محافظهکاری و مصلحتاندیشی همیشه عاقبت خوبی ندارد! این کار ممکن است در نهایت منجر به تسلیم شدن و شکست شود. در دنیای خودرو همین قواعد تا حد زیادی حاکم است.
ما تمایل داریم که اغلب اوقات با حقایق ناخوشایند روبرو شویم و با تلاش و کوشش بهترینها را برای خود رقم بزنیم. ما علاقه و اشتیاق به اصول رانندگی را درک کرده و آن را تحسین میکنیم اما تبعیت کورکورانه و چشمبسته در اصول یک شرکت، ضرورتاً به تجارت قابل دوامی منجر نمیشود. کافی است در این مورد از لوتوس سؤال کنید.
فراری با یک وضعیت دشوار روبرو شده است. بزرگترین بازارهای خودروهای لوکس در جهان، در حال حرکت به سوی کارایی بهتر به همراه مصرف سوخت کمتر هستند و هر روز نیز این قوانین سختگیرانهتر وضع میشوند. این دنیایی است که ما در آن زندگی میکنیم و “دنیای فراری” نیز باید برای فروش محصولات خود نگران آینده باشد.
تمامی این موارد پاسخ این سؤال است که چرا فراری کالیفرنیا T 2015 از توربوشارژر استفاده کرده است. فراری مدعی است که موتور 8 سیلندر جدید که تقریباً نیم لیتر از حجم خود را از دست داده و 2 توربوشارژر نیز به دست آورده، پاکتر و کاراتر از قبل است و بهطور قابلتوجهی قدرت بیشتری را در اختیار شما میگذارد.
کالیفرنیا T خودروی بهتری است اما آیا بهطور مطلق خوب است؟! این سؤال واقعاً همان چیزی است که همهٔ ما میخواهیم بدانیم. آیا توربوها کاراکتر فراری را خراب میکنند؟ پاسخ کوتاه این است، برای آنهایی که بیشتر از هر چیز دیگری به اعداد و تصاویر علاقه دارند خیر این طور نیست. توربوها فراری کالیفرنیا را “تباه” نمیکنند اما آن را تغییر میدهند.
کالیفرنیا همیشه یک خودروی واقعبین و عملگرا بوده است. این یک GT از کارخانهای است که به ساختن خودروهای اسپرت عجیب و غریب معروف است. بیش از 70 درصد خریداران این خودرو برای اولین بار است که فراری میخرند و بیشتر خریداران را نیز خانمها تشکیل میدهند و البته درصد زیادی از آنها نیز بهصورت روزانه با خودروی خود رانندگی میکنند.
به همین خاطر کالیفرنیا توسط یک برند مشهور بهعنوان یک خودروی متشخص شناخته میشود اما مخصوص افرادی است که خیلی راجع به فراری نگران نیستند اما بودن یک “اسب” روی کاپوت را دوست دارند. همانند اتفاقی که برای بسیاری از برندها افتاده است، مدلی که بیشتر از همه اصول یک کمپانی را زیر پا میگذارد، پرفروشترین مدل همان برند میشود!
خلق این نوع موفقیت بسیار مهم است زیرا هیچ کس نمیخواهد که فرمول موفقیت را از بین ببرد. بنابراین کالیفرنیا T 2015 تلاش میکند درعینحالی که بهروز شده است، موفقیتهای اجداد خود را تکرار کند.
بخش اعظم شاسی این خودرو بدون تغییر باقیمانده و از همان شاسی مدل کالیفرنیا Special Edition 30 سود میبرد اما اصلاحاتی را برای پذیرایی از موتور جدید و متعلقات آن متحمل شده است. ابعاد داخلی و خارجی نیز همانند مدل ذکر شده هستند. بدنهٔ خودرو جدید است اما شکل و سبک آن و همچنین بسیاری از عناصر انفرادی، مشابه مدل قبلی هستند.
نمای داخلی نیز اکثراً بدون تغییر است. علیرغم تمامی این شباهتها، تصور میشود که این خودرو در بسیاری از زمینهها بهتر است.
