قرار گرفتن قطار سریع السیر تهران – مشهد در دستور کار دولت



به گزارش سلام نو، رستم قاسمی عصر دیروز 12 فروردین ماه در جلسه شورای اداری خراسان رضوی که با حضور رئیس جمهور در سالن همایش های صداوسیمای خراسان رضوی برگزار شد، گفت: خراسان رضوی با مشکل مواجه است. حمل و نقل. در بخش هوانوردی، فرودگاه مشهد در حال حاضر برنامه توسعه مستمری دارد و به زودی به 14 میلیون جابجایی مسافر در سال خواهد رسید. در کنار این موضوع، مطالعات ساخت فرودگاه جدید مشهد آغاز شده و فرودگاه مشهد به شهر فرودگاهی جدید منتقل خواهد شد. برخی دیگر از فرودگاه های استان نیز کسری هایی دارند که باید جبران شود.

وی افزود: با توجه به تغییراتی که در تامین هواپیما ایجاد می شود، مشکل کمبود هواپیما در شهرستان ها جبران می شود. در بخش راه آهن استان، یکی از کریدورهای مهم استان، کریدور چابهار – سارا است که می تواند بخش بزرگی از ترانزیت شرق کشور را به خود اختصاص دهد که اعتبار زیادی را می طلبد. این امر با تخصیص صندوق توسعه ملی تسریع شده است و امیدواریم بتوانیم اعتبارات آن را تامین کنیم. این پروژه برای کشور مهم است و می تواند ترانزیت کشور را به قفقاز شمالی، هند و چین ادامه دهد.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: توسعه خط ریلی شمال کشور از گلستان تا این استان از دیگر طرح هایی است که در صورت تامین اعتبار، موضوع تردد زیارتی این استان تکمیل می شود. . همچنین موضوع اصلی که قطار سریع السیر تهران-مشهد است در دستور کار ما قرار دارد و اعتبارات آن باید خارج از بودجه کشور تامین شود.

بیشتر بخوانید  احتمال اوج‌گیری اومکیرون در این ۵ استان بیشتر است

قاسمی تصریح کرد: خراسان رضوی استان بزرگی است و برخی از راه های آن وضعیت مناسبی ندارند. در این سفر 6000 میلیارد تومان برای توسعه راه های استان در نظر گرفته شد که منهای بودجه جاری از سال 1401 است.

وی بیان کرد: یکی از موضوعات مهم در خراسان رضوی ساماندهی راه های روستایی است. در قانون بودجه 1400 بودجه برای راه های روستایی پیش بینی نشده است و ما بودجه نداشتیم. به هر دلیلی درخواست 15 هزار میلیارد تومانی ما رای نیاورده است. این کشور 30 ​​هزار کیلومتر راه روستایی دارد که باید ساماندهی شود. در بسیاری از این روستاها از تراکتور در فصل زمستان استفاده می شود. این موضوع نیاز به تغییر جدی دارد. بر اساس برآوردهای ما اگر سالانه 15 هزار میلیارد تومان در این 30 هزار کیلومتر راه روستایی تخصیص داده شود، موضوع ساماندهی راه های روستایی سه ساله حل می شود.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: بر اساس آمار حدود 380 هزار نفر در خراسان رضوی در نهضت ملی مسکن ثبت نام کرده اند که جمعیت زیادی است. امروز 47 هزار واحد در شهرستان های گلبهار و مشهد شروع به کار کرده اند. در سه ماه آینده دومین بخش از عملیات اجرایی ساخت واحدهای مسکونی در طرح ملی مسکن سرنوشت ساز خواهد بود.

قاسمی گفت: بحث حاشیه نشینی در مشهد بسیار مهم است. بر این اساس با اختصاص 600 هکتار از اراضی آستان قدس رضوی به شهرستان های شهید بهشتی و رجایی موافقت شد. خواستار رسیدگی دقیق این موضوع از سوی آستان قدس رضوی و استاندار خراسان رضوی هستیم.

بیشتر بخوانید  کلاهبرداری با ترفند ارسال چمدان ۲ میلیون دلاری

وی افزود: حدود 5 میلیون واحد مسکونی بدون سند در کشور وجود دارد که به هر دلیلی در اختیار مردم قرار گرفته است. طبق قانون 1401 ما موظف به ارائه این تعداد واحد سند هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید