خانه مشروطه اصفهان; مقصد گردشگری



به گزارش سلام نو به نقل از تریپ یار، خانه مشروطه اصفهان یا مشروطه اصفهان که خانه ای متعلق به دوران قاجار با معماری جذابی است که متعلق به رهبر سیاسی اصفهان در عصر مشروطه، حاج آقا نورالله نجفی است. اصفهانی. صد سال پیش علما، آزادی خواهان، شخصیت های سیاسی و فرهنگی و مردم اصفهان در اینجا گرد آمدند تا درباره مشروطیت، حکومت غیر استبدادی و امور مدنی خود بحث کنند.

خانه مشروطه اصفهان در سال 1384 با شماره ثبت 13009 در آثار ملی ایران به ثبت رسید.

خانه مشروطه اصفهان، خانه مشروطه اصفهان، خانه نورالله نجفی اصفهان موزه ای در اصفهان است.

این خانه تاریخی دارای دو شاه نشین در جبهه شمالی و جنوبی، دو حیاط اندرونی و بیرونی و دوازده اتاق است. اتاق هفت دری این خانه در دو طرف شیشه است. این شیشه‌ها بر روی هفت در به نام اورسی قرار گرفته‌اند که در هنگام تابش خورشید فضای بسیار زیبایی را در این اتاق ایجاد می‌کنند. تالار با تزئینات گچی و نقاشی های شیر و شکر تزئین شده است. از نقاشی هایی به سبک شیر و شکر، ملافه، بخاری ملافه تخت، بال با شیشه های رنگی استفاده کرده است. این کمربندها شاه نشین و محل ملاقات رسمی بودند که دیوارهای آن با نقاشی هایی به سبک شیر و شکر تزئین شده بود. یکی از ویژگی های رنگ آمیزی شیر و شکر برجستگی آن است.

خانه مشروطه در اصفهان محل تجمع آزادی خواهان، مردم، دانشمندان، روشنفکران، شخصیت های فرهنگی و سیاسی اصفهان و بختیاری بود تا در مورد مشروطیت و قانون مداری و مسائل مدنی گفتگو کنند.

بیشتر بخوانید  خبری جدید از قطعه بندی مرغ در فروشگاه‌ها

نام مشروطیت در واقع شامل «قانون گرایی» و حاکمیت «دموکراسی» و «مشاوره» با مردم است. به همین دلیل با قدم زدن در این خانه و مطالعه اسناد و نقاشی های موجود در آن می توان با فعالیت مشروطه خواهان اصفهان و بحث ها و اندیشه های آنان آشنا شد.

علاوه بر این، رویدادهای تاریخی مهمی در اینجا رخ داده است که بخشی از فرهنگ و تاریخ اصفهان و در واقع ریشه برخی تغییرات در زندگی امروز ماست.

علاوه بر وقایع مربوط به دوران پیش از مشروطه و جنگ جهانی اول و اوایل سلطنت رضاشاه پهلوی، این خانه محل سکونت بوده و متعلق به محمد تقا رازی اصفهانی، شیخ رازی یا محمد تقا ایوانکی، رئیس نجفی بوده است. سلسله اصفهانی از شخصیت های مهم آن است. دوره و پدر محمد تقی نجفی اصفهانی و نورالله نجفی اصفهانی و شیخ فضل الله نوری.

یکی دیگر از جذابیت های این خانه نمای زیبای معماری آن است که متشکل از دو پادشاه نشسته در نماهای شمالی و جنوبی ساختمان و همچنین دوازده اتاق است که یادآور شیوه زندگی و آداب و رسوم نیاکان ما است.

مسیر دسترسی

موقعیت این خانه در محور ساختمان حکومت صفویه در ضلع شرقی میدان نقش جهان در کصر منشی است که در تقاطع خیابان نشاط، کوچه چهاردهم (مقصود بیک) واقع شده است. دومین راه دسترسی به این خانه از طریق بازار حسن آباد بعد از مدرسه علمیه امام علی (ع) در صدر خواجو، خیابان شبنم است.

دیدگاهتان را بنویسید