روزه داران بخوانند | توصیه‌های تغذیه ای برای روزه داران در ماه رمضان



آنچه دیگران می خوانند:

بر اساس گزارش ها شمانیوز: تغذیه مناسب در ماه مبارک رمضان یکی از نکات مهمی است که برای پیشگیری از عوارض جسمی یا عصبی باید در نظر گرفته شود، بنابراین رعایت راهکارهای ساده غذایی در هنگام افطار و شکر می تواند به روزه داران کمک کند تا از فواید جسمی و معنوی بهره مند شوند. این ماه مقدس کمک

طب ایرانی برای پیشگیری از این مشکلات راه حل هایی ارائه می دهد:

_ اگر از بیماری گوارشی رنج می برید، حتما قبل از شروع ماه مبارک با پزشک در مورد امکان روزه داری مشورت کنید. در برخی از بیماری ها مانند زخم اثنی عشر، روزه گرفتن صحیح نیست و می تواند بیماری را تشدید کند.

غذاهای مختلف از نظر کیفیت و خصوصیات متفاوت هستند و در نتیجه هضم آنها یکسان نخواهد بود. هنگامی که دو یا چند غذای مختلف با هم خورده شوند، معده و دستگاه گوارش نمی توانند آنها را به طور کامل هضم کنند و منجر به سوء هاضمه می شود.

از خوردن انواع غذاها و سفره های رنگارنگ افطار و سحری خودداری کنید.

به سالاد و مخلفات افطاری نه بگویید.

این مواد باعث سوء هاضمه، نفخ، اسید یا درد معده می شوند، به خصوص اگر به مقدار زیاد همراه افطار یا همراه با وعده غذایی اصلی مصرف شوند.

در سوپ تابستانی حلیمه و رشته؛ هرگز. اصولا آش با حلیم و رشته و مانند آن، غذای سنگین محسوب می شود و تابستانی نیست. پس آنها را از سفره افطار تابستان حذف کنید و اگر زیاد میل دارید به مقدار کم بسنده کنید.

بیشتر بخوانید  کنایه سنگین احمد زیدآبادی به حدادعادل درباره علوم انسانی

افطار و شام جدا.

– از آنجایی که معده برای مدت طولانی خالی است، نمی تواند مقدار زیادی ماده را هضم کند، بنابراین توصیه می شود در هنگام افطار و در صورت تمایل و نیاز حدود یک ساعت بعد از شام غذا بخورید.

از نوشیدن آب و آشامیدن با غذا خودداری کنید. این اصل همیشه صحیح است، اما در ماه رمضان که معده در طول روز کمی ضعیف می شود، بارزتر است و باعث سوء هاضمه شدید، رفلاکس، نفخ و… می شود.

مقداری غذا را فراموش کنید؛ مصرف برخی غذاها مانند ماکارونی، آش رشته، ماهی، سالاد الویه به ویژه در سحر این ماه علاوه بر احساس سنگینی می تواند باعث افزایش تشنگی در طول روز شود. غذاهای تند و نمک نیز باعث افزایش دمای بدن و افزایش تشنگی می شود.

بر اساس اعلام دفتر پزشکی ایران وزارت بهداشت، برای پیشگیری از یبوست می توان به جای مصرف میوه های بسیار آبدار و خام که باعث درد معده می شود، از برگ های خیس شده هلو، زردآلو، انجیر و بخارا استفاده کرد. آجیل را باید یک ساعت در آب جوش یا گلاب داغ خیس کنید و سپس قورت دهید. بهتر است این ترکیب را یک تا دو ساعت بعد از شام مصرف کنید.


بیشتر بخوانید  تصاویر شگفت انگیز از نجات معجزه آسای راننده پس از فشار بین دو کامیون / فیلم

دیدگاهتان را بنویسید