درباره آسپرین چه می دانید؟


 آسپرین

آسپرین یک داروی رایج بدون نسخه است. این یک مسکن غیر مخدر برای تسکین دردهای خفیف تا متوسط ​​مانند سردرد، دندان درد و دردهای قاعدگی است.

آسپرین تب و التهاب را در موارد درماتیت کاهش می دهد. آسپرین خشکی، تورم و درد مفاصل را در آرتریت کاهش می دهد، اما بیماری را درمان نمی کند. همچنین برای جلوگیری از لخته شدن خون، کاهش خطر حمله قلبی و سکته مغزی و موارد دیگر استفاده می شود. با این حال، این خاصیت آسپرین ممکن است خطر خونریزی را افزایش دهد.

سالیسیلیک اسید نام دیگر آسپرین است. روش مصرف برای جلوگیری از اثرات مضر آسپرین بر معده، این دارو را با غذا، شیر، آنتی اسیدها یا یک لیوان پر آب مصرف کنید (این مورد در مورد قرص ها یا شیاف های روکش دار صدق نمی کند). همچنین برای جلوگیری از سوزش سر دل، بهتر است 15 تا 30 دقیقه بعد از مصرف آسپرین دراز نکشید.

علاوه بر قرص های روکش دار و قرص های طولانی اثر، سایر قرص های آسپرین را می توان خرد یا در مایع حل کرد تا راحت تر بلعیده شوند. برای سهولت در استفاده از شیاف آسپرین، قبل از مصرف آن را به مدت 30 دقیقه در یخچال بگذارید. برای استفاده از شیاف، درب شیاف را باز کرده، شیاف را با آب سرد مرطوب کرده، به یک طرف دراز بکشید و با انگشتان خود شیاف را وارد مقعد کنید.

اگر یک نوبت را فراموش کردید، به محض یادآوری آن را به خاطر بسپارید، اما اگر تقریباً زمان نوبت بعدی فرا رسیده است، نوبت فراموش شده را رها کنید و به برنامه دارویی معمول خود بازگردید. دوز را دو برابر نکنید. هشدارها و عوارض جانبی در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر، مصرف آسپرین را قطع کرده و با پزشک خود تماس بگیرید.

بیشتر بخوانید  تقویت عضلات گردن با چند حرکت ورزشی

 آسپرین

سوزش سردل؛ بثورات پوستی؛ تورم بازوها، پاها و پلک ها؛ افزایش وزن؛ خسخس‌سینه؛ صندلی سیاه؛ خونریزی از لثه در هنگام شستشو. اقدامات احتیاطی در صورت داشتن هر یک از موارد زیر قبل از مصرف آسپرین به پزشک خود اطلاع دهید:

آلرژی به هر چیزی، به ویژه آسپرین یا داروهای مشابه آسپرین. بارداری یا شیردهی. مصرف سایر داروها به ویژه داروهای ضد التهابی غیر استریلیزه (مانند ایبوپروفن)، ضد انعقادها (رقیق کننده های خون مانند وارفارین)، داروهای خوراکی، آنتی بیوتیک ها (سفالوسپورین ها، وانکومایسین)، داروهای ضد سرطان (متوترکسات)، والپروئیک اسید، پروب ها ، سولفون و (داروهای ضد نقرس) و زیدووودین‌.

سابقه یا سابقه مشکلات خونریزی (به عنوان مثال، زخم معده، هموفیلی و کمبود پلاکت)، پولیپ بینی ناشی از آسپرین، نقرس، کمبود G6PD، فشار خون بالا، و بیماری کلیوی و کبدی. هنگام مصرف آسپرین، توصیه می شود برچسب روی دارو را بخوانید و دستورالعمل های آن را دنبال کنید.

برچسب روی سایر داروها را بدون نیاز به نسخه بخوانید تا از داروهای حاوی آسپرین یا داروهایی که با آسپرین کار می کنند استفاده نکنید. آسپرین را دور از دسترس کودکان، دور از گرما، نور مستقیم و گرمای مرطوب نگه دارید (این کار باعث فاسد شدن آسپرین می شود).

شیاف آسپرین را در جای خنک نگهداری کنید اما آن را فریز نکنید و مایع آسپرین تشکیل شود. آسپرین کهنه را دور از دسترس کودکان در توالت نگهداری کنید. اگر برای درد، تب یا گلودرد آسپرین مصرف می کنید، با پزشک خود در مورد موارد زیر صحبت کنید:

درد بیش از 10 روز طول می کشد یا یک علامت جدید اضافه می شود. تب بیش از 3 روز طول می کشد، تشدید می شود یا یک علامت جدید اضافه می کند. گلودرد دردناک تر می شود، بیش از 2 روز طول می کشد یا تب، تهوع، استفراغ، بثورات پوستی یا سردرد وجود دارد. آسپرین را فقط به مقدار تجویز شده مصرف کنید تا از حمله قلبی، سکته و سایر مشکلات ناشی از لخته شدن خون جلوگیری کنید.در هنگام مصرف آسپرین از آسپرین هایی که بوی سرکه می دهد استفاده نکنید. این بدان معنی است که آسپرین شکسته شده است.

بیشتر بخوانید  مواد خوراکی برای بهبود نفخ شکم کدامند ؟

اگر در 7 روز گذشته جراحی لوزه، کشیدن دندان یا جراحی دندان یا دهان انجام داده اید، به دنبال آسپرین باشید. آسپرین را به همین ترتیب قورت دهید. آسپرین را مستقیماً روی دندان یا لثه بمالید. در این صورت می تواند باعث تحریک شود. اگر آسپرین را برای جلوگیری از لخته شدن خون مصرف می کنید، بدون مشورت با پزشک، مصرف آن را متوقف کنید. قبل از هر عمل تا 5 روز آسپرین مصرف کنید، مگر اینکه پزشک به شما بگوید. این باعث خونریزی خواهد شد.

به کودکی که تب یا علائم مشابه آنفولانزا دارد که ممکن است ناشی از ویروس باشد، مانند آبله یا آنفولانزا آسپرین بدهید. آسپرین در برخی موارد با سندرم “رای”، یک بیماری جدی مرتبط است. در این موارد، با پزشک خود در مورد داروهای مناسب صحبت کنید. مسمومیت اگر به مصرف بیش از حد آسپرین مشکوک هستید، فورا به پزشک مراجعه کنید.

علائم مصرف بیش از حد شامل وزوز گوش، خواب آلودگی، سرگیجه، کاهش شنوایی، اضطراب، بی قراری شدید، تنفس سریع و عمیق است. برای جلوگیری از عوارض جدی مانند تشنج یا حتی مرگ، به دنبال کمک فوری پزشکی باشید. اطلاعات دیگر انواع عمومی آسپرین ارزان تر از مارک های تجاری هستند و در بیشتر موارد به همان اندازه موثر هستند. انواع طولانی تر گران تر هستند، اما استفاده از آنها آسان تر است.


دیدگاهتان را بنویسید