دوغ نوشیدنی ایرانی


حالا که تابستان فرا رسیده و به نظر می رسد نوشیدنی های سرد ضروری است، از امروز باید مصرف دوفا را با نوشابه های گازدار جایگزین کنیم و از این نوشیدنی سنتی، خوش طعم و مقوی ایرانی بیشتر استفاده کنیم.

در این مقاله نه تنها به فواید دوغ می پردازیم، بلکه طرز تهیه آن را در خانه به شما آموزش می دهیم. به ما بپیوند!

دوغ یکی از نوشیدنی های سنتی ایرانی حتی بعد از آب است. سالم ترین مایع خوراکی در نظر گرفته شده است. محققان معتقدند که به دلیل دوغ از ما تهیه شده است، ارزش غذایی خوبی دارد. این نوشیدنی علاوه بر تامین آب مورد نیاز بدن، حاوی مقدار کمی کلسیم، مقداری ویتامین B و ویتامین D است. مصرف دوغ به عنوان یک نوشیدنی مفید و بی خطر برای تمامی گروه های یک سال به بالا توصیه می شود.

دوغ نوشیدنی ایرانی

دوغ نوشیدنی ایرانی

از طرفی مصرف دوغ به دلیل داشتن کلسیم و ویتامین ها باعث کاهش پوسیدگی می شود و به دلیل وجود باکتری های مفید از جمله استرپتوکوک، ترموفیلوس، لاکتوباسیلوس و بولگاریکوس در حفظ سلامت دستگاه گوارش و رشد موثر است. از میکروارگانیسم ها

همچنین مصرف این نوشیدنی به عنوان نوشیدنی شیر، یک چهارم نیاز روزانه بدن را تامین می کند کلسیم فراهم می کند. بهتر است از دوغ بدون گاز و کمی نمک استفاده شود. زیرا دوغ با محتوای نمک بالا خطر ابتلا به بیماری های عروقی از قبل موجود و همچنین فشار خون را افزایش می دهد.

محصولات لبنی تخمیر شده (از جمله دوغ و ماست) منبع خوبی هستند پروتئین عامل موثری در مهار سرطان هستند. پروتئین حاوی انرژی زیادی است و به بدن کمک می کند در طول روز سالم، شاداب و سرزنده باشد.

بیشتر بخوانید  تفاوت بین درد آپاندیس و سایر دردها

زیرا بسیاری از سیستم های داخلی بدن برای تعمیر آنها خودشان به پروتئین نیاز دارند و دوغ می تواند نقش کلیدی در آن داشته باشد. همچنین پروتئین های موجود در لبنیات تخمیر شده به سرعت معده خالی و برای مدت طولانی پر می شود ساتیتی او کار می کند. این خمیر نه تنها می تواند نیاز روزانه بدن به کلسیم را تامین کند، بلکه حاوی ویتامین های گروه B (یعنی B2، B6 و B12) است که باعث تقویت استخوان ها می شود.

از این گذشته، مصرف دوغ چه به عنوان نوشیدنی و چه به عنوان وعده غذایی شام – غذایی مانند آب دوغ خیار – منجر به احساس خوابی آرام و راحت می شود. علاوه بر فواید تغذیه ای، دوغ حاوی: باکتری هااینها محصولات مفیدی هستند که اثرات زیادی بر سلامت دستگاه گوارش دارند.

باکتری های مفید موجود در دوغ از رشد باکتری های مضر و ایجاد عفونت ها و سایر بیماری ها جلوگیری می کند. اگر میزان باکتری های خوب بدن در حد مطلوب باشد، دستگاه گوارش بهتر عمل می کند و سیستم ایمنی نیز بهبود می یابد. جالب اینجاست که این باکتری ها از سوزش سر دل یا بیماری های روده ای جلوگیری می کنند.

دوغ یک نوشیدنی جایگزین سالم و عالی برای افرادی است که به لاکتوز موجود در شیر حساسیت دارند. این افراد می توانند از دوغ به عنوان منبع کلسیم بدن استفاده کرده و خلاء ناشی از عدم مصرف شیر را پر کنند. متأسفانه عدم تحمل لاکتوز در تمام گروه های سنی رایج است.

دوغ نوشیدنی ایرانی

از طرفی نه تنها مصرف دوغ و لبنیات باعث افزایش طول عمر افراد می شود، بلکه این ماده تاثیر زیادی در سلامت پوست دارد. به خصوص در بسیاری از ماسک های زیبایی صورت که توسط پزشکان تجویز می شود، از مواد جادویی به آن «ماست» می گویند. خمیر نیز یک محرک موثر است کالری سوزی و چربی اضافی بدن و به دست آوردن تناسب اندام.

بیشتر بخوانید  علت و درمان سندرم چرچ اشتراوس (گرانولوماتوز آلرژیک)

طرز تهیه خمیر گازدار خانگی

بسیاری از شما ممکن است متوجه شوید که مصرف منظم دوغ کمی گران است. اما کره خوشمزه، ترش، گازدار و از همه مهمتر سالم و مقرون به صرفه را می توانید در خانه درست کنید. به این ترتیب با یک لیتر شیر تازه و بدون چربی می توانید دو بطری خمیر فوق العاده و مطلوب برای کودکان تهیه کنید و نوشیدنی های گازدار را برای همیشه از سبد خانه بیرون بریزید!

عناصر: شیر: 5 پیمانه، آب: 4 پیمانه، ماست: 5 قاشق غذاخوری، شکر: یک یا 2 حبه، با نعنا یا موسیر به میزان لازم، کمی کسل کننده!

روش تهیه: شیر را بجوشانید، بگذارید کمی خنک شود، آب ولرم اضافه کنید. در ظرفی دیگر ماست را با نعناع یا موسیر (اختیاری) و نمک مخلوط کنید و خوب مخلوط کنید و شیر و آب را به محلول اضافه کنید.

پس از مخلوط کردن محلول، آن را در بطری بریزید و برای گازدار شدن خمیر، به ازای هر 1.5 لیتر مایع، یک یا دو حبه قند اضافه کنید (توجه: مراقب باشید بیشتر از این شکر اضافه نکنید، در غیر این صورت ممکن است بطری منفجر شود. می‌رود!).

توجه داشته باشید بهتر از بطری های پلاستیکی استفاده کنید و فضای خالی را در بالا بگذارید. حالا در بطری را ببندید و به مدت دو روز متوالی در مکانی تاریک نگه دارید.

بعد از گذشت این مدت، بطری را خوب تکان دهید و کمی باز کنید. واقعا مواظب گاز تولیدی دوغ خوشمزه خود باشید! این بهتره یک نوشیدنی بی نظیر با مقداری یخ بنوشید

بیشتر بخوانید  آشنایی با فواید بی نظیر کپسول ال آرژنین دوبیس 


دیدگاهتان را بنویسید