از موتور خودرو شروع میکنیم، موتور 8 سیلندر توئین توربوی کالیفرنیا بسیار گیرا است و احساسات را برمیانگیزد. این موتور 3.9 لیتر حجم دارد و باوجود دو توربوشارژر تکمیل میگردد. در این مدل همچنین سیستم مدیریت فشار و بوست توربو بهکاررفته است که بهصورت مصنوعی حداکثر فشار را بسته به دندهٔ انتخاب شده در گیربکس محدود میکند.
فراری میگوید که هدف این سیستم پیچیده این است که شتاب خودرو را در هر دندهای و با همان نیروی g طولی میسر سازد و به نظر میرسد که در زمان فشردن دلگرم گاز این سیستم کار خود را بهخوبی انجام میدهد. به نظر میرسد که فراری تمام تلاش خود را انجام داده تا این مدل نیز همانند دیگر محصولات کمپانی به نظر آید.
بررسی فراری کالیفرنیای توربو
علیرغم تلاش متقاعدکنندهٔ فرار برای خلق این احساس که ما با یک خودروی توربوشارژ دار روبرو نیستیم اما یک نکتهٔ مهم وجود دارد: این خودرو فریاد نمیزند! خب، محدودهٔ قرمز دور موتور 500 دور کمتر شده و از 7500 دور در دقیقه شروع میشود که برای یک خودروی مجهز به توربوشارژ خوب است اما باید با این حقیقت کنار آمد که توربوها صدا و درواقع سمفونی اگزوز را تغییر میدهند.
کمپانی هر کاری کرده است تا خودرویی بسازد که صدایش درشان یک فراری اصیل باشد اما سیستم اگزوز گرانقیمت آن کمی سردرگم عمل میکند و صدای فراریهای معروف را تولید نمیکند. تصور کنید که به صدای ضبط شدهٔ اگزوز فراری 458 گوش میدهید اما فردی وارد تنظیمات سیستم صوتی شده و زیروبم صداها را تغییر میدهد!
اما این تنها نقطهٔ ناامید کنندهٔ کالیفرنیا است! خبرهای خوب از این قرار است. گیربکسی که با موتور خودرو جفت شده بهتر از هر زمان دیگری است. در هنگام گردش و رانندگی در شهر و در حالت اتوماتیک گیربکس، رانندگی با این خودرو لذتبخش است و در مواقع لزوم نیز دلگرمهای پست فرمان بلافاصله پاسخ گوی نیازهای شما هستند. راندن این خودرو آسان بوده و سواری آن دارای نرمی خاصی است.
در مواقع رانندگی سخت و پرفشار اصلاً آرزو نمیکنید کهای کاش این خودرو دارای دلگرم کلاچ بود زیرا گیربکس اتوماتیک کالیفرنیا T چیزی کم نمیگذارد البته باید نیمنگاهی هم به دلگرمهای پشت فرمان داشت.
البته که سیستم منتینو manettino (سوئیچ کوچک قرمز رنگ قرار گرفته بر روی غربیلک فرمان) نقشی بیش از یک پاسخ به عملکرد گیربکس بازی میکند. همانطور که احتمالاً شما نیز حدس میزنید، این سیستم حساسیت دلگرم گاز، سبکی و سنگینی فرمان و هندلینگ را تغییر میدهد.
بزرگترین تغییری که احتمالاً شما با چرخاندن سوئیچ منتینو manettino احساس خواهید کرد، گیربکس یا دریچهٔ گاز نیست بلکه سواری و هدایت کالیفرنیا است. جدیدترین ضربهگیرهای بهکاررفته در کالیفرنیا پیشرفتهتر از هرزمانی بوده و دارای حسگرهای بیشتر و پاسخ سریعتر است.
