آیا فلوکستین تنها داروی ضد افسردگی است؟


از جمله داروهای ضد افسردگی که در موارد زیادی استفاده می شود فلوکستین است که متاسفانه این روزها استفاده مکرر از آن بسیار رایج است. اما باید بدانید که این داروها حتما باید توسط پزشک یا روانپزشک تجویز شوند.

آشنایی با فلوکستین

آشنایی با فلوکستین

نحوه عملکرد داروهای ضد افسردگی

داروهای ضدافسردگی در درمان افسردگی بسیار موثر هستند و زمانی که پزشکان این داروها را تجویز می کنند، می توانند علائم بیمار را در عرض دو هفته بهبود بخشند، اگرچه اغلب حدود شش هفته طول می کشد تا داروها اثر کامل داشته باشند. وقتی افسردگی شما برطرف شد، باید حداقل شش ماه دیگر این داروها را مصرف کنید تا از بازگشت افسردگی خود مطمئن شوید و سپس به تدریج مصرف آنها را قطع کنید.
داروهای ضد افسردگی داروهای قدرتمندی هستند و برخی از افرادی که مصرف آنها را قطع می کنند ناگهان احساس بد و بیماری می کنند.افسردگی نحوه عملکرد بدن را تغییر می دهد و داروهای ضد افسردگی باعث می شوند که این تغییرات به حالت عادی برگردد.
برخی از علائم افسردگی، مانند بیدار شدن در صبح خیلی زود، افسردگی که در صبح بدتر می شود، کاهش اشتها و وزن، و از دست دادن علاقه به چیزهایی که از آنها لذت می بردیم، نشان می دهد که احتمال افسردگی شما وجود دارد. به داروهای ضد افسردگی بسیار خوب پاسخ می دهد.
فلوکستین توسط الی لیلی در سال 1986 ساخته شد و در سال 1987 توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده برای درمان افسردگی تایید شد. برخلاف تصور رایج، فلوکستین اولین داروی سه حلقه ای نیست و قبل از آن زیملدین، ایندالپین و فلووکسامین وجود داشت که دو مورد اول به دلیل عوارض جانبی به سرعت قطع شدند.

داروهای مورد استفاده برای درمان افسردگی شامل پرخوری عصبی، اختلال وسواس فکری-اجباری، سندرم پیش از قاعدگی، اختلال هراس، اختلال اضطراب فراگیر، اختلال هراس، اختلال هراس و اختلال استرس پس از سانحه است.
فلوکستین از راه خوراکی به خوبی جذب می شود.

فلوکستین مانند سایر داروها دارای عوارضی است که عبارتند از تهوع، استفراغ، سوء هاضمه، درد شکم، اسهال و یبوست، بی اشتهایی همراه با کاهش وزن و تغییرات احتمالی قند خون، واکنش های حساسیت مفرط، خشکی دهان، اضطراب، سردرد، بی خوابی، تپش قلب، لرزش ، توهم، سرگیجه، افت فشار خون، هیپومانیا یا خواب آلودگی، خواب آلودگی، تشنج، تب، اختلالات خونی، اختلال عملکرد جنسی، تعریق، اختلالات حرکتی و سدیم پایین در خون، سندرم شبه آنفولانزا، التهاب مثانه، تغییر در بینایی، خیس شدن از و وزوز گوش از عوارض دارو است. همچنین باید توجه داشت که مصرف طولانی مدت داروهای ضد افسردگی مانند فلوکستین می تواند باعث پوکی استخوان شود.

بیشتر بخوانید  ۱۵ خوراکی کم حجم و پرکالری دکتر کرمانی برای لاغرها

در برخی موارد این دارو باید با احتیاط مصرف شود مانند: بیماری قلبی، صرع (در صورت تشنج صرع مصرف دارو قطع شود.) درمان همزمان با الکتروشوک در سابقه مانیا، نارسایی کبد و کلیه.
اگر قصد بارداری یا شیردهی دارید، باید با پزشک مشورت کنید.

دارویی که وارد بدن می شود در واقع وارد دنیای پیچیده ای می شود که در آن پزشکان و داروسازان تلاش می کنند تا بر اساس اطلاعات علمی موجود و تجربیات و مهارت های خود پیش بینی کنند که چه اتفاقی خواهد افتاد.
در بسیاری از موارد، نتایج مطلوبی از درمان دارویی حاصل می شود. با این حال گاهی ناشناخته های این دنیای پیچیده بر دانش بشری چیره می شود.
بنابراین پیچیدگی تداخل بدن و دارو را نباید دست کم گرفت و بر اساس اطلاعات اندک و تجربه شخصی، نباید از داروها استفاده کرد.

اگر فلوکستین مصرف می کنید باید بدانید که: این دارو باعث افزایش اثر وارفارین می شود این دارو با افزایش آستانه تشنج و افزایش غلظت کاربامازپین و فنی توئین در پلاسما اثر داروهای ضد صرع را تغییر می دهد. . مصرف همزمان این دارو با داروهای دوگانه پامینرژیک باعث تحریک سیستم عصبی مرکزی (CNS) و افزایش فشار خون می شود و نیمه عمر آلپرازولام با مصرف این دارو افزایش می یابد.

آشنایی با فلوکستین

اثرات ضد ویروسی فلوکستین را کشف کنید

محققان به تازگی اثرات ضد ویروسی فلوکستین یا پروزاک را کشف کرده اند.دانشمندان دریافته اند که فلوکستین به طور بالقوه می تواند بیماری های ناشی از ویروس ها را درمان کند.
مطالعات نشان می دهد که فلوکستین اثر مهاری قوی بر تکثیر ویروس کوکساکی دارد که باعث بیماری های گوارشی مانند فلج اطفال، عفونت ها و سایر بیماری های فرصت طلب می شود.

بیشتر بخوانید  با سندروم مقاومت به انسولین یا سندروم متابولیک بیشتر آشنا شوید !

محققان می گویند: «اگرچه واکسیناسیون توانسته است ویروس فلج اطفال را از بین ببرد، اما هیچ داروی ضد ویروسی برای درمان عفونت های ویروسی که اغلب شدید هستند و به طور بالقوه می توانند باعث مرگ شوند، وجود ندارد.

نتایج این مطالعه نشان می دهد: درک مکانیسم اثر فلوکستین و نورفلوکستین در برابر ویروس کوکساکی منجر به درک چگونگی تکثیر ویروس ها و ارزیابی ابزارهای بالینی بالقوه برای درمان عفونت های ویروسی در آینده می شود.
به گفته محققان، ویروس های انسانی حاوی بیش از 100 نوع مختلف از ویروس های RNA هستند که اغلب باعث عفونت های تهدید کننده مانند فلج اطفال یا آنسفالیت (التهاب مغز) می شوند.

یکی دیگر از مسائل مربوط به فلوکستین، تاثیر این دارو در کاهش میل جنسی است. این دارو در عرض 8-6 ساعت به حداکثر غلظت پلاسمایی خود می رسد و در کبد متابولیزه می شود. این دارو نیز مانند کلومیپرامین آستانه حسی را افزایش می دهد. تبدیل به اندام تناسلی می شود.

بسیاری از بیماران به طور کلی فلوکستین را به خوبی تحمل می کنند و عوارض جانبی آن مانند سرگیجه، بی خوابی، اضطراب، حالت تهوع، کاهش میل جنسی و مشکلات انزال نادر است. قطع کامل انزال از عوارض این دارو است که بستگی به مقدار مصرف دارد و حتی تا چند هفته پس از قطع دارو می تواند ادامه یابد. گزارشات محدودی از پریاپیسم (نعوظ طولانی مدت بدون تحریک جنسی) یا ارگاسم غیرارادی در مصرف کنندگان مواد وجود دارد.

تاثیر فلوکستین بر جنین

هر ماده ای که زن باردار بخورد یا با آن تماس پیدا کند می تواند روی جنین تاثیر بگذارد.
فلوکستین و سایر داروهای سه حلقه ای در افسردگی با اختلال در سازگاری نوزادان (از جمله مشکل در تنفس، سیانوز در دوران شیردهی و لرز) همراه هستند.

بیشتر بخوانید  معرفی موثرترین آنتی بیوتیک برای درمان فوری درد و عفونت دندان

آیا مصرف فلوکستین باعث کاهش وزن می شود؟!

گروهی از داروها بر هورمون اشتها یا سروتونین اثر می گذارند و اشتها را تغییر می دهند. گروهی از داروهای ضد افسردگی مانند سیتالوپرام یا فلوکستین، بازجذب سروتونین را مهار کرده و با بالا نگه داشتن آن، اشتها را کاهش می دهند. اما سوال مهم این است که آیا می توان برای فرد سالم داروهای اعصاب تجویز کرد تا از عوارض یک دارو برای کاهش اشتها استفاده کند؟ آیا حاضرید خودتان به عنوان یک فرد سالم از داروهای اعصاب استفاده کنید؟ !!

از جمله موارد مصرف فلوکستین یا پروزاک می توان به بهبود علائم سندرم پیش از قاعدگی (PMS) اشاره کرد، فلوکستین باعث بهبود خلق و خو و علائم جسمی سندرم پیش از قاعدگی و همچنین بهبود عملکرد در این دوران می شود.

با توجه به بهبود و در دسترس بودن دارو، به نظر می رسد فلوکستین یکی از اولین گام ها در درمان زنان مبتلا به PMS باشد، شاید بهترین دوز و نوع مصرف 20 میلی گرم در روز باشد.

آشنایی با فلوکستین

توصیه هایی که هنگام مصرف فلوکستین باید در نظر بگیرید:

1- مصرف این دارو و تجویز دوز باید با تجویز پزشک انجام شود.
۲- در صورت تشدید تشنج با این دارو، مصرف دارو قطع شود.
از قطع ناگهانی این دارو باید خودداری شود.
این دارو باید حداقل دو هفته پس از مصرف یک مهارکننده مونوآمین اکسیداز مصرف شود.
این دارو نیمه عمر طولانی دارد و هنگام تنظیم دوز یا در موارد مصرف بیش از حد باید مورد توجه قرار گیرد.
6- مصرف این دارو برای کودکان توصیه نمی شود.
7. دوره درمان با این دارو باید کامل شود. این دارو نباید بیش از مقدار توصیه شده مصرف شود.
8. درمان افسردگی ممکن است حداقل 4 هفته و برای درمان وسواس اجباری حداقل 5 هفته طول بکشد.
9- در صورت فراموشی یک نوبت از فراموشی نوبت و دو برابر شدن نوبت بعدی خودداری شود، درمان طبق برنامه ادامه یابد.


دیدگاهتان را بنویسید