با چند کار ساده بیش از حد گرم نشوید


گرمازدگی این یک وضعیت حاد و تهدید کننده زندگی است که در آن سیستم کنترل دمای بدن به دلیل قرار گرفتن طولانی مدت در معرض هوای گرم یا تولید گرمای بیش از حد در بدن یا وجود هر دو از کار می افتد. بدن بیش از حد گرم نمی شود و می تواند مازاد آن را پراکنده کند. گرما، بنابراین دمای بدن به حدی افزایش می یابد که می تواند اندام های اصلی را از بین ببرد.

با چند کار ساده بیش از حد گرم نشویدگرمازدگی یک وضعیت حاد و تهدید کننده زندگی است که در آن سیستم کنترل دمای بدن به دلیل قرار گرفتن طولانی مدت در معرض هوای گرم یا تولید گرمای بیش از حد در بدن یا هر دو از کار می افتد. در صورت گرم شدن بیش از حد. نمی تواند گرمای اضافی خود را دفع کند، بنابراین دمای بدن آنقدر بالا می رود که می تواند اندام های اصلی را از بین ببرد.

گرمازدگی چه اثراتی بر بدن دارد؟

گرمازدگی برای انسان خطرناک نیست و کشنده نیست، مگر اینکه درمان گرمازدگی کوتاه و بی دقت باشد و به طور کامل و به موقع درمان نشود. اگر مکانیسم خنک کننده بدن به طور ناگهانی خراب شود، دمای مرکزی بدن به قدری بالا می رود که می تواند در کمتر از نیم ساعت منجر به مرگ شود.

برخی از افراد چند هفته پس از گرمازدگی به دلیل نارسایی کلیه یا قلب جان خود را از دست می دهند.بیش از 10 درصد افراد مبتلا به این بیماری می میرند. گرمازدگی باعث نارسایی دائمی برخی از اندام ها مانند کبد می شود.

بیشتر بخوانید  ۱۰ ضرر جبران ناپذیر نخوردن شام

آیا می توان از گرمای بیش از حد جلوگیری کرد؟

برای جلوگیری از گرمای بیش از حد این نکات را دنبال کنید:

1- برای جلوگیری از گرم شدن بیش از حد در هنگام قرار گرفتن طولانی مدت در معرض تابش افتاب یا در محیط گرمی هستید و قبل و بعد و در حین ورزش هم آب زیادی می نوشید. قبل از احساس تشنگی کامل (یعنی صبر نکنید تا احساس تشنگی کنید و سپس آب بنوشید) و زمانی که آب بیشتری می نوشید، آب بنوشید. به اندازه ای که فکر می کنید به آب و مایعات نیاز دارید، به خصوص زمانی که زیاد عرق می کنید.

2- برای جلوگیری از گرمازدگی در طول روز که هوا بسیار گرم است (مثل ظهر و بعدازظهر) در منزل یا جای خنک استراحت کنید و از بیرون نروید.

3. قبل از اینکه بیش از حد فعال شوید و خود را در معرض آفتاب قرار دهید، سعی کنید به هوای گرم تابستان عادت کنید، سیستم تنظیم دمای بدن زمانی که به گرما عادت کنید بهتر عمل می کند.

4- برای جلوگیری از گرمای بیش از حد، اگر دونده یا دوچرخه سوار استقامتی هستید و می دانید که مسابقات شما در هوای گرم برگزار می شود، باید قبل از شروع مسابقه (یعنی در هوای گرم، تمرین) خود را با این شرایط وفق دهید. این باعث می شود بدن شما به گرما عادت کند.هنگام ورزش آب و مایعات فراوان بنوشید.اگر اولین بار است که به زمان جدید عادت می کنید، زیاد ورزش نکنید.

گرمازدگی و راه های جلوگیری از گرمازدگی

بیشتر بخوانید  خستگی مزمن چیست، با علائم خستگی مزمن و درمان خستگی مزمن آشنا شوید

5با چند کار ساده بیش از حد گرم نشوید کمتر زیر آفتاب می ایستید.

6- هنگام کار در زیر نور آفتاب کلاهی را روی سر خود بگذارید که باید لبه آن باشد تا سایه روی صورت شما ایجاد شود. سر شما به گرما حساس است.

7- برای جلوگیری از گرمازدگی در هوای گرم لباس های گشاد، نازک و سبک بپوشید. لباس های کتان بهترین هستند، زیرا اجازه می دهند هوا به راحتی از آن عبور کند و عرق شما خشک شود.

8- در هوای گرم پنجره ها را باز کنید یا از سیستم خنک کننده مانند پنکه، کولر و پنکه استفاده کنید.

9- سعی کنید وعده های غذایی را آسان تر کنید و به مقدار کم بخورید.

10- برای جلوگیری از گرمازدگی در آب و هوای گرم یا مرطوب فعالیت های شدید انجام ندهید، به خصوص اگر به این آب و هوا عادت ندارید.

11- اگر در هوای گرم ورزش می کنید، از آن خودداری کنید گرمازدگی برای عادت دادن بدن به این آب و هوا موارد زیر را انجام دهید:

ابتدا تمرینات کوتاه مدت انجام دهید و به تدریج در طی دو هفته آنها را افزایش دهید. سعی کنید صبح زود که هوا سرد است یا بعد از ظهر ورزش های شدید انجام دهید.

هر نیم ساعت به مدت 5 تا 10 دقیقه در سایه استراحت کنید و اگر احساس خستگی کردید سرعت خود را کم کنید.

12- اگر دارو مصرف می کنید، از پزشک خود بپرسید که آیا با تنظیم دمای بدن تداخل دارد یا خیر. اگر داروی شما بر دمای بدن شما تأثیر می گذارد، باید فعالیت بدنی را در هوای گرم کاهش دهید و مقدار زیادی آب و مایعات بنوشید.

بیشتر بخوانید  آشنایی با موارد مصرف و عوارض جانبی قرص سیتریزین

13باید نشانه های خطر داشته باشد گرمازدگی آگاه باشید که در صورت بروز این علائم چه کاری باید انجام دهید. به خاطر داشته باشید که این علائم ممکن است به تدریج در طی چند روز یا به طور ناگهانی پس از فعالیت شدید ظاهر شوند.

14- ادم گرما و تعریق نشان می دهد که بدن شما به دلیل گرما تحت استرس است. با ادم گرما، رگ های خونی گشاد می شوند و باعث جمع شدن مایع در زیر پوست می شوند که در این صورت دست ها و پاها متورم می شوند. ممکن است اولین بار زمانی متوجه این تورم شوید که انگشتر یا کفش تنگ را احساس کنید. در حالت تعریق، منافذ عرق بسته می شود و احساس خارش می کنید که معمولاً زیر لباس است. اگر لباس های شما خیلی ضخیم و گرم باشند، این اتفاق می افتد.

ادم و تعریق خطرناک و مضر نیستند، اما نشان می دهند که کاهش دمای بدن برای جلوگیری از عوارض جدی گرمازدگی ضروری است.

منبع: وب سایت بیتوتک


دیدگاهتان را بنویسید