نشست محرمانه کنگره آمریکا درباره مذاکرات در وین / جزئیات



پولیتیکو در گزارشی از مذاکرات وین در گزارشی از مذاکرات وین نوشت: «جو بایدن» دو مقام بلندپایه دولتی روز پنجشنبه در نشستی با قانونگذاران آمریکایی گفتند که مذاکرات برای بازگشت آمریکا به توافق هسته ای وین انجام شده است. رسیده است. مراحل پایانی و روسیه درخواست معافیت برای تحریم های اعمال شده بر این کشور پس از جنگ در اوکراین.

این روزنامه آمریکایی می نویسد، دو تن از اعضای ارشد دولت بایدن در یک نشست محرمانه با کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان به مجلس نمایندگان گفتند که توافق در مذاکرات وین اجتناب ناپذیر است.

پولیتیکو در گزارشی از مذاکرات وین نوشت: جو بایدن، دو مقام ارشد دولتی روز پنجشنبه در دیدار با قانونگذاران آمریکایی گفتند که مذاکرات درباره بازگشت آمریکا به توافق هسته ای وین به مرحله نهایی رسیده است و روسیه به مرحله نهایی رسیده است. به دنبال معافیت از تحریم ها جنگ اوکراین فروکش کرده است.

پس از حمله روسیه به اوکراین، دولت آمریکا و چندین کشور اروپایی تحریم‌های گسترده‌ای را علیه اشخاص حقیقی و حقوقی روسیه اعمال کرده‌اند. از این رو، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه از واشنگتن خواست ضمانت کتبی بدهد که تحریم ها علیه روسیه مانع همکاری اقتصادی و تجاری مسکو با تهران نخواهد شد. اما پس از دیدار با حسین امیرعبدالهیان، وزیر امور خارجه کشورمان، وی در نشست خبری خاطرنشان کرد که خواسته های کرملین مانع از احیای توافق هسته ای نخواهد شد.

جوزف بورل، هماهنگ کننده کمیسیون مشترک گفت، دور هشتم مذاکرات در وین “به دلیل عوامل خارجی” پس از توسعه روابط سیاسی بین المللی متوقف شد.

بیشتر بخوانید  ازدواج زن کامبوجی با یک گاو!

دولت آمریکا درخواست روسیه را برای مذاکرات وین بی ربط دانست. ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در یک کنفرانس مطبوعاتی این هفته گفت که همکاری هسته ای روسیه با ایران شامل تحریم نمی شود.

پولیتیکو ادامه داد: به گفته سه نفری که یا در جلسه حضور داشتند و یا با موضوعات مطرح شده آشنا بودند، برت مک گورک، دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور خاورمیانه; و رابرت مالی، نماینده ویژه ایالات متحده در امور ایران و مذاکره کننده ارشد در ایالات متحده. «مذاکرات وین به صورت محرمانه با اعضای کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا انجام شد. مقامات آمریکایی با روحیه مثبت گفتند که تلاش یک ساله دولت بایدن به زودی نتیجه خواهد داد، اگرچه آنها تأکید کردند که توافق احیا شده در حال حاضر اجرایی نخواهد شد.

این نماینده دموکرات که مانند سایر افراد نخواست نامش فاش شود، در جمع بندی این نشست گفت: توافق اجتناب ناپذیر است، فقط منتظر ایران هستند، روسیه درخواست لغو دارد.[معافیت] «تحریم ها برداشته شده است.

در این گزارش همچنین آمده است که شورای امنیت ملی آمریکا از اظهار نظر درباره این نشست خودداری کرده و وزارت خارجه نیز به درخواست اظهارنظر پاسخی نداده است.

دیدگاهتان را بنویسید