاده می کنند و با این جوشانده سطح گل را می شویند. با شستن چشم ها با جوشانده برگ گردو عفونت و چرک داخل حنجره را از بین می برند و در نتیجه به التیام و التیام آن کمک می کنند.
گل بنفشه و گل ختمی
پوست سر کودک خود را بهبود بخشید
پوست سر نوزادان که معمولا به آن کلاه پوسته پوسته می گویند، دلمه ای ضخیم است که معمولا پس از تولد روی سر نوزاد دیده می شود و در طب سنتی دستورهایی برای از بین بردن آن وجود دارد. یکی از طبیعی ترین راه ها برای این کار استفاده از گل بنفشه و گل ختمی خیس شده برای شستن سر کودک است. برای تهیه این سس کافی است یک مشت گل بنفشه را با یک مشت گل ختمی در 4 لیتر آب جوش خیس کنید و بگذارید یک ساعت بماند. وقتی دمای خیساندن مناسب است، برای شستن سر نوزاد از آب استفاده کنید و بگذارید آب به طور طبیعی روی سر نوزاد خشک شود. استفاده از این روش دو بار در هفته تاثیر بسیار خوبی در کاهش و بهبود ضخامت پوست سر دارد. یکی دیگر از راه هایی که می تواند روند بهبودی پوست ضخیم سر نوزاد را تسریع کند این است که 3 قرص پودر آسپرین را به 5 سی سی شامپو بچه اضافه کنید و سر او را با این شامپو بشویید. اگر کف شامپو به مدت 5 دقیقه روی سر نوزاد بماند و کف آن با گل ختمی و بنفشه خیس شده شسته شود، می تواند در مدت کوتاهی پوست سر نوزاد را درمان کند.
بنفشه ها
رفع گرفتگی بینی در کودکان
احتقان بینی یکی از شایع ترین اختلالات دوران کودکی و کودکی است که معمولا نفس کشیدن را برای کودکان سخت کرده و باعث بی قراری آنها می شود. یکی از راه های طبیعی برای درمان این عارضه استفاده از جوشانده گل بنفشه است. بوی جوشانده بنفشه در کودکان و جوانانی که توانایی و حوصله استفاده از این بخور را دارند می تواند به رفع انسداد و گرفتگی بینی کمک کند اما اگر کودک بی حوصله و صبور باشد تا بخار تنفس کند بدون جوشانده یکی دو قطره از این عود جوشانده را می توان با کمک قطره چکان داخل حفره بینی ریخت و در نتیجه به رفع گرفتگی بینی او کمک کرد. برای تهیه این جوشانده کافی است 10 گرم گل بنفشه را در یک لیتر به مدت 3 دقیقه بجوشانید و صاف کنید و استفاده کنید.
سیاه دانه ها
سرماخوردگی را مهار کنید
علاوه بر سرماخوردگی، انواع دیگری از سرماخوردگی نیز وجود دارد که درمانگران سنتی به آن سرماخوردگی می گویند. کودکان مبتلا به این بیماری معمولا بدنی سرد، رنگ پریده و آبریزش بینی همراه با سرفه شدید دارند. رنگ ترشحات بینی و گلو در کودکان سرماخوردگی سبز است. یک راه آسان برای درمان این نوع سرماخوردگی استفاده از شربت سیاه دانه و عسل است. برای تهیه این عسل باید سیاه دانه و عسل را یکی یکی ترکیب کنید. مثلا 10 گرم سیاه دانه را با 30 گرم عسل مخلوط کنید و با یک لیوان آب و لیمو مخلوط کنید و روزی 2 تا 3 بار به کودک بدهید. مادرانی که تصمیم دارند از اوایل پاییز کودک خود را در برابر سرماخوردگی محافظت کنند، می توانند هر شب قبل از خواب یک قاشق چای خوری مخلوط سیاه دانه و عسل را به نسبت یک به سه به کودک بدهند تا از سرماخوردگی او جلوگیری کنند. .
چای گیاهی
درمان سرماخوردگی
موج یکی از شایع ترین بیماری ها در پاییز و زمستان است. این بیماری با گلودرد همراه با تب و قرمزی گونه ها و صورت کودک شروع می شود. در این صورت کودک از سردرد شکایت می کند و ترشحات گلو و بینی زرد شده و گهگاه سرفه خشک می کند. در طب سنتی از ترکیب چهار گل برای درمان این نوع سرماخوردگی استفاده می شود. به این ترتیب چهار گیاه دارویی کشک، بنفشه، گل ختمی و گل گاوزبان را با هم مخلوط کرده و مانند چای معمولی دم می کنند. برای خوش طعم شدن این دمنوش گیاهی برای کودکان می توانید یک تکه نبات نیز به آن اضافه کنید و روزی 2 تا 3 فنجان از این دمنوش را به کودک بدهید تا بیماری او برطرف شود و گلودرد و تب برطرف شود.
حریره بادام
داروی پر سر و صدا برای نوزادان
حریره بادام یکی از بهترین غذاهای دارویی برای کودکان عصبی و پرمشغله ای است که مدام در خانه جیغ می کشند و آرامش اعضای خانواده را بر هم می زنند. مصرف حریره بادام برای کودکان پر سر و صدا یا به اصطلاح جیغ زدن باعث افزایش آرامش و کمتر جیغ و بی قراری در خانه یا مهمانی ها می شود. خوردن حریره بادام در طول هفته در وعده های غذایی یا میان وعده های مختلف نیز می تواند به بهبود کیفیت خواب کودکان بی خواب و عصبی کمک کند و خواب آنها را عمیق تر و آرام تر کند. علاوه بر این، استفاده از گشنیز به عنوان یک سبزی مقوی و موثر در غذای کودک می تواند تاثیر زیادی روی کودکان پرمشغله و پر سر و صدا داشته باشد و استرس آنها را کاهش دهد. تهیه سوپ گشنیز یا گشنیز یا استفاده از گشنیز در انواع غذاها می تواند در این زمینه بسیار موثر باشد.

بیشتر بخوانید  درمان عفونت گوشه ناخن (پارونیشی)

منبع: shahrzadpress.com


دیدگاهتان را بنویسید