هشدار به مسافران شمال کشور



آنچه دیگران می خوانند:

بر اساس گزارش ها شمانیوز: مدیر دفتر بهره برداری و نگهداری آبفای و نیروگاه های آبی آب منطقه ای مازندران روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تایید سرریز شدن این سد گفت: با توجه به عملیات تخصصی و منطقی آزمایش و کنترل صحیح انجام شده است. ابزار دقیق سد، نگهداری و آزمایش دریچه های سد البرز.

جواد طوسی با بیان اینکه سابقه سرریز در سد البرز در دهه 90 در 25 اردیبهشت 95 و 10 اسفند 96 وجود دارد، افزود: در حال حاضر جریان رودخانه های منتهی به این سد بسیار خوب است.

سد البرز که بین دو رودخانه سیاهرود و بابلرود احداث شده است علاوه بر تامین آب کشاورزی و شرب منطقه در سال های اخیر در مهار سیل نیز نقش داشته است. این سد 54 هزار هکتار از اراضی کشاورزی را آب و تا 330 لیتر آب شرب در ثانیه را برای شهرهای گروه الف از جمله بابل، هادی شهر، بابلسر و امیرکلا تامین می کند.

مدیر دفتر بهره برداری و نگهداری تأسیسات آب و برق آبی شرکت آب منطقه ای مازندران در تشریح وضعیت آبگیری سایر سدهای استان گفت: در حال حاضر 275 میلیون مترمکعب ظرفیت 330 میلیون مترمکعب سدهای بزرگ و کوچک را دارد. در استان 38 درصد هنوز خالی است.

طوسی با بیان اینکه طبق آمار این میزان آبگیری از سد مازندران نسبت به مدت مشابه سال گذشته 34 درصد افت نشان می دهد، افزود: نسبت به چنین روزهایی در سال گذشته حدود 28 درصد کمتر انبارها وجود دارد.

بیشتر بخوانید  ایا مدارس اصفهان فردا تعطیل است دوشنبه ۸ آبان ۱۴۰۲

وی در عین حال از تکمیل 2 سد متوسط ​​رامسر با هشت میلیون مترمکعب و سد شیاده بابل معادل پنج میلیون مترمکعب خبر داد و گفت: همچنین سد الیمالات نور با یک میلیون مترمکعب، ایستگاه برنج قائم شهر حدود چهار. میلیون، سنبل رود شیرگاه درباره سد 1.5 میلیونی و صلاح الدین کلای نوشهر با 2.1 میلیون مترمکعب، چهار سد بسیار کوچک مازندران هستند که زهکشی این سدها به دلیل نقشی که در کنترل سیلاب محلی دارند، همواره بین 50 تا 60 درصد در نظر گرفته شده است. .

بر اساس اعلام مرکز هواشناسی خشکسالی کشور، میزان بارندگی مازندران از ابتدای مهر تا پایان اسفندماه 397 میلی متر بوده که نسبت به مدت مشابه دوره آماری که حدود 400 میلی متر بوده، حدود یک درصد کاهش داشته است. نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 335 میلی متر بود که 18.5 درصد افزایش داشت.

آبگیری حدود 80 درصد ظرفیت آب بندی

مدیر دفتر بهره برداری و نگهداری نیروگاه های آب و برق آبی شرکت آب منطقه ای مازندران نیز وضعیت آبگیری سدهای استان را مطلوب توصیف کرد و گفت: در حال حاضر 79 درصد ظرفیت ذخیره سازی سدهای استان وجود دارد. نسبت به مدت مشابه 10% بیشتر ذخیره می شود.

وی افزود: 800 واحد آب بندی در استان با ظرفیت حدود 405 میلیون مترمکعب وجود دارد که حدود 320 میلیون مترمکعب از ظرفیت این تاسیسات سنتی آب در استان تخلیه شده است.

مازندران استانی با محور تولید محصولات کشاورزی است که کشت تقریباً همه محصولات در آن وابسته به نزولات جوی و ذخیره آب است. بر اساس آمارهای رسمی، تعداد کشاورزان بخش کشاورزی مازندران حدود 500 هزار نفر است و هرگونه تغییر در بارندگی به طور مستقیم بر زندگی و معیشت آنها و در نهایت امنیت غذایی در کشوری که مازندران نقش 12 درصدی در تولید دارد، تأثیر خواهد گذاشت. مقادیر اضافی..

بیشتر بخوانید  منسوجات باقی مانده است ، 3 تیم در معرض خطر سقوط هستند


دیدگاهتان را بنویسید