از گنبد ناقوس دامغان چه می دانید؟



به گزارش سلام نو به نقل از تریپ یار، دامگان این سرزمین کهن ایرانی و هفتمین شهر تاریخی کشور گنبدی به نام «زنگوله» در دل خود جای داد که طبیعت آن همچنان در فضایی مه آلود است. این مکان از سال 1345 با شماره ثبت 650 در فهرست آثار ملی کشور قرار گرفته و مربوط به زمان ایلخانی محسوب می شود. این بنا در جنوب غربی دامگان و در پارک شهید ملایی واقع شده است.

گنبد ناقوس دارای پایه مستطیل شکل است. ابعاد بیرونی بنا 18.60×14.60 سانتی متر و داخلی 10.40×40.10 سانتی متر است و در ساخت آن از خشت و گل استفاده شده است. گنبد بنا مدت ها پیش فروریخت، اما ساخت و سازهای جالب «ترنبه پتگین» باقی ماند و می توان فهمید که گنبد زیبایی بر روی آن نصب شده است. بر روی چهار دیوار بنا چهار طاق وجود دارد که از هر یک دری ساخته شده و ارتفاع هر دیوار حدود 6 متر است. ساخت بنا را به قرن هفتم هجری نسبت می دهند، اما در مورد دلایل ساخت آن نظرات مختلفی بیان شده است. وجود نماهای متعدد آرامگاهی در داخل بنا و عدم اطلاع از هویت واقعی بنا، داستان های زیادی را در مورد مدفونان زیر این گنبد به وجود آورد.
برخی معتقدند که مدفون در این بنا یکی از فرماندهان یعقوب لیث صفاری به نام «زنگرود» است و نام ناقوس را تغییری به همین نام می دانند و برخی دیگر بنا را آرامگاه شاعر بزرگ ایرانی ذکر می کنند. منوچهری دامگانی. امیدواریم در آینده کاوش ها و مطالعات گسترده پاسخگوی بسیاری از سوالات ساکنین و محققین باشد.

بیشتر بخوانید  بغض و حرف‌‎های احساسی پسر سعید راد در مراسم وداع با پدرش+ فیلم

وقتی به دیوارها نگاه می کنید ارتفاع آنها به شش متر می رسد، روی بدنه هر دیوار یک طاق منتهی به بیرون و در بالای هر طاق یک پنجره مربع شکل است. قسمتی از هر دیوار نیز رنگ نی تازه دارد، گویی اخیراً مرهم روی زخم های آنها زده شده است.

بنای دیگری در دامغان به نام مسجد حاج شکرالله وجود دارد و تنها این مسجد و گنبد ناقوس تماماً آجری و پیرو سبک معماری است.

وقتی سرت را بلند کنی می توانی چشمان خود را مهمان هنر معماری اصیل ایرانی کنی. بار دیگر، نگاهی به گوشه‌های دیوار سیاه که شعله‌های آتش و ته سیگار را روی زمین می‌بینی، به همین راحتی گنبد زنگ را پیدا می‌کنی، حالا به پناهگاهی امن برای معتادان شهر تبدیل شده است.

مشخص است که پایه‌های بنا اوایل اسلامی بوده و از گذشته وجود داشته و نمونه‌ای برگرفته از چهار طاق دوره ساسانی است که آتشکده‌های آن دارای چهار در صلیب‌شکل بوده اما دقیقاً یکسان نیستند و نمی‌توان گفت. که در دوره ساسانی ساخته شده است.بخشی از گنبد بعدها به سبک دوره ایلخانی ساخته شد و آنچه امروزه بنا نشان می دهد بیشتر ایلخانی است.

یک صدم تاریخ مسجد در اینجا نگهداری نمی شود. تابلوهای نوروزی زیادی وجود دارد که مسافران را به مسجد تاریخان هدایت می کند، اما در اینجا چنین چیزی نمی بینید، زیرا درآمدی مانند چشمه علی و سایر آثار تاریخی ندارد.

محل

برای آشنایی با برج ناقوس باید از میدان شهید دامغان تا بلوار شهید مفتح 50 متر پیاده روی کرد.

بیشتر بخوانید  مراجعه کنید | رمی جمرات در تاج

دیدگاهتان را بنویسید