چگونه با کم خونی مبارزه کنیم؟


اگر درمان موثر نبود و در یک دوره کوتاه حدود یک ماهه بهبودی حاصل نشد، باید منبع خونریزی را پیدا کرد. ممکن است بیمار همچنان مشکلات و خونریزی در بدن داشته باشد. به عنوان مثال، خونریزی غیر طبیعی قاعدگی باید در نظر گرفته شود.

چگونه با کم خونی مبارزه کنیم؟

فوق تخصص هماتولوژی برای توضیح کم خونیوی ارتباط بین خونریزی غیرطبیعی قاعدگی و کم خونی را توضیح داد.

سیدرضا صفایی در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه کم خونی می تواند ارثی یا اکتسابی باشد، اظهار کرد: به عنوان مثال بیماری سلیاک می تواند باعث کم خونی ارثی شود. سلیاک یکی از سندرم های سوء جذب است و در صورت ابتلا، بدن نمی تواند مواد مختلفی مانند آهن را جذب کند. البته این بیماری نادر است و چندان شایع نیست.

چگونه با کم خونی مبارزه کنیم؟

وی گفت: به عنوان مثال کم خونی انواع مختلفی دارد تالاسمی از جمله کم خونی هایی است که بعد از ماه ششم به تدریج بروز می کند و تا پایان عمر همراه بیمار است و اتفاقا جنبه ارثی هم دارد.

تالاسمی انواع مختلفی دارد، تالاسمی ماژور که نیاز به تزریق مداوم خون دارد، چندان شایع نیست، اما تالاسمی مینور به ویژه در شمال و جنوب ایران شیوع بیشتری دارد. البته تالاسمی مینور اگرچه طبق تعریف، نوعی کم خونی است، اما بیماری جدی نیست و این افراد زندگی عادی دارند.

وی افزود: البته کم خونی های دیگری نیز وجود دارد که در سنین مختلف بروز می کند و در هر دو جنس دیده می شود. اما آنها برای زنان نیستند. شایع ترین نوع کم خونی در زنان در سنین باروری، کم خونی فقر آهن است.

بیشتر بخوانید  آیا شانه کلیه کوچک یک بیماری است؟

وی گفت: اگر فردی علائم بیماری را داشته باشد و به پزشک مراجعه کند، آزمایشاتی برای او تجویز می شود که در تشخیص موثر است. «درمان کم خونی با قرص آهن و ترکیبات خوراکی». آهندار این کار انجام می شود و این افراد معمولاً به سرعت به درمان پاسخ می دهند.

چگونه با کم خونی مبارزه کنیم؟

خونریزی غیر طبیعی قاعدگی و ارتباط آن با کم خونی

صفایی ادامه داد: اما اگر درمان موثر نبود و در مدت کوتاه حدود یک ماهه اصلاح نشد، باید منشا خونریزی را پیدا کرد. ممکن است بیمار همچنان مشکلات و خونریزی در بدن داشته باشد. به عنوان مثال، خونریزی غیر طبیعی قاعدگی باید در نظر گرفته شود.

این متخصص هماتولوژی افزود: فردی که دچار فقر آهن و به تبع آن کم خونی است ممکن است در دوران قاعدگی خونریزی خود را کاهش داده یا قطع کرده باشد. بستگی به میزان آهن بدن دارند که معمولا با تجویز قرص از بین می رود اما در صورت طبیعی نبودن و جواب ندادن به درمان باید علت را با جزئیات بیشتری بررسی کرد. زیرا ممکن است چرخه های هورمونی مختل شود یا ممکن است فرد دچار سوء هاضمه شود.

استفاده منظم از قرص آهن برخی از بیماری ها را پنهان می کند

قرص آهن را هرگز نمی توان بدون دلیل برای زنان یا مردان در هر سنی تجویز کرد. این امر به ویژه در افراد بالای 45 سال بسیار حساس است. «زیرا استفاده مداوم از قرص آهن باعث پنهان ماندن برخی بیماری ها می شود.

به عنوان مثال، کم خونی نشانه سرطان روده بزرگ است، اما مصرف قرص آهن که از کمبود آن جلوگیری می کند، دیگر نمی تواند سرطان را تشخیص دهد و زمانی که بیماری پیشرفت کرده است، پزشک متوجه می شود.

بیشتر بخوانید  به دنبال کاهش عوارض یائسگی هستید؟

صفایی افزود: البته می توان به زنانی که در سنین باروری هستند نیز گفت قرص آهن چند روز در ماه استفاده کنید، اما باید با احتیاط نیز انجام شود.

علت توزیع قرص آهن در مدارس دخترانه

وی در خصوص علت توزیع قرص آهن در مدارس بانوان گفت: دلیل اینکه قرص آهن در مقطع ابتدایی یا متوسطه به دانش آموزان داده می شود کمک به رشد آنهاست. زیرا کودکان رشد می کنند و آهن علاوه بر خون سازی، بر عضله سازی نیز تاثیر می گذارد.

بنابراین، اگر دانش آموزان به خوبی تغذیه نشوند، ممکن است دچار ناتوانی های رشدی شوند. بنابراین توزیع قرص آهن راه خوبی برای پیشگیری از این گونه اختلالات است.

غنی سازی نان و نمک با آهن، اقدام وزارت بهداشت برای پیشگیری از کم خونی

این فوق تخصص خون ادامه داد: راه حل دیگر غنی سازی مواد غذایی مانند نان و نمک با آهن است که بر اساس غربالگری ها و ارزیابی های وزارت بهداشت مبنی بر کمبود مواد مغذی در جامعه است که البته در حیطه کاری نیست. درمان و پیشگیری».


دیدگاهتان را بنویسید