الیاف کامپوزیت FRP؛ یک انتخاب هوشمندانه در زمینه بازسازی ساختمان


برای درک بهتر مقاوم سازی سازه ها ابتدا تاسیسات زیربنایی مانند پل ها، ستون ها، سدها، بیمارستان ها و پایگاه های نظامی را در نظر بگیرید که اگر این تاسیسات کاربری خود را از دست بدهند و آسیب ببینند و از بین بروند، عواقب جبران ناپذیری به دنبال خواهد داشت. این سازه ها به مرور زمان نیاز به بازسازی و در بسیاری از موارد تعویض دارند (یعنی قسمتی از سازه که فرسوده و مقاومت کمتری دارد برداشته شده و قطعه جدیدی جایگزین می شود). در اینجا تقویت سازه اهمیت مضاعفی پیدا می کند. بهره وری سازه علاوه بر ضریب زمان که باعث کاهش مقاومت سازه و غیرقابل استفاده شدن آن می شود، تحت تاثیر عوامل دیگری نیز قرار می گیرد که این عوامل شامل موارد زیر است: افزایش بار و تغییرات در طراحی سازه و تغییر سازه. کد آئین نامه. با کارشناسان ادامه دهید شرکت پولی مای برای اطلاعات جامع در مورد استفاده از الیاف FRP در تقویت سازه با ما همراه باشید.

الیاف کامپوزیت FRP چیست؟

پلیمرهای تقویت شده با الیاف یا FRP، همانطور که از نام آن پیداست، الیافی (معمولا الیاف کربن یا شیشه) با ماتریس پلیمری هستند.چسب و رزین FRP) تقویت شده و با هم نگه داشته شده است. الیاف کامپوزیت FRP گزینه بسیار مناسبی برای تقویت سازه هستند زیرا دارای ساختار و خواصی هستند که با سازه مطابقت دارد.

کامپوزیت های FRP در برابر خوردگی بسیار مقاوم بوده و همچنین دوام بسیار خوبی را ارائه می دهند، هزینه های نگهداری را به حداقل می رساند و عمر سازه ها را افزایش می دهند، علاوه بر این نسبت به مصالح سنتی مانند بتن و فولاد مقرون به صرفه تر هستند.

تقویت فیبر FRP

پلیمر تقویت شده با الیاف FRP برای تقویت استحکام کلی سازه مناسب است و عملکرد ساختاری سازه را بهبود می بخشد و به دوام و کارایی سازه کمک می کند. کامپوزیت های FRP یک گزینه عالی برای افزایش ظرفیت باربری در قسمت های مختلف سازه و همچنین برای بازسازی و بازسازی سازه های بتنی فرسوده می باشد. مواد کامپوزیت FRP همچنین می توانند عملکرد لرزه ای سازه های مختلف بتنی و بنایی را بهبود بخشند. الیاف به سطوح مورد نظر چسبانده شده و در قسمت های مختلف سازه مانند ستون ها، تیرها، دال ها و دیوارهای کشویی کاربرد دارند.

بیشتر بخوانید  همچنان روی مذاکرات هسته‌ای متمرکز هستیم

الیاف کامپوزیت FRP؛  یک انتخاب هوشمندانه در زمینه بازسازی ساختمان

مزایای تقویت فیبر FRP کدام؟

استفاده از کامپوزیت های FRP در بخش تقویت به طور قابل توجهی افزایش یافته است. الیاف کربن نسبت مقاومت به وزن بسیار خوبی دارند، زیرا الیاف کربن بسیار مستحکم، با استحکام کششی بالا و در عین حال سبک هستند که برای افزایش ظرفیت تحمل بار بدون اضافه کردن وزن به سازه بسیار مناسب هستند. ویژگی ها رشد را افزایش می دهند. به طور قابل ملاحظه. فیبر FRP در بازارهای جهانی.