برخلاف برخی دیگر از سیستمهای ضربهگیر، شما قطعاً تغییر را اینجا احساس میکنید. در حالت comfort خودرو سواری بسیار بسیار خوبی دارد درحالیکه هنوز هندلینگ خودرو به طرز باورنکردنی خوب است و کنترل حرکات بدنه همانند خودروهای ممتاز اسپرت است. انتخاب حالت sport به طرز محسوسی باعث استواری و ثبات سواری کالیفرنیا میشود اما باعث نمیشود که سواری آن شکننده و غیرقابل تحمل گردد.
به خاطر اینکه افراد زیادی ترجیح میدهند بهترین نوع سواری را با سریعترین پاسخ دلگرم گاز ترکیب کنند، فراری بالاخره کالیفرنیا را با حالت “جادهٔ ناهموار” عرضه کرده است که این حالت توسط دکمهٔ موجود بر روی فرمان فعال میگردد. این گزینه فقط در حالت اسپرت کار میکند. ضربهگیرها را بینابین دو حالت sport و comfort تنظیم میکند.
صرفنظر از حالتهای انتخابی، سیستم تعلیق این خودرو کار خود را بهخوبی انجام میدهد. کالیفرنیای قبلی زمانی که تحت فشار قرار میگرفت قدری به کم فرمانی تمایل داشت اما کالیفرنیا T به طرز جالبی خنثی است.
به نظر ما این خودرو نیازمند یک رانندهٔ دیوانه و مریض است! سواری پرسرعت با این خودرو نیازمند دقت بالایی است. تمامی اجزای مورد نیاز برای سریع راندن در این خودرو از دلگرم گاز گرفته تا فرمان پذیری و در نهایت ترمزها بهگونهای باورنکردنی تندوتیز هستند.
فرمان جدید و تیز کالیفرنیا بهتنهایی شما را مجبور میکند تا دستهای خود را کمتر جابجا کنید و باید دقت کنید که مبادا در پیچها از مسیر خود خارج شوید. این خودرو همیشه اشتباهات رانندگان را نمیبخشد! هیچگاه تلاش نکنید که با این خودرو به خشونت رفتار کنید که اگر چنین کاری را انجام دهید نتیجهای جز یاس و ناامیدی دریافت نمیکنید. این خودرو زمانی بهترین است که شما خونسرد باشید و تمرکز خود را بر روی مسیر بگذارید.
همانطوری که گفته شد، حمله به جادههای باریک و پیچدرپیچ و پیستهای مسابقه کار اصلی این خودرو نیست. این خودرو 458 نیست و تلاشی هم نمیکند که باشد. این یک GT است و بهخوبی هم وظایف خود را انجام میدهد.
فراری تمام تلاش خود را انجام داده است تا خودروی سرزندهتری را تولید کند. صندلیهای جلو بهمنظور افزایش فضای پای عقب، ضخامت کمتری دارند. باید اشاره کرد که با سقف بسته افراد بالغ میتوانند در سفرهای کوتاه رانندگی نسبتاً راحتی داشته باشند. صندلیهای عقب نیز راحتتر از کالیفرنیای قبلی هستند اما زمانی که سقف بسته است تنها خردسالان میتوانند در آنها جای بگیرند و فضای سر و شانه برای بزرگسالان بسیار کم است.
سقف خودرو نیز لزوماً بهتر یا بدتر از گذشته نیست و همان شرایط سابق را داراست. در موقع باز بودن سقف، حتی بدون وجود مجموعهٔ بادگیر، وزش باد چندان شما را اذیت نمیکند. در هنگام بسته بودن سقف، کابین خودرو کاملاً ساکت و آرام بوده و شما را برای سپری کردن زمان زیادی داخل کالیفرنیا وسوسه میکند.
متأسفانه هنوز هم سقف خودرو در هنگام حرکت جابجا نمیشود اما زمان باز و بسته شدن آن حدود 14 ثانیه است که اگرچه بهترین نیست اما در کلاس خود خوب است .
حال نگاهی هم به نمای داخلی کالیفرنیا T میاندازیم. واضحترین تغیر کابین به مهندسی و درجات و نشاندهندههای سیستم توربو مربوط میشود. نشانگرهای توربو در میان دریچههای هوای مرکزی قرار گرفتهاند و همهٔ اطلاعات جالب را نمایش میدهند. البته اکثر این اطلاعات برای سرنشین جلویی است نه برای راننده.
زیرا این درجات از دید راننده دور بوده و برای نگاه کردن به آنها در زمان رانندگی زمان زیادی را باید صرف کرد که البته کار خطرناکی است. علاوه بر نشاندهندهٔ توربو (که به طرز جالبی حداکثر فشار آن در 0.9 بار یا 13 psi است ولی فراری میگوید ماکزیمم فشار توربو 1.2 بار است.)
بهخوبی رانندگی کنید و حداکثر کارایی و راندمان را دریافت نمایید. شما در این مدل سیستم سرگرمی بهروز شدهای را شاهد خواهید بود البته این سیستم شبیه سیستمهای قدیمی و رده خارج کرایسلر به نظر میرسد. سیستم سرگرمی کالیفرنیا T با گرافیک و رابط کاربری جدیدی عرضه شده است که واضحتر بوده و کاربری آن آسان است.
این سیستم جذابترین نوع در بازار نیست ولی بههرحال بهتر از برخی گزینههای دیگر است. این سیستم سرگرمی در داشبورد دوباره طراحی شدهای قرار گرفته است که طراحی و سبک کلی آن مشابه نمونهٔ قبلی کالیفرنیا است اما سعی شده است تا هر چه بیشتر با دیگر مدلهای فراری هماهنگ باشد.
غربیلک فرمان پذیرای عملکردهای بیشتری شده است و سرعتسنج نیز با پسزمینهٔ زردرنگ عطش سرعت را به سرعت برمیانگیزد. صندلیهای جدید شیکتر به نظر میآیند و ضخامت کمتری دارند. این صندلیها درعینحال که برای یک رانندگی نسبتاً طولانی راحت هستند، در سر پیچها نیز بهخوبی بدن را در خود حفظ میکنند.
روی هم رفته کالیفرنیا T جدید یک GT قابل و توانا است و از هر لحاظی از پیشینیان خود بهتر شده است. این خودرو حتی احساس بهتری را نیز ایجاد میکند. نمای ظاهری کالیفرنیا T نیز بهتر از قبل به نظر میآید. این خودرو راحتتر بوده و رانندگی با آن آسان است.
این خودرو، مک لارن 12c را که بسیار راحت است به یاد ما میآورد ولی باید بگوییم که مک لارن ما را مجذوب خود نکرد زیرا احساس یک خودروی “کلینیکی” را داشت اما کالیفرنیا T در مورد اصول و فلسفهٔ یک خودروی GT یک پیروز تمامعیار است. این خودرو یک GT بهتر است. یک کالیفرنیای بهتر است! اما آیا یک فراری بهتری هم هست؟! ما اینجا تلاش نمیکنیم تا شما را متقاعد کنیم .
سؤال بهتر این است، آیا این خودرو میتواند بهعنوان نقطهٔ عطف فراری شناخته شود؟ ما با خریداران کالیفرنیا که به خود فراری و آنچه که باید باشد اهمیتی نمیدهند کاری نداریم اما اگر شما هم مثل ما هستید باید یک 458 بخرید. نه به این خاطر که کالیفرنیا خودروی بزرگی نیست بلکه به این خاطر که کالیفرنیا آن چیزی نیست که ما از فراری میخواهیم.
اما بههرحال کالیفرنیا یک خودروی شگفتانگیز برای خریداران است و مهم نیست که ما چه فکر میکنیم. کالیفرنیا میرود که پرفروشترین مدل فراری باشد…
مشخصات فراری کالیفرنیاT2015
قیمت پایه 198,000 دلار
موتور 3.9 L توئین توربو
توان 553 اسب بخار و گشتاور 755 نیوتن متر
گیربکس 7 سرعتهٔ دو کلاچه اتوماتیک
شتاب صفر تا 96 کیلومتر 3.6 ثانیه
مصرف سوخت (لیتر در صد کیلومتر) شهر/بزرگراه/ترکیبی 10.7/14.7/13