8 ماده کشنده در لوازم آرایشی


اکثر خانم ها از روی شادی و رضایت خالص هنگام خرید لوازم آرایشی جدید، فقط به برند خود توجه می کنند و حتی به لیست مواد تشکیل دهنده آن نگاه نمی کنند.

8 ماده کشنده در لوازم آرایشی

البته برخی از مواد در رژ لب، لاک ناخن، ریمل، کرم صورت، ضد آفتاب، دئودورانت و … استفاده می شود. می تواند به بدن شما آسیب برساند و در دراز مدت عوارض زیادی مانند سرطان، اختلالات هورمونی و .. ایجاد کند.

بنابراین قدر خود را بدانید و حتی اگر زمان زیادی طول بکشد، قبل از خرید به محتویات هر یک از لوازم آرایشی نگاه کنید و انواع سالم، ایمن و بهترین از همه، “ارگانیک” را انتخاب کنید. در این مطلب با انواع لوازم آرایشی خطرناک آشنا می شویم.

1. فتالات ها

فتالات ماده ای است که باعث اختلالات هورمونی می شود. معمولاً دو نوع از این ماده در لوازم آرایشی استفاده می شود: بنزیل فتالات (BBP) و دی بوتیل فتالات (DBP). فتالات ها و ترکیبات مختلف آنها تأثیری مشابه هورمون زنانه استروژن دارند. اگر زنان باردار در معرض این ماده قرار گیرند، فرزندشان با ناهنجاری های مادرزادی در ناحیه تناسلی به دنیا می آید. به علاوه اثر مخرب آن بر روی کبد، کلیه، ریه و غدد جنسی نیز ثابت شده است.

2. فرمالدئید

فرمالدئید باعث التهاب و تحریک پوست و در صورت تماس مزمن باعث ضعف عمومی ارگانیسم می شود. استنشاق این ماده باعث سردرد، گلودرد، ناراحتی های تنفسی و علائم آسم می شود. مصرف زیاد و طولانی مدت آن باعث ایجاد اثرات سمی و سرطان در بدن می شود و مقدار کم آن باعث سوزش، سوزش چشم و اشک می شود. مسمومیت، اسیدیته زیاد و هیپوترمی شدید نیز از عوارض جانبی جذب فرمالدئید از طریق دستگاه گوارش است.

بیشتر بخوانید  10 ماده نگهدارنده مضر و اثرات جانبی آنها

3. پارابن

به طور گسترده ای در لوازم آرایشی استفاده می شود و نگهدارنده ای است که از رشد میکروب ها جلوگیری می کند. همیشه به دنبال کلمه پارابن روی برچسب های لوازم آرایشی یا عبارت های پروپیل پارابن و اتیل پارابن باشید زیرا این مواد شیمیایی می توانند باعث اختلالات غدد درون ریز و هورمونی شوند.

4. اوکی بنزون

هنگام خرید رژ لب یا رژ لب، حتما برچسب آن را بخوانید تا مطمئن شوید که حاوی اکسی بنزون ​​نیست. به خصوص در مورد رژ لب های ضد آفتاب. این ماده می تواند باعث آلرژی و اختلالات هورمونی شود و به سلول ها آسیب برساند.

8 ماده کشنده در لوازم آرایشی

5. سورفکتانت

سورفکتانت ها می توانند از طریق پوست، تنفس و هضم جذب شوند. این ماده علاوه بر خشکی، التهاب پوست و غشاهای مخاطی، درماتیت آلرژیک، حساسیت های چشمی و چروک شدن سریعتر پوست، در صورت مصرف زیاد اثر سرطان زایی نیز خواهد داشت.

سورفکتانت ها همچنین در بیشتر شوینده ها، فوم ها، شامپوها و نرم کننده های مو استفاده می شوند. جذب سیستمیک یا بلع ناخواسته ممکن است چندین اثر ذاتی داشته باشد.

6. رنگ

رنگ‌های شیمیایی مختلف که در محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده می‌شوند، در صورتی که استانداردهای خاصی را رعایت نکنند، می‌توانند مشکل‌ساز باشند و عوارض پوستی و داخلی ایجاد کنند. به خصوص در مورد رژ لب که چند بار در روز استفاده می شود و ممکن است برخی با خوردن هر نوع غذایی مستقیما وارد بدن شوند.

8 ماده کشنده در لوازم آرایشی

7. هیدروکسی آنیزول بوتیله

بوتیل هیدروکسی یک ماده نگهدارنده است. موسسه ملی سم شناسی اخیرا اعلام کرده است که این ماده می تواند باعث سرطان شود، اما متاسفانه همچنان در بسیاری از محصولات آرایشی مانند رژ لب و خط چشم استفاده می شود. بوتیل هیدروکسی تولوئن که یکی از مواد اصلی لاک ناخن و تماس طولانی مدت با آن است، علائم جسمی و روحی بسیاری را ایجاد می کند.

بیشتر بخوانید  حساسیت یعنی چه و چگونه می توان با آن مقابله کرد؟

8. بو کردن

اگر پوست حساسی دارید سعی کنید از لوازم آرایشی حاوی معطر استفاده نکنید. محصولاتی بسازید که عبارت “بی بو” روی برچسب آنها چاپ شده باشد. گاهی اوقات این عطرها و ادکلن ها می توانند باعث سردرد، سرگیجه، حساسیت های پوستی و تغییر رنگ پوست نیز شوند.


دیدگاهتان را بنویسید