آیا با مسجد چوبی قاطر رستم مرهه آشنایی دارید؟



به گزارش سلام نو به نقل از تریپ جارا، مسجد ملارستم واقع در مراغه یکی از اولین مساجد دوره صفویه است که از مساجد و ستون هایی چون عالی کاپو و چهلستون الگوبرداری شده است. در مسجد ملارستم کتیبه‌ای تاریخی وجود ندارد، اما بنا به روشی که به کار رفته است، می‌توان بنای آن را به دوره صفویه نسبت داد که در دوره قاجاریه بازسازی شده است. این نیست.
این مسجد اثری باشکوه از معماری چوبی ایرانی در قرن دهم هجری قمری است.

یکی از جالب‌ترین ستون‌های آذربایجان که قدمت آن به سال‌های اولیه دوره صفویه (اوایل سلطنت شاه طهماسب) می‌رسد، مسجد ملثارم است. چوب نقش سازه اصلی این بنا را بر عهده دارد. این درخت از درختان صنوبر که معمولاً دارای ارتفاع بلند و صاف و درختی صاف و یکنواخت است به دست می آید و در تمام نقاط آذربایجان روییده و به راحتی قابل دسترسی است. به دلیل آب و هوای سرد و کوهستانی، مسجد را با ستون ها و ستون ها و پوشش های چوبی ساخته اند.

در این مسجد از سه گروه تیرهای چوبی، تیرهای سقف چوبی، ستونها و تیرها استفاده شده که همگی تزئین شده اند. مسجد دارای دو شبستان است که در شبستان اصلی 35 ستون در 5 ردیف 7 تایی و در شبستان کوچک یا بالکن زنانه 5 ستون وجود دارد. پشت این اعداد یک کد قرار دارد. 40 که به تعداد خاص پیامبران معروف است در فرهنگ عامه مسلمانان از اهمیت خاصی برخوردار است و نماد آمادگی و کمال است. 40 فاصله هستی و خداست که در مسیر تکامل انسان باید طی شود، صوفیان 40 روز خلوت می کنند و به قول آگوستین 40 به کمال زمان اشاره دارد.
اعداد مقدس در اجزای دیگری نیز ظاهر می شوند که در قسمت تزئینات به آنها اشاره خواهد شد. پس از یک قرن، دژهای چوبی مساجد آذربایجان از جمله مسجد ملارستم، الگویی برای بناهایی چون قلعه کزوین و اصفهان و ویلای عالی کاپو شد و سرآغاز شکل گیری سبک اصفهانی بود. این ستون‌ها مظهر هنر، زیبایی و معجزه‌ای هستند که با وجود گذشت سالیان، همچنان تاریخ را همراه با زمان دنبال می‌کنند.
ستون مرمرین ایوان مسجد احتمالاً متعلق به بنایی است که در محوطه قبل از مسجد قرار داشته است.

بیشتر بخوانید  رژیم غذایی که منجر به توقف پیشرفت سرطان پوست می‌شود

لوازم تزئینی:

تزیینات مسجد ملارستم به صورت نقاشی با نقوش اسلیمی و هاتایی و کتیبه هایی با خطوط زیبا و ستون های مقرنس به سطوح مسجد جان می بخشد و مانند پوست زنده اطراف آن را احاطه کرده و با معماری همگنی آمیخته شده است که بخشی از آن زائد به حساب می آید. . به طور کلی دو نوع تزیینات چوبی را در سرتاسر بنا می بینیم: الف- مقرنس کاری، ب-نقاشی روی چوب. زیرا تزیینات صرف نظر از شکل و مضمون می توانند به کمک رنگ های استفاده شده حاوی پیام های مختلفی باشند.

مقرنس:

فرورفتگی‌ها و برجستگی‌های نظم و قواعد که در مواردی به صورت استکاتیک معلق و نوعی تزیین حجمی است، موگارن است که در عصر صفوی نقش کاملاً تزئینی داشته و عمدتاً در سرستون‌ها استفاده می‌شده است. به صورت هندسی منظم چیده شده و یا روی هم انباشته می شوند و مانند چشمه آب از پایین به بالا حجم آنها زیاد می شود و باعث وحدت در انبوه می شود که طی آن همه منیفولدها در نظم جدید به وحدت تبدیل می شوند. در بالای ردیف آخر یک جعبه شطرنجی مربع قرار دارد که بالش سر اصلی داخل آن قرار دارد.

نقاشی روی چوب:

اجزای سقف چوبی شامل زونا، تیرآهن و تیرهای از دست رفته است. زونا نوارهایی از تخته هستند که قسمت بالایی تیرها / پشته های سقف را می پوشانند. می گویند تیر را از دست بده. تمام این قسمت‌ها با نقش‌ها و نقش‌های رنگارنگ گل‌ها و درختچه‌های اسلیمی و هاتایی و خوشنویسی تزئین شده‌اند. پدیده نقاشی در این مسجد از تنوع و زیبایی خاصی برخوردار است که تنها بر روی چوب و اجزای سقف تخت اجرا می شود.
در تمامی سطوح سقف تزئینات غنی اسلیمی، هاتایی، شاه عباسی، نارنجی با نقاشی های چوبی رنگارنگ و استادانه ساخته شده است. طرح ها و نقش های موجود برگرفته از گل ها و درختچه ها و گیاهان طبیعی و وسایل نقلیه این منطقه به صورت انتزاعی به کار رفته است.

بیشتر بخوانید  100٪ از ساکنان مراکز اجتماعی ایلام واکسن دریافت کرده اند

کتیبه ها:

مسجد ملارستم در ماراگا نیز از کتیبه هایی بر روی زیور آلات چوبی بهره می برد. این کتیبه ها به بهبود فضای معنوی بنا چه از نظر فرم و چه از نظر محتوا کمک شایانی کرد. رسم الخط سیاه و به طرق مختلف مانند نسخ، تکیه، ثلث و حتی نستعلیق به جا مانده است که برخی از آنها به مرور زمان کم رنگ و یا از بین رفته است.

این مسجد در مجاورت میدان ملارستم مراغه قرار دارد که با خیابان اوحدی فاصله کمی دارد و متأسفانه کتیبه ای در بنای مسجد وجود ندارد که نشان دهنده نام معمار و بانی بنا باشد.

نوع مالکیت بنا: مالکیت ساختمان در اداره اوقاف شهر ماراژ می باشد.
نوع کار و ویژگی های بارز بنا: از بنا به عنوان مکان مذهبی و فرهنگی اعم از نماز و تعزیه خوانی استفاده می شود و بخشی از آن به عنوان پایگاه مقاومت در شهرک بسیج استفاده می شود.
کارهایی که نباید انجام داد: مسجد ملا رستم در ضلع جنوبی میدانی به همین نام قرار دارد. میدان مالارستوم منطقه وسیع تری است که سال ها پیش مورد جستجو قرار گرفت و چندین مغازه در آن ساخته شد. ورودی زیبای غربی بنا که به دلیل بی توجهی در گذشته به زیبایی گچ بری شده بود، آسیب های زیادی دیده است، به ویژه نصب پنجره آهنی در میدان ارتفاع آن برای نورپردازی اتاق در وهله اول. کف باعث ناهمواری منظره شده است.

دیدگاهتان را بنویسید