آیا جاده چالوس در تعطیلات نوروز 1401 مسدود شد؟



به گزارش سلام نو به نقل از تجارت نیوز، ۲۱ اسفندماه تصاویری از رانش بی سابقه در جاده چالوس منتشر شد. مدیرکل بحران و تجهیزات مکانیکی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای نیز گفت: رانش بی سابقه زمین در این جاده شکاف عمیقی را ایجاد کرده و باعث اختلاف سطحی 20 سانتی متری شده است.

اما اکنون این سوال مطرح است که آیا در تعطیلات نوروزی جاده چالوس بسته شد یا بازگشایی شد؟ سوال دوم این است که بازگشایی این جاده چه خطراتی دارد؟

مدیرعامل سازمان بحران و ماشین آلات سازمان راهداری با بیان اینکه زمان افتتاح جاده چالوس مشخص نیست و امکان بسته شدن این جاده در ایام نوروز وجود دارد، ادامه داد:

محمدرضا محبوب فر از اعضای انجمن آمایش سرزمین نیز نسبت به بازگشایی جاده چالوس هشدار داد. وی در گفت وگو با ایسنا اظهار کرد: جاده هالوس باید در ایام نوروز بسته شود. زیرا تردد در این جاده و افزایش بار ترافیکی آن می تواند باعث ایجاد چاله و ترک در جاده و تلفات انسانی شود.
محبوب فر تاکید کرد: قطعا ترافیک جاده چالوس در ایام نوروز برای کشور مشکل ساز خواهد شد.

اما چرا ترافیک در این جاده خطرناک است؟ اولین محل برخورد شدید در جاده چالوس در محدوده سد سیاه بیشا بود. این سد بر روی خاک سست ساخته شد و ساختار زمین شناسی این منطقه را تغییر داد.

یکی از اعضای انجمن برنامه ریزی فضایی گفت: پوسته زمین از لایه های متراکم و حتی غیر متراکم رسوب تشکیل شده است. در زیر این لایه ها شیب های تکتونیکی وجود دارد که اگر این شیب ها به هر دلیلی ناپایدار شوند، لایه های رسوبی به زیر دامنه ها حرکت می کنند که پدیده ای به نام زمین لغزش است.

بیشتر بخوانید  تصاویر آخر زمان از لحظه رانش زمین در سیچوان چین پس از زلزله 6.8 ریشتری + فیلم

دیدگاهتان را بنویسید