یک روز تابستانی تصمیم گرفتیم چند ماشین را برای انجام تست ترمز جمع کنیم. تصمیم گرفتیم در اطراف شهر زنجان جایی را انتخاب کنیم که هم ترافیک کم داشته باشد و هم شیب آنقدر نباشد که روی توقف تاثیر بگذارد. بالاخره مسیر در ارتفاعات گاوازنگا انتخاب شد و با ماشین به آنجا رفتیم.
خودروهای زیر مورد آزمایش قرار گرفتند:
- میتسوبیشی گالانت GLS
- پژو 206 جعبه ای تیپ V8
- پراید 131 SKS
- سمند LKS
- رنو تندر 90 لوگان
- هیوندای آوانته
- سیتروئن زانتیا
همه ماشین ها وضعیت نسبتا خوبی داشتند بیا بریم آنها نیز مطلوب بودند. فقط دستیار ترمز جلو در سمت راننده میتسوبیشی مشکل کوچکی داشت که باعث به خواب رفتن آن قسمت از خودرو شد.
تصمیم گرفته شد که سه راننده با هر خودرو رانندگی کنند تا خطای تست به حداقل برسد. همچنین قبل از تست مجدد ماشین باید منتظر خنک شدن لاستیک ها بودیم.
تست عملی ترمز خودرو
با هیوندای آوانته شروع کردیم، پس از سه تست، بهترین رکورد این خودرو 42 متر بود که منطقی به نظر می رسید. من قبلاً توقف آوانته را در 45 متری خوانده بودم، بنابراین ما از ثبت رکورد بهتر خرسندیم.
بعدش پراید 131 اومد.خیلی بی کیفیته ولی پرفروش ترین ماشین. قبل از تست دو دیدگاه در مورد پراید داشتیم یکی اینکه خودرو به دلیل وزن کم باید خیلی سریع بایستد و دیگری به دلیل فنی و کیفیت ضعیف و ترمزهای چرخ های عقب باید دیر توقف کند.
نتیجه همه را شگفت زده کرد. ABS مجهز به پراید در هر سه تست کمتر از آوانته باقی ماند! رکورد پراید کمی زیر 41 متر بود. شاید به خاطر وزن کم باشد.
سمند LKS تست شده که دارای سیستم ضد انسداد بود رکوردی مشابه پراید را به نام خود ثبت کرد. البته به احتمال زیاد این خودرو در صورت استفاده از سطوح با کیفیت، مسافت بهتری را ثبت خواهد کرد.
مسافت رنو لوگان 39.5 متر بود که چندان جالب نبود. لوگان هنگام ترمزگیری با دماغه شیرجه می زند و نویسنده شخصاً فکر می کرد که باید ترمز بسیار قوی تری داشته باشد، اما نتایج نشان داد که لوگان احساسات ترمزگیری بیشتری را منتقل می کند، اما نه به آن شدتی که احساس می کند.
البته خودرویی که ما تست کردیم سایز لاستیک استاندارد نداشت و لوگان استاندارد احتمالا حدود یک متر سریعتر متوقف می شد.
206 و زانتیا با اختلاف زیاد رکوردهای خوبی ثبت کردند و جالب اینکه فاصله توقف هر دو دقیقاً یکسان بود. هر دوی آنها توانستند با استفاده از ترمزهای دیسکی در هر چهار چرخ و پلاک های با کیفیت ATE که تحت لیسانس آلمان هستند، رکورد 35.80 را به ثبت برسانند.
.
بالاخره نوبت به قدیمی ترین و بهترین عضو گروه میتسوبیشی گالانت رسید. این خودرو تنها عضو گروه بود که ترمز ABS نداشت.
در ابتدای تست متوجه شدیم که خودمان باید ABS را انجام دهیم که کار بسیار سختی بود و دلیل آن مسدود شدن چرخ ها بود اما مالک خودرو موفق شد با کمترین قفل رکورد گالانت را با مهارت بسیار بالا به ثبت برساند. .
اینجا همه ما شگفت زده شدیم. گالانت با وجود 22 سال سن و ناکامی در کمک جلو که توزیع وزن را مختل کرد، رکورد 35.30 متر را به نام خود ثبت کرد که فوق العاده و بالاتر از حد انتظار بود. در اینجا ما یک بار دیگر به مهندسی ژاپنی ایمان آوردیم.
البته لازم به ذکر است که اعدادی که ما دریافت کرده ایم اصلا اعداد واقعی نیستند زیرا ما از دستگاه هستیم اندازه گیری دقیق ما از ابزار خود استفاده نکردیم متر بیو آی مهارت های راننده من شرایط خودرو همچنین در نتیجه گنجانده شده است.
محل آزمایش نیز باید در حدود 1700 متر بالاتر از سطح دریا باشد. ارتفاع در زنجان حدود 1630 متر است.
البته نمیدونم ارتفاع روی ترمز تاثیر داره یا نه؟ اما از آنجایی که رکورد ترمزهای بنز S کلاس 38 متر است و من مطمئن هستم که 206 بهتر از بنز بنز نیست، شاید شرایط محیطی او منجر به چنین رکوردهایی شد.
از طرف صاحب خودرو آقای پا، نیکوبخت، فرزادفربرای همکاری در آزمایش و از آقای فرهاد سلیمانی من از آنها برای ایده و طراحی آزمون تشکر می کنم.