میوه درمانی – موز


درمان موز

درمان موز

موز بکارید درختچه ای است بوته مانند با برگ های بسیار بزرگ و پهن که طول آن به 1/20 تا 2 متر می رسد. گل های مجموعه به صورت خوشه های بزرگ به طول حدود یک متر می باشد. میوه آن گوشتی است، باریک و دراز و منحنی و مثلثی شکل، در ابتدا سبز است، اما در زمان رسیدن زرد می شود. کشت آن در اکثر مناطق گرمسیری و همچنین در جنوب ایران به دلیل داشتن میوه دلپذیر رایج است. انواع آن در بلوچستان می روید. این گیاه را در زبان عربی طلح می نامند. به موز موز نیز گفته می شود.

● ترکیبات شیمیایی:

ترکیبات اصلی موز نارس به شرح زیر است.

میوه نارس: آب 7/92،

میوه های رسیده: 67/78

میوه نارس: آمیدون 12/06،

میوه های رسیده: بسیار کوچک.

میوه نارس: 8٪ شکر قابل تخمیر،

میوه های رسیده: 20/47

میوه نارس: ساکارز 1/34،

– میوه های رسیده: 56 4 /، خاکستر تشکیل شده است

موز نارس: 1/04،

– میوه های رسیده: 0/95.

آنها موز دارند 9% کلسیم، 31% فسفر، 28% منیزیم، 0.4% پتاسیم، 0.006% آهن و سدیم، روی و تانن. ویتامین های موجود در موز عبارتند از A، B، 1B، 2B، 6B، C، PP و E. جوانه روی پوست موز موز را تقریباً قهوه ای تیره می کند. این رژیم باعث میزان قند موجود در آن می شود اثر طولانی مدت زیاد می شود و در صورت عدم نگهداری طولانی طعم آن شیرین تر و دلپذیرتر می شود. موز آنقدر مغذی است که حتی از سیب زمینی و گوشت نیز مغذی تر است. مطالعات دانشمندان نشان می دهد که یک موز تازه و رسیده به اندازه یک کیلوگرم گوشت ارزش غذایی دارد.

بیشتر بخوانید  کو فنوتروپ چیست و چرا تجویز می شود؟

برخی منابع دیگر می گویند که موز میوه ای گرم و پرانرژی استارزش غذایی آن برابر استگوشت است. فقط چربی و کلسیم کمتری دارد. هر 100 گرم موز معادل 100 کالری تولید می کند. موز را باید زمانی خورد که کاملا رسیده و پوست آن زرد شده باشد. اگر به شرایط رسیده باشد به راحتی هضم می شود مشروط بر اینکه این عمل مصنوعی انجام نشده باشد. تراکم ویتامین های A و C. موز به بهترین وجه برای جذب در بدن آماده می شود. موز را باید خوب جوید. موز برای افزایش مقاومت بدن قبل و بعد از عمل بسیار مفید است و در تقویت اعصاب تاثیر بسزایی دارد. برای افرادی که فعالیت بدنی و ذهنی دارند و همچنین کودکان و افراد مسن توصیه می شود.

همچنین برای افزایش هوش و حافظه بسیار مفید است سوء هاضمه و یبوست است. کسانی که نمی خواهند غذای حیوانی بخورند موز بخورند این میوه تازه و رسیده غذای بسیار خوبی برای کودکان و افرادی است که به تازگی از رختخواب خارج شده اند. مصرف موز مشکل بزرگی برای معده نیست و همچنین دارای قدرت تغذیه ای زیادی است. اگر کودکان بتوانند به جای شیرینی ها و تنقلات کم کالری و پرکالری از این میوه با کیفیت استفاده کنند، به سلامت بدنشان کمک می کند.

درمان موز

درمانی خواص درمانی:

ریشه موز طعم تند و خاصیت ضد کرم دارد. این میوه مقوی و اشتها آور است و طعم مطبوع آن در تضمین رشد و نمو و برقراری تعادل عصبی تأثیر مفیدی دارد. مصرف روزانه آن در درمان ضعف قوت مخلوط آن با عسل برای شستشو و سلامت کبد و کلیه توصیه و مؤثر است. این میوه باعث تقویت سیستم تولید مثل در مردان و زنان می شود. لاستیک گیاهان جوان مخلوط با آب برای درمان اسهال مفید است. از آب این گیاه در برخی مناطق برای رفع ناراحتی های عصبی مانند هیستری، صرع و … استفاده می شود. جوشانده برگ گل و همچنین ساقه له شده گیاه برای درمان سوختگی اندام آسیب دیده بسیار مفید است زیرا التیام می بخشد. مصرف کنید زیرا ادرار آور است درمان آسیت در بین مردم رایج است.

بیشتر بخوانید  علل ،پیشگیری و درمانی فوری گزش حشره دراکولا

توجه:

به دلیل داشتن قند و کربوهیدرات زیاد، مصرف موز برای افراد مبتلا به دیابت و چاقی مضر است. بیایید سبزیجات و میوه ها را در سبد خانواده خود با غذا بگنجانیم.


دیدگاهتان را بنویسید