آیا همه چیز را در مورد سلامت قاعدگی می دانید؟


بهداشت قاعدگی

بهداشت قاعدگی

قاعدگی این یکی از مهمترین دوره های زندگی هر خانمی است و از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا معمولاً یک هفته در ماه خانم ها را درگیر می کند، ظاهر شدن اولین قاعدگی در دختران جوان نباید باعث ترس و اضطراب آنها شود. این نشان می دهد که آنها سالم هستند و آماده مادر شدن در آینده هستند.

علاوه بر این، مادران و پرستاران بزرگتر، والدین مدارس و معلمان بهداشت می توانند با نوجوانان درباره این پدیده صحبت کنند و نگرانی و ترس آنها را برطرف کنند و به آنها توضیح دهند که قاعدگی نه تنها یک بیماری است، بلکه یک امر ضروری و طبیعی برای بدن است. اگرچه به نظر می رسد باعث ناراحتی شود، اما باید بدانید که رعایت بهداشت فردی در این دوران بسیار مهم است و بی احترامی می تواند منجر به علت عفونت و منجر به عوارضی مانند ناباروری در آینده شود. این عوارض می تواند فرد را از مزایای مادری محروم کند و زندگی خانوادگی آینده او را پیچیده کند، بنابراین توجه به توصیه های بهداشتی و رعایت آنها ضروری است:

1- لباس زیر مناسب:


از لباس های نخی استفاده کنید و زود عوض کنید. لباس های زیر را باید جدا از لباس های دیگر شسته و در آفتاب خشک کنید. هرگز از لباس زیر دیگران استفاده نکنید.

2- ورزش:
انجام فعالیت ها و ورزش های معمولی و سبک در این دوران نه تنها ممنوع نیست، بلکه مفید بوده و به شل شدن عضلات کمک می کند. باید بدانید که بدترین چیز این است که روی تخت دراز بکشید و آرام بمانید.

بیشتر بخوانید  از علل مختلف درد پاشنه پا بیشتر بدانید!

3- تغذیه:
برای جبران خون از دست رفته در این دوران می توانید از مواد غذایی مغذی مانند شیر، گوشت، حبوبات، سبزیجات، لبنیات و میوه های تازه و … استفاده کنید. برای کاهش عواقب اختلالات پیش از قاعدگی، توصیه می شود یک هفته قبل از قاعدگی از رژیم غذایی سرشار از ویتامین B6 و آهن استفاده کنید، مانند گوشت، ماهی، آجیل بدون نمک و غلات کامل.

غذاهای غنی از آهن اینها شامل گوشت، تخم مرغ، جگر، سبزیجات با برگ سبز تیره مانند اسفناج و جعفری تازه، حبوبات مانند عدس و لوبیا، نخود سبز، نان سبوس دار، آجیل، آجیل مانند برگ، آلو، هلو و زردآلو. توت خشک، خشک انجیر و کشمش

ویتامین B6 در نان ها و بیسکویت ها، مالت، جوانه گندم، مرغ، ماهی، جگر، میوه هایی مانند موز، آب پرتقال، سیب، سبزیجات مانند هویج، گل کلم، گوجه فرنگی و آجیل وجود دارد.

بهداشت قاعدگی

4- شنا:
حمام کردن در دوران قاعدگی نه تنها بی خطر است، بلکه ضروری است. البته باید حتی الامکان از نشستن روی کف سرویس بهداشتی و استحمام در حالت ایستاده خودداری کنید تا بدن شما به آلودگی های میکروبی کف سرویس بهداشتی آلوده نشود. اما باید بدانید که در این دوران باید از رفتن به استخر یا دریا خودداری کرد.

5- نوار بهداشتی:
سعی کنید در دوران قاعدگی از نوار بهداشتی استفاده کنید و به طور مرتب و در اسرع وقت آن را تعویض کنید. اهمیت این موضوع به ویژه زمانی که خونریزی بیشتر باشد مشخص می شود. به این ترتیب علاوه بر رعایت سلامت بدن، از آلودگی سایر لباس ها نیز جلوگیری می شود. هنگام تعویض نوار بهداشتی، آن را در کاغذ بپیچید و دور بیندازید.

بیشتر بخوانید  کاربردهای جادویی پماد آلفا چیست ؟

مراقب باشید نوار بهداشتی را مستقیماً داخل توالت نیندازید، زیرا به خوبی توالت را مسدود می کند. اگر نمی توانید از نوار بهداشتی استفاده کنید می توانید از پارچه های معمولی و قابل شستشو استفاده کنید و سپس با آب سرد و صابون بشویید و در آفتاب خشک کنید و در صورت امکان اتو کنید.

سعی کنید تا حد امکان از دستمال های نخی یا کاغذی استفاده نکنید و در صورت استفاده از آن ها گاز استریل را روی پنبه قرار دهید، زیرا تکه های خرد شده دستمال و پنبه جذب می شود و باعث عفونت می شود. با توجه به اینکه در اوایل بلوغ، قاعدگی نامناسب با درج تاریخ شروع قاعدگی در تقویم می توانید آن را به خاطر بسپارید و نوار بهداشتی مخصوصاً به مدرسه ببرید تا مشکلی پیش نیاید.

بهداشت قاعدگی

6- استفاده از مسکن:
درد در روزهای اول قاعدگی طبیعی است. این به دلیل ترشح موادی در مخاط رحم است که باعث انقباضات رحمی می شود که منجر به درد می شود. اگر درد شدید است، می توانید از مسکن های تجویزی استفاده کنید. البته بهتر است 48 تا 72 ساعت قبل از شروع قاعدگی از این داروها استفاده شود. علاوه بر این، استفاده از حوله یا پارچه گرم در وضعیت درد مفید است، زیرا گرما باعث می شود آرامش عضلانی و می تواند انقباضات را متوقف کند. استراحت مناسب و تغذیه مناسب و پرهیز از مصرف زیاد شکر، قهوه و چای نیز می تواند در تسکین درد موثر باشد.

7- بهداشت دستگاه تناسلی:
در خانم ها به دلیل مجاورت مقعد، فرج و مجرای ادرار امکان انتقال میکروب های مختلف به اندام تناسلی وجود دارد، بنابراین برای جلوگیری از عفونت ابتدا واژن یا قسمت جلویی آن تمیز شود. اندام کامل خارجی و سپس مقعد شسته می شود. در دوران قاعدگی بعد از هر بار شستشو مخصوصاً بعد از اجابت مزاج به روش فوق شسته و بعد از شستشو در صورت امکان با پارچه تمیز خشک کنید. حتی الامکان سعی کنید از آب سرد برای تصفیه استفاده نکنید زیرا باعث انقباض و درد در ناحیه زیر شکم می شود. مراقب باشید هرگز خود را با دست های کثیف یا کثیف تمیز نکنید.

بیشتر بخوانید  علت سردرد بعد از بیدار شدن از خواب چیست؟

8- آکنه:
یکی از شایع ترین عوارض دوران نوجوانی آکنه یا جوش است که در اثر تغییرات هورمونی در بدن ایجاد می شود و در دختران به خصوص قبل از شروع قاعدگی تشدید می شود. آکنه عمدتاً در افرادی با پوست چرب و سوء تغذیه رخ می دهد.


دیدگاهتان را بنویسید