کره شمالی موشک هیولا جدیدی آزمایش کرد



واشنگتن هشدار داده است که کره شمالی ممکن است در چند هفته آینده یک «موشک هیولا» جدید آزمایش کند. این اقدام در راستای برنامه تسلیحات هسته ای پیونگ یانگ است.

موشک عظیم Hvasung-17 برای اولین بار در رژه نظامی در سال 2020 ارائه شد، اما از آن زمان تاکنون آزمایش نشده است. این موشک پتانسیل حمل کلاهک های هسته ای را در هر نقطه از ایالات متحده دارد.

Hvasung-17 به دلیل قطر زیاد حدود 2.5 متر و وزن کلی آن که با سوخت کامل تا 2000 کیلوگرم وزن دارد، “هیولا” نامیده شد. حامل آن به 11 محور نیاز دارد و گفته می شود که بزرگترین موشک با سوخت مایع است که تا کنون در تاریخ بشر ساخته شده است.

پنتاگون اعلام کرده است که احتمالاً این موشک به زودی پس از پرتاب دو موشک اخیر در 27 فوریه و 5 مارس، که بخشی از عملیات نظامی تاکنون بوده است، آزمایش خواهد شد.

به گزارش تلگراف، وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد: هدف از این آزمایش ها موفقیت آمیز بودن است [موشک بالستیک قاره‌پیما] این غیبت احتمالاً ارزیابی سیستم جدیدی است که در آینده مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

کارشناسان بر این باورند که Hvasung-17 در هفته های آینده قبل از 15 آوریل آزمایش خواهد شد. 15 آوریل، معروف به “روز خورشید”، تولد پدربزرگ کیم جونگ اون، کیم ایل سونگ است که در کره شمالی جشن گرفته می شود.

در واکنش به اقدام کره شمالی، ایالات متحده و کره جنوبی گفتند که در حال بررسی ادامه مانورهای نظامی مشترک در شبه جزیره کره با بمب افکن های دارای قابلیت حمل اتمی ایالات متحده هستند.

بیشتر بخوانید  کدام درب ضد سرقت بهتر است؟ درب ضد سرقت فلزی یا چوبی

اگر هشدارهای آمریکا درست باشد، این اولین آزمایش ICBM برای پیونگ یانگ از سال 2017 و نشانه بدتر شدن اوضاع در شبه جزیره کره در ماه های اخیر خواهد بود.

در میان چندین آزمایش دیگر که شامل تسلیحات مافوق صوت و یک موشک کروز دوربرد می شود، به نظر می رسد کره شمالی در حال بازسازی تونل های زیرزمینی در پونگ ری است. این منطقه یک سایت آزمایش هسته ای است که گفته می شود در می 2018 شکست خورده است.

آنکیت پاندا، محقق ارشد موسسه کارنگی برای صلح بین‌المللی می‌گوید، بحران جدیدی با کره شمالی به سرعت در حال شکل‌گیری است.

دیدگاهتان را بنویسید