چه مدت باید دارو را در خانه نگه داریم؟


دختر جوان با استفراغ و توهم به مرکز اورژانس منتقل شد. در کیفش چند قرص «بکلوفن» پیدا شد که گمان می رفت به دلیل گرفتگی عضلات مصرف کرده است.

در ادامه تحقیقات مشخص شد که این داروها متعلق به مادربزرگ وی بوده و در یک داروخانه خانگی قرار داده شده است. مصرف خودسرانه دارو یکی از عوارض مصرف نادرست یا ناقص دارو توسط بیمار است.

داروی خود را در خانه نگه دارید

از همان ابتدا که دارو توسط پزشک تجویز می شود، روش مصرف در لیست ذکر شده است، اما بسیاری از عوارض جانبی یا شرایط مصرف مناسب برای بیمار شرح داده نشده است.

بخشی از این اطلاعات توسط مسئول به اصطلاح بسته بندی داروها در داروخانه به بیمار داده می شود.

چه مدت باید دارو را در خانه نگه داریم؟

اطلاعات مربوط به هر دارو در ضمیمه بسته بندی موجود است، اما مشکل زمانی ایجاد می شود که بیمار به کمتر از کل بسته به همراه دستورالعمل دارو نیاز داشته باشد.

توصیه می شود که بروشور بسته تمام داروها را مطالعه کنید. برخی از اطلاعات مربوط به دارو مختص سازنده دارو است و به شرایط خاص تولید و مواد نگهدارنده دارو اشاره دارد که برای همان داروی تولید شده توسط شرکت دیگری متفاوت است.

داروی خود را در خانه نگه دارید

این راهنما علائمی را ذکر می کند که در صورت بروز باید فوراً به پزشک مراجعه شود. هر بیمار باید عوارض جانبی جدی را بداند.

گاهی پزشکان و داروسازان این موارد را ذکر می کنند و گاهی لازم است برگه اطلاعات داروها را با دقت مطالعه کنید، به این فکر که این افراد فراموش کرده اند.

بیشتر بخوانید  علت حساسیت دندان ها به سرما و گرما چیست؟

عوارض همیشه به معنای عوارض جانبی معمول نیست و بسیاری از بیماران از ترس چنین عوارضی از مصرف دارو خودداری می کنند.

لازم به ذکر است که پزشک با در نظر گرفتن تمام شرایط بیماری، وضعیت جسمی و عوارض و در صورتی که بیمار تمام شرایط فعلی و سابقه بیماری و داروها حتی داروهای تجویز شده را به درستی بیان کرده باشد، دارو را برای شما تجویز کرده است. دارو برای او بهترین است..

مشکل ناخوانا بودن نسخه ها از یک سو و اشتباه در نسخه از سوی دیگر از عواملی هستند که می توانند منجر به فاجعه شوند، بنابراین در صورت امکان برای اطمینان از صحت داروهای دریافتی، آنها را برای معاینه مجدد به پزشک نشان دهید.

همچنین تعداد داروهای تجویزی در نسخه به طور کلی باید به گونه ای باشد که در پایان دوره درمان هیچ داروی اضافی در دسترس بیمار نباشد.

دکتر بهروز هاشمی

متخصص طب اورژانس


دیدگاهتان را بنویسید