چغاخور; مهمترین باتلاق بین المللی



به گزارش سلام نو به نقل از تریپ یار، تالاب چغاخور در استان چهارمحال و بختیاری که در مسیر جاده شهرکرد به خوزستان و در نزدیکی شهر بلداجی بروجن قرار دارد، تالاب زیبا و ارزشمندی است. این تالاب دارای ارزش تحقیقاتی، اقتصادی و گردشگری بوده و یکی از مهم ترین تالاب های بین المللی است.
فضای وسیع، تهویه مطبوع، مناظر زیبا و وجود انواع پرندگان مهاجر و پرندگان بومی، آداب و رسوم اصیل بختیاری، این تالاب را به یکی از مراکز مهم جذب گردشگر در استان چهارمحال بختیاری تبدیل کرده است.

باتلاق چغاخور مساحتی بیش از 2300 هکتار، وسعت آبی 1360 تا 1500 هکتار و عمق آب شش متری در دامنه برآفتاب و کلر (3830 متر) در نزدیکی شهر بلداجی واقع شده است. شهر بروجن

چغاخور از نزولات جوی (باران و برف) و چشمه های منطقه مانند چشمه سیبک، تنگ سیاه، زوردگان، اورگان، ساکی آباد، گلگرد و … آب را تامین می کند. این باتلاق زمستان های سرد و تابستان های معتدل دارد.

منطقه چغاخور یکی از مناطق بسیار خوش آب و هوای استان چهارمحال و بختیاری است که ییلاق خان و ایلکان بختیاری بوده است. در تابستان دیدن عشایر بختیاری و روستاهای بختیاری اطراف چغاخور بسیار دلپذیر است. بختیاری ها به تالاب معادی یا گوراب می گویند.

پوشش گیاهی و جانوران:

58 گونه گیاهی و آبزی در این تالاب شناسایی شده است. پرندگانی مانند اردک، حواصیل، آهوی دم سفید، خروس، کرکس، باکلان، باکلان، اردک، فلامینگو، زرده، مارماهی، قو، سالیم، ترسو و حیوانات آبزی مانند کپور، گامبوزیا (گورخرماهی) و همچنین لاک پشت های آبی و حیواناتی مانند خوک، شغال، گرگ، روباه و خرگوش در اطراف این تالاب زندگی می کنند.

بیشتر بخوانید  کارت خودرو تغییر می‌کند

تنها ویژگی تالاب وجود گونه ای از ماهیان خانواده گامبوزیا (کپور) در این مکان است. ماهیان منطقه تالاب چغاخور به دلیل وسعت خوب این زیستگاه و به دلیل عدم وجود آلاینده یا حداقل آلاینده در آب این تالاب از نظر ژنتیکی ارزشمند هستند.

کرکس گریفون در سال 1395 توسط کمیته ملی پرندگان ایران در این کشور تالاب بین المللی مشاهده و ثبت شد. کرکس گریفون در خطر انقراض است و توسط سازمان حفاظت محیط زیست حمایت می شود.

پوشش گیاهی منطقه تالاب چغاخور از گونه های حاشیه ای، مرطوب، شناور و غوطه ور مانند بید، آبله مرغان، پتامگتون، پلیگونیوم و ساز تشکیل شده است. در فصل بهار لبه های این تالاب پر از گل های شقایق قرمز است.

سازمان حفاظت محیط زیست از سال 1357 با توجه به گونه های جانوری کمیاب در مجاورت این تالاب و شرایط زیستی مختلف آن را شکار ممنوع اعلام کرد و آن را تحت پوشش و حفاظت قرار داد. منطقه شکار تالاب 2500 هکتار وسعت دارد.

تهدیدات تالاب ها:

عدم مدیریت صحیح و حرفه ای استفاده از این تالاب و همچنین جاری شدن آب رودخانه در تالاب، ارزش اکولوژیکی این تالاب را با خطر جدی مواجه می کند.

جاذبه های گردشگری مناسب در منطقه:

بهترین زمان برای بازدید از این تالاب بهار و تابستان است. حاشیه این باتلاق علاوه بر اهمیت اکولوژیکی آن از جمله خزندگان و پرندگان، هر تابستان به یک تفرجگاه گردشگری تبدیل می شود. از مهمانی های مرداب چغاخور می توان به عکاسی، پرنده نگری، ماهیگیری و … اشاره کرد. در فصل تابستان و بهار که تعداد مسافران و گردشگران زیادی به تالاب می آیند، یکی از تفریحات، گشت و گذار در تالاب با قایق است. همچنین کوهنوردان زیادی را در طول مسیر خواهید دید که از منطقه عبور می کنند تا به بالای کلر برسید. کلارا قله ای است در ارتفاع 3830 متری از سطح دریا که در زمستان پوشیده از برف و گاهی تا اواخر بهار سفید است. همچنین تورهای دوچرخه سواری در فصل بهار و تابستان یکی از مسیرهایی که انتخاب می کنند مسیری است که به تالاب چغاخور منتهی می شود.

بیشتر بخوانید  بارش دو ساعته در چابهار در سال گذشته بی سابقه بوده است

مسیر دسترسی:

از تهران باید به اصفهان و از آنجا به بروجن بروید. این باتلاق در حدود 70 کیلومتری شهرکرد و نزدیک به شهر بلداجی است که می توانید از جاده آسفالته بروجن به باگان یا جاده شهرکرد به باگان طی کنید. دسترسی به تالاب چاخور به جاده آسفالته آسان و راحت است.

مزایای منطقه:

امکانات مورد نیاز مسافران مانند آب آشامیدنی، سرویس بهداشتی، فضای سبز، سکوی اسکان، اقامت و پذیرایی، پارکینگ در اطراف تالاب موجود است. همچنین اگر کمی اهل ماجراجویی هستید می توانید در اطراف تالاب کمپ بزنید و شب را در این منطقه بگذرانید.

مجتمع فرهنگی آموزشی آفتاب یک مجتمع مسکونی در حاشیه مرداب چغاخور و اطراف روستای آوردگان در بخش غله بروجن می باشد که در سال 1389 تکمیل گردیده است.این مجتمع تفریحی دارای اقامتگاه های مناسب با کلیه امکانات رفاهی می باشد که می تواند محل مناسبی باشد. انتخابی برای گردشگران و مسافران

همچنین مجتمع تفریحی – اقامتی با امکانات کامل تری مانند شهربازی، بازارچه و … در حال ساخت است. مجتمع گردشگری الماس چغاخور.

در کنار تمامی این امکانات، می توانید از ویلاها و خانه های شخصی که توسط افراد محلی به گردشگران اجاره می شود، استفاده کنید.

نزدیکترین جاذبه های گردشگری:

در نزدیکی باتلاق چغاخور دو باتلاق دیگر به نام های شالو و سولکان و امامزاده ای به نام های حمزه علی وجود دارد که بازدید را مفیدتر و جذاب تر می کند. علاوه بر این می توانید از دیدنی های روستای آورگان در 4 کیلومتری تالاب دیدن کنید.

دیدگاهتان را بنویسید