افزایش 10 درصدی قربانیان حوادث رانندگی در سال 1400



به گزارش سلام نو به نقل از ایلنا، حسین میرشفیع در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی، با اشاره به افزایش قربانیان حوادث رانندگی در سال گذشته اظهار کرد: در سال 1400 علی رغم اقدامات دستگاه های اجرایی مختلف برای کاهش تصادفات رانندگی. 10 درصد تصادفات رانندگی افزایش یافته است.

وی افزود: عوامل متعددی باعث افزایش تصادفات و تلفات جانی شده است که یکی از آنها کمبود منابع مالی برای نگهداری و بهسازی راه ها در کشور است به طوری که حدود یک دهم اعتبار مورد نیاز بهسازی و نگهداری راه ها تامین و پرداخت می شود. بنابراین سرعت بازسازی و بهسازی بزرگراه ها و روستا یک دهم خرابی های مکانیکی متعدد ناشی از شرایط جوی و ترافیکی است.

مشاور وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: یکی دیگر از عوامل غیراقتصادی حمل و نقل عمومی است. به همین دلیل به دلیل مالکان ناوگان حمل و نقل عمومی و بخش خصوصی نمی توانند وسایل نقلیه خود را نوسازی کنند و به همین دلیل در حال حاضر وسایل نقلیه حمل و نقل وجود دارد و ما به ویژه در بخش اتوبوس، مینی بوس و تریلر در لیست هستیم. تصادفات مرگبار

میرشفیع با بیان اینکه نوع تخلفات و تصادفات رانندگی تغییر کرده است، گفت: در گذشته بیشترین تصادفات رانندگی ناشی از تصادفات خودروها بود اما امروز 20 هزار کیلومتر بزرگراه داریم و سالانه 1000 کیلومتر بزرگراه به جاده های کشور اضافه می شود. سالانه حدود 1000 هات اسپات در جاده های کشور تعمیر می شود. بیشتر تصادفات فوتی اخیر ناشی از سرعت غیرمجاز یا خواب آلودگی و واژگونی وسایل نقلیه است.

بیشتر بخوانید  جست و جوی علت تاخیر پرواز تهران-نجف

وی تاکید کرد: باید نحوه بهسازی جاده ها را تغییر دهیم تا علاوه بر رفع محل حادثه، توجه داشته باشیم که هر نقطه از جاده حادثه خیز است و باید سیاست راهداری سخاوتمندانه را دنبال کنیم تا در هر زمانی اگر راننده مرتکب اشتباهی شد که این اشتباه تا زمان مرگش منجر نمی شد.

مشاور وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه به دلیل دید ضعیف و تاریکی با تلفات عابرین پیاده و موتورسواران در تصادفات شهری مواجه هستیم، ادامه داد: سیستم روشنایی در نقاط حادثه خیز باید اصلاح شود.

میرشفیع در خصوص ضعف سیستم کنترل گفت: یکی دیگر از عواملی که باعث افزایش تصادفات و تلفات تصادفات رانندگی شده است، ضعف سیستم کنترل به ویژه در حمل و نقل عمومی و حمل کالاهای خطرناک است و اینکه مدتی است که مقررات برای رانندگان مختلف اعمال می‌شود.» و خودروهای معیوب مورد استفاده در حمل‌ونقل عمومی جدی گرفته نمی‌شود و این امر منجر به افزایش تلفات جانی در برخی موارد و تعداد زیادی تصادفات فوتی در سال 1400 شده است.

وی گفت: مهمترین عامل افزایش تصادفات نگاه اجتماعی به تخلفات رانندگی است. مقررات ایمنی عملاً به عنوان یک عامل مزاحم و محدود کننده در بین مردم از بین رفته و برخی از رفتارهای زشت رانندگی توسط برخی از رانندگان یک اقدام هوشمندانه تلقی می شود.

مشاور وزیر راه و شهرسازی افزود: موضوع دوم این است که آموزش رانندگی برای شرایط خاص ضعیف شده است و به دلیل افزایش خطرات و ترافیک در جاده ها این آموزش ها بهبود نیافته است. در این میان باید به این نکته نیز توجه داشت که در سال گذشته در راه های روستایی بوده اند، اگرچه این راه ها از ویژگی های هندسی ضعیف تری برخوردارند، اما با افزایش احترام به ساکنان این مناطق، تلفات حوادث رانندگی روستایی کاهش یافته است.

بیشتر بخوانید  اوسا هراز از اواخر امشب پنجشنبه 15 مردادماه به دلیل آبگرفتگی مسدود می شود

دیدگاهتان را بنویسید