مدتی است که بنز و پورشه با ارائه مدل هایی «پا در یک کفش متفاوت» را عرضه می کنند.
رقابت بین بنز و پورشه را کاوش کنید
آیا جدیدترین بنز AMG GT که به زودی عرضه می شود، ابزاری برای جنگ طلافروشان با پورشه خواهد بود یا پایان همزیستی مسالمت آمیز دو همسایه؟
اینجا مقر کارخانه خودروسازی پورشه در زوفنهاوزن، در اشتوتگارت، پایتخت بادن-وورتمبرگ است. در 20 کیلومتری آن، مقر دیگری از غول خودروسازی جهان قرار دارد.
در فاصله 20 کیلومتری از مقر پورشه در سوفنهاوزن، در ناحیه سیندل فینگن در اشتوتگارت، پایتخت بادن-وورتمبرگ، این ستاره در آسمان صنعت خودروسازی آلمان می درخشد.
این دو خودروساز، پورشه و بنز، سال هاست که با هم در صلح و آرامش زندگی می کنند. بنز با وجود بحران های اقتصادی در سراسر جهان مشتریان خود را در لیموزین های لوکس S دارد. فروش مدل های SOS در آبان 1392 10 و 9 دهم درصد افزایش یافت و در مجموع سال گذشته بیش از یک میلیون و 320 هزار بار فروخته شد. (عکس: مرسدس S350)
پورشه همچنین با اسپرت 911 2013 با 15 درصد افزایش رکورد شکست و 162 هزار و 145 خودرو فروخت.
اگرچه نام پورشه به تولید خودروهای اسپرت مربوط می شود، اما این شرکت برای اولین بار در سال 2002 فعالیت خود را متوقف کرد و خودروی آفرود شاین را با همکاری فوک واگن روانه بازار کرد. این حرکت در واقع حمله به مرسدس بنز بود که از سال 1979 مدل های مختلفی از خودروهای آفرود را روانه بازار کرده است.
مرسدس بنز حرکت پورشه در تولید خودروهای آفرود شاین را نادیده نگرفت و در سال 2003 با تولید SLR، تولید سدان های لوکس را کنار گذاشت. این مدل کوپه شباهت زیادی به مدل بنز «SLR 300» دارد که در دهه 50 تولید شد. تولید SLR، اگرچه تا سال 2009 دوام نیاورد و به 2157 خودرو محدود شد، پاسخی به پورشه بود.
در اواسط سال 2009، پورشه با تولید سدان لوکس «پانامرا» بار دیگر از عرصه تولید خودروهای اسپرت خارج شد. اگرچه پانامرا توسط مهندسان پورشه طراحی شده است، اما با همکاری فولکس واگن تولید شده است.
برخلاف خودروهای اسپرت پورشه، سدان پانامرا جادار و دارای چهار در است که در ابتدا موتور شاین روی آن نصب شده بود که بعداً با موتور شش سیلندر و سیستم هیبریدی جایگزین شد.
در سپتامبر 2009، مرسدس بنز بار دیگر از خودروی اسپورت SLS در نمایشگاه بین المللی خودرو IAA در پاسخ به سدان پانامرا پورشه رونمایی کرد.
در سال هایی که پورشه و بنز «پا در کفش یکدیگر گذاشتند» اتفاق دیگری افتاد. طی سال های 2007 و 2008، پورشه بیش از 10 میلیارد یورو وام بانکی گرفت تا با خرید سهام غول گروه فولکس واگن، کنترل یکی از بزرگترین خودروسازان جهان را در دست بگیرد.
تلاش پورشه برای کنترل فولکس واگن با شکست مواجه شد و دو تن از مدیران ارشد آن اخراج شدند. در طول بحران مالی، پورشه ابتدا 49.9 درصد از سهام خود را در سال 2009 به دست آورد و سپس در سال 2012 فولکس واگن کنترل کامل پورشه را به دست گرفت.
بنز اکنون از خطرات همکاری پورشه و فولکس واگن آگاه است. در حالی که بنز موفق به فروش تنها 10000 مدل SLS شد، مدل لوکس پورشه پانامرا سدان تولید شده با همکاری فولکس واگن 100000 مشتری داشت.
مرسدس بنز اکنون AMG GT را برای رقابت با پورشه 911 عرضه می کند که دارای موتور 8 سیلندر توربو با قدرت 510 اسب بخار و سرعت 304 تا 310 کیلومتر در ساعت است.
مرسدس بنز ادعا می کند که AMG GT شتاب صفر تا 100 کیلومتر بر ساعت بین 3.8 تا 4.4 ثانیه دارد در حالی که شتاب پورشه از 4.4 تا 4.8 ثانیه است. البته تا پایان سال جاری که تست های مرسدس بنز مدل «AMG GT» به پایان برسد، تفاوت ها آشکارتر خواهد بود.
تفاوت دیگر آخرین مدل بنز با پورشه قیمت آن است. در حالی که قیمت پورشه از 90417 یورو شروع می شود، AMG GT به طور غیررسمی حداقل 115000 یورو قیمت دارد. حال باید منتظر پاسخ پورشه در دور بعدی رقابت این دو خودروساز بود.