دلیل افزایش ریزگردهای اخیر در کشور چیست؟



به گزارش سلام نو به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، علی محمد طهماسبی بیرگانی افزود: گرد و غباری که اخیرا گریبان کشورمان را گرفته است ناشی از تشکیل جبهه گرد و غبار بین سه کشور اردن، سوریه و عراق بوده است. این جبهه اول است. بسیاری از مناطق عراق.» و سپس وارد کشور ما شد.

دبیرکل دفتر هماهنگی و مدیریت ریزگردها سیاست ملی کشور گفت: آب در این کشور ابتدا استان های کرمانشاه، ایلام و خوزستان را تحت تاثیر قرار داد، سپس وسعت آن به لرستان و بخشی از استان های آذربایجان رسید اما غلظت آن بیشتر شد. به تدریج کاهش یافت.

به گفته طهماسبی بیرگانی، به طور کلی زمانی که در کشور ما و کشورهای همسایه ما تغییر فصول به اصطلاح «متوسط» رخ می دهد، همواره شاهد جریانات کم فشار و پرفشاری هستیم که باد ایجاد می کنند و منشاء گرد و غبار هستند. 8 کانون گرد و غبار پیرامونی، برنامه عملیاتی منطقه ای که بر اساس آن منابع گرد و غبار در خارج از کشور در راستای مطالعات شناسایی مناطق خارج از کشور و بر اساس آن دو زیر برنامه یکی برای غرب آسیا و دیگری برای بخشی از آسیای مرکزی است.

به گفته دبیر ستاد هماهنگی و سیاستگذاری ملی مقابله با گرد و غبار، مقرر شد شرق و شمال شرق با اسکوپ و اپیدم که دفتر آن در تهران است و برنامه عملیات غرب آسیا با اسکوآ یا UNDP رصد شود. پیگیری می کنیم.

بر اساس تحقیقات انجام شده، مساحتی بالغ بر 270 میلیون هکتار از مناطق گرد و غباری اطراف شناسایی شده است که گرد و غبار را از جهات مختلف به کشورمان می فرستد.

بیشتر بخوانید  دور جدید حملات سپاه به مقر تروریست‌های تجزیه