مصرف زیاد این ۲ ویتامین خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد!



مطالعات نشان داده اند که مصرف مکمل سلنیوم و ویتامین E می تواند خطر ابتلا به سرطان پروستات (PCa) را در مردان افزایش دهد.

مردانی که کمبود سلنیوم یا ویتامین E ندارند باید از مصرف این مکمل ها خودداری کنند زیرا دوزهای بالاتر از توصیه شده در رژیم غذایی می تواند خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهد.

موسسه ملی سرطان ایالات متحده یک مطالعه آزمایشی در مورد پیشگیری از سرطان با دو مکمل سلنیوم و ویتامین E انجام داد.

هدف این بود که ببینیم آیا سلنیوم، ویتامین E یا هر دو می توانند سرطان پروستات را در بیش از 35000 مرد کاهش دهند یا خیر.

آنها روزانه 200 میکروگرم سلنیوم را به تنهایی یا همراه با 400 واحد بین المللی ویتامین E دریافت کردند، اما مصرف مکمل را متوقف کردند زیرا آزمایش های موقت سه سال قبل از پایان مطالعه فواید بسیار کمی را نشان دادند. همچنین ارتباطی بین ویتامین E و افزایش خطر ابتلا به سرطان پروستات وجود دارد.

دکتر آلن کریستال و همکارانش با استفاده از داده های این مطالعه، اثرات مکمل های سلنیوم و ویتامین E را بر خطر سرطان پروستات بررسی کردند. آنها سطوح سلنیوم و ویتامین E را بر اساس غلظت سلنیوم در ناخن های پا و نمونه های خون ارزیابی کردند.

محققان دریافته اند که اگر شرکت کنندگان این مکمل ها را مصرف نکنند، خطر ابتلا به سرطان در آنها افزایش نمی یابد.

نتایج نشان داد که مصرف مکمل ویتامین E خطر ابتلا به بیماری را در افرادی که سطح سلنیوم پایینی دارند تا 63 درصد افزایش می دهد.

مصرف مکمل های سلنیوم با یا بدون ویتامین E نیز خطر ابتلا به سرطان شدید پروستات را تا 91 درصد در مردان با وضعیت سلنیوم بالاتر افزایش می دهد.

بیشتر بخوانید  ۹ ماه مرخصی زایمان به کدام گروه از بیمه شدگان تعلق می‌گیرد؟ -

محققان دریافتند که مکمل سلنیوم برای مردان با وضعیت سلنیوم پایین مفید نیست، اما خطر ابتلا به سرطان شدید پروستات را در مردان با وضعیت سلنیوم بالا افزایش می دهد و ویتامین E خطر ابتلا به سرطان پروستات را در مردان با وضعیت سلنیوم پایین افزایش می دهد.

مردان باید از مصرف مکمل های سلنیوم یا ویتامین E در دوزهای بالاتر از آنچه در رژیم غذایی توصیه می شود خودداری کنند.

دیدگاهتان را بنویسید