دنیای شگفت انگیز گیاهان دارویی


انسان ها برای هزاران سال دارای برخی از خواص بوده اند گیاهان آنها آگاه هستند و از آنها برای درمان بیماری ها استفاده می کنند.

گیاهان

در این گالری ویدیویی به دنیایی عجیب نگاه می کنیم گیاهان و خواص آنها.

طب سنتی و مدرن

گیاهان

هزاران سال است که مردم با برخی از خواص گیاهان دارویی آشنا بوده و از آنها برای درمان بیماری ها استفاده می کنند. سال هاست که محققان تلاش کرده اند از خواص گیاهان در طب مدرن استفاده کنند. در سال های اخیر متاسفانه به دلیل تخریب محیط زیست حدود 15000 گونه از گیاهان دارویی در خطر انقراض قرار دارند. سازمان های زیست محیطی برای حفظ این گنجینه طبیعی تلاش کرده اند.

آلوئه ورا

گیاهان

حدود 70000 گونه گیاه دارویی در جهان استفاده می شود. یکی از آنها آلوئه ورا است که در دریای مدیترانه، خاورمیانه، آسیا و شمال آفریقا یافت می شود. نوع وحشی یک گونه حفاظت شده است. از برگ های آلوئه ورا برای تهیه کرم هایی برای بیماری های پوستی، آفتاب سوختگی و آفتاب سوختگی استفاده می شود.

تنباکوی کوهی

گیاهان

توتون کوهی در فلات های اروپا، آسیا و آمریکا رشد می کند. تنباکوی کوهی یک گونه حفاظت شده است. چای، پماد و روغن به عنوان دارو استفاده می شود. خواص تنباکوی کوهی برای درمان آسیب های عضلانی، کوفتگی و تقویت تنفس است. گفته می شود گوته، نویسنده مشهور آلمانی، از چای تنباکوی کوهی برای تسکین قلب دردمند خود استفاده کرده است.

کنگر فرنگی، آرتیشو

گیاهان

کنگر فرنگی نه تنها برای غذا استفاده می شود، بلکه خواص درمانی آن از دیرباز نزد مصری ها و در روم باستان شناخته شده است. با این حال، ماهیت و قدرت واقعی کنگر فرنگی در دهه 1930 با کشف ماده فلاونید (که توسط آلبرت فون اسنت-گی رگی ناگیراپولت کشف شد) کشف شد که برای آن جایزه نوبل را دریافت کرد. برای درمان بیماری های دستگاه گوارش استفاده می شود.

بیشتر بخوانید  فواید مصرف قرص ایکس اید برای خانم ها و آقایان 

بولدو

گیاهان

بولدو درختی به ارتفاع شش تا هشت متر است که بومی شیلی است. طعم آن بسیار تلخ است اما برگ های این گیاه برای تقویت دستگاه گوارش مفید است. باعث ترشح صفرا و ترشح اوره می شود و خواب آور است.

گزنه

گیاهان

گزنه تقریباً در سراسر جهان یافت می شود. در لمس تحریک کننده است اما خواص درمانی بسیار بالایی دارد. مصرف خارجی آن در موارد روماتیسم موفقیت آمیز بوده است. در درمان سنگ های پروستات و کلیه استفاده می شود. این گیاه حاوی ماده ای به نام سکرتین است که بهترین وسیله برای فعال کردن غدد گوارشی در معده، روده، کبد، پانکراس و کیسه صفرا است. خاصیت مهم دیگر این است که به تشکیل گلبول های قرمز کمک می کند.

درخت جینسینگ

گیاهان

ریشه درخت جینسینگ بیش از 2000 سال است که در طب چینی استفاده می شود. غربی ها او را در قرن بیستم ملاقات کردند. صادرات بی رویه آن این گیاه را در خطر انقراض قرار داده است. چای جینسینگ برای تقویت سیستم ایمنی بدن و مبارزه با خستگی، استرس و سرماخوردگی مفید است.

گوارانا

گیاهان

درختی است که در منطقه آمازون می روید. قبایل بومی آمازون در پزشکی از آن استفاده می کردند. گوارنا اکنون در برزیل به عنوان یک نوشیدنی با طعم شیرین ساخته می شود. قرص و پودر نیز وجود دارد. میوه های قرمز رنگ این درخت حاوی کافئین است که برای ناراحتی های معده و روده استفاده می شود.

زنجبیل یا زنجبیل

گیاهان

گیاهی خوراکی که در هند و آسیای شرقی به عنوان ادویه استفاده می شود و خواص درمانی دارد. در ایران باستان این گیاه را به نام زنجبیل نیز می‌شناختند. زنجبیل مسکن است و برای درمان سرماخوردگی، گلودرد و حالت تهوع استفاده می شود. این گیاه اثر آرام بخشی بر دستگاه گوارش دارد.

بیشتر بخوانید  موارد مصرف قرص (ملاتونین) برای درمان بی خوابی و عوارض آن

بابون ها

گیاهان

مردم اروپا بابونه را گیاهی مقدس می دانستند. بابونه در حال حاضر در سراسر جهان یافت می شود. چای بابونه تسکین دهنده است. روغن آن مخصوصا برای پوست های شکننده و حساس مفید است و برای مشکلات معده و روده نیز کاربرد دارد. چای بابونه تسکین دهنده است.

قاصدک

گیاهان

قاصدک در سراسر نیمکره شمالی پخش شده است. قاصدک خواص زیادی دارد و از دیرباز برای درمان بیماری های کبد و کیسه صفرا استفاده می شده است. برای درمان بیماری های کلیوی و همچنین برای کاهش کلسترول، روماتیسم و ​​نقرس استفاده می شود.

ساعت گل

گیاهان

گیاهی است که در مناطق استوایی آفریقا و آمریکا می روید. میوه ترش و شیرین آن به مراکوا معروف است. گل ساعت برای درمان افسردگی، تشنج و اضطراب و اختلالات خواب استفاده می شود.

خط ربط

گیاهان

در دریای مدیترانه رشد می کند و نه تنها از ادویه جات استفاده می کند، بلکه از زمان های قدیم در پزشکی نیز استفاده می شده است. باکس از تعریق زیاد جلوگیری می کند و برای درمان گلودرد و عفونت لثه استفاده می شود. خزانه همچنین به کاهش ناراحتی های گوارشی کمک می کند.

آرانتیوم مرکبات

گیاهان

مهمترین خاصیت درمانی بهارنارنج تاثیر آن بر سیستم عصبی بدن است. بهار نارنج سیستم عصبی را آرام و تحریک می کند و سردردهای میگرنی را کاهش می دهد. بهارنارنج در تقویت معده بسیار موثر است و ضربان نامنظم قلب، اضطراب و نگرانی را از بین می برد. بهار نارنج در مقابل سرفه نیز خوشمزه است و مشکل بی خوابی را نیز برطرف می کند.

بیشتر بخوانید  آشنایی دقیق با 14 خوراکی و مواد غذایی دارای آنتی بیوتیک طبیعی

منبع: دویچه وله


دیدگاهتان را بنویسید