فیبر کربن یا پلیمرهای تقویت شده با فیبر کربن نیز در برابر استفاده مداوم و اکثر شرایط محیطی بسیار بادوام و مقاوم هستند. استفاده از فیبر کربن در ساخت و ساز ظاهر بصری سازه را حفظ می کند که یک مزیت بزرگ نسبت به سایر گزینه های تقویت سازه است. مزایا و مزایای دیگر الیاف FRP به شرح زیر است:

سهولت در نصب و اجرا

برای طراحی و ساخت زیرساخت کلی، در نظر گرفتن مقدار زمان مورد نیاز نه تنها برای کل پروژه، بلکه برای هر مرحله از فرآیند نیز مهم است. البته صرفه جویی در زمان به معنای صرفه جویی در هزینه است، اما مطمئناً نمی خواهید کیفیت را فدای کارایی کنید. کامپوزیت FRP می تواند تعادل ایده آلی را ایجاد کند و به صرفه جویی در زمان کمک کند، در حالی که کیفیت، استحکام و دوام مورد نیاز را فراهم می کند.

به لطف این زمان نصب کوتاه‌تر، مهندسانی که از کامپوزیت FRP برای تقویت سازه‌ها استفاده می‌کنند، مجبور نیستند فقط در طول هفته کار کنند. در عوض، آنها می توانند کار را در آخر هفته انجام دهند، زمانی که ترافیک کمتری وجود دارد و حواس پرتی همسایگان و مردم کمتر می شود.

وزن سبک و چگالی

وزن کم الیاف FRP از ویژگی های مهم این محصول می باشد. در واقع، تقریباً هشت برابر سبکتر از بتن مسلح است. این بدان معناست که استفاده و نصب کامپوزیت FRP آسانتر است و به تجهیزات کمتری نیاز دارد. به علاوه در مواردی که نیاز به برداشتن یا برداشتن بخشی از الیاف باشد، کار آسان تری پیش رو داریم.

خوردگی اتصالات و محلول های آن

کامپوزیت FRP با دوام و استحکام بالا و همچنین مقاومت در برابر خوردگی بالا، طول عمر بالایی دارد و نیاز به نگهداری مداوم را کاهش می دهد. عدم نیاز به تعمیر و نگهداری مکرر به صرفه جویی در هزینه ها و مواد گران قیمت کمک می کند و همچنین از ایجاد مزاحمت برای کاربران جلوگیری می کند، زیرا زمان تعمیر به حداقل می رسد.

بیشتر بخوانید  کارمزد تراکنش دستگاه‌های کارتخوان بین مردم، اصناف و بانک تقسیم شود

و چون کامپوزیت FRP دوام بالایی دارد و در برابر خوردگی مقاوم است، هزینه های طولانی مدت نیز کاهش می یابد.

الیاف کامپوزیت FRP؛  یک انتخاب هوشمندانه در زمینه بازسازی ساختمان

چگونه با کمک الیاف تقویت کنیم FRP چگونه است؟

کامپوزیت FRP را می توان به دو صورت اعمال و روی سطوح چسباند. در هر دو روش باید به آماده سازی سطح توجه ویژه ای شود که شامل پوشش پرایمر برای نفوذ به زیرلایه و افزایش چسبندگی می شود. در برخی موارد از بتونه اپوکسی برای ایجاد سطح چسبندگی یکنواخت استفاده می شود. به طور کلی دو روش برای مقاوم سازی FRP ها وجود دارد که عبارتند از:

الیاف FRP را می توان در ترکیب با الیاف و رزین های پلیمری به صورت لایه ای روی سطح مرطوب اعمال کرد.

در روش دوم الیاف FRP در خارج از محل پیش ساخته شده و به صورت آرماتور FRP و ورق یا لمینت FRP به محل پروژه آورده می شود.

پس از نصب، کامپوزیت FRP جزء لاینفک سازه می شود که باعث تقویت خمش و برش یا بسته شدن ستون ها و شکل پذیری می شود. افزایش ظرفیت ساختاری FRP به دلیل توانایی رزین در انتقال بار روی الیاف و ظرفیت بالای الیاف در تحمل بارهای کششی است که از 2 تا 5 برابر ظرفیت فولاد متغیر است. بنابراین، علیرغم داشتن هزینه مواد بالاتر از روش‌های مقاوم‌سازی سنتی، کاهش نصب، استفاده از تجهیزات و زمان کار می‌تواند هزینه مواد FRP بالاتر را به ویژه در مناطق محدود جبران کند که باعث افزایش استفاده از FRP در مقایسه با روش‌های معمولی می‌شود. او به طور سنتی توضیح می دهد.

تقویت تیرهای بتنی با الیاف FRP

پلیمرهای تقویت شده با کربن (CFRP) راه حل های مقرون به صرفه و کارآمدی برای تقویت تیرهای بتنی برای خمش و برش هستند.

ورق های نازک FRP با ضخامت تقریبی 1.3 میلی متر را می توان مشابه کاغذ دیواری برای تقویت تیر مورد استفاده قرار داد. این مواد در یک روز به بهره برداری می رسند و به استحکام کششی سه برابر فولاد می رسند. مهندسان طراح تعداد و جهت الیاف را در هر لایه پارچه FRP تعیین می کنند.

بیشتر بخوانید  انتخاب رشته کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد آغاز شد

الیاف کامپوزیت FRP؛  یک انتخاب هوشمندانه در زمینه بازسازی ساختمان

تقویت ستون های بتنی با الیاف FRP

ستون ها در ساختمان ها و پله ها اغلب دچار خوردگی می شوند و نیاز به تعمیر و مقاوم سازی دارند. خطاهای ساخت و ساز همچنین می تواند منجر به ستون های ضعیف تری شود که نیاز به تقویت دارند. در تمام این موارد، FRP یک روش سریع و مقرون به صرفه برای مقاوم سازی ارائه می دهد. این سیستم می تواند ظرفیت ستون های آسیب دیده از زلزله را به سطوح اولیه و بیشتر بازگرداند و همچنین می تواند برای تقویت ستون های آسیب دیده پس از زلزله استفاده شود.

تقویت دیوار بتنی با کمک الیاف FRP

تقویت یا تقویت دیوارهای موجود می تواند به دلیل مقاومت در برابر بارهای طراحی بیشتر، اصلاح ترک های ناشی از نشست، اصلاح ترک های دیوارها، تقویت سطوح اطراف دهانه دیوار، کاهش مقاومت کافی در اثر سایش، اشتباهات طراحی یا ساخت مناسب باشد. یا افزایش شکل پذیری تمام موارد فوق به لطف الیاف کامپوزیت FRP امکان پذیر است و بالاترین کیفیت و در عین حال مقرون به صرفه ترین راه حل تقویتی را ارائه می دهد.

تقویت دال های بتنی با FRP

کامپوزیت FRP روشی مناسب برای تقویت و افزایش ظرفیت باربری دال ها و پله ها می باشد. کامپوزیت FRP را می توان برای افزایش ظرفیت بارگذاری صفحه یا بازیابی ظرفیت اولیه که به دلیل خوردگی فولاد تقویت کننده کاهش می یابد، طراحی کرد. بسته به شرایط پروژه می توان با اعمال FRP در بالا یا پایین برد، سازه مورد نظر را تقویت کرد.

الیاف کامپوزیت FRP؛  یک انتخاب هوشمندانه در زمینه بازسازی ساختمان

محصولات کامپوزیت FRP از کجا میشه تهیه کرد؟

شرکت پلی مای با کارشناسان فنی مجرب طیف وسیعی از محصولات کامپوزیت FRP شامل فیبر کربن، الیاف شیشه، چسب و رزین اپوکسی، ورق و لمینت FRP و … برای تقویت سازه های مختلف از جمله ساختمان های مسکونی و تجاری، پله ها و تامین سازه های صنعتی.

کارفرمایان و پیمانکاران محترم جهت اطلاع از هزینه خرید محصولات کامپوزیت FRP می توانند به سایت Poli Maime به آدرس www.polime.ir مراجعه نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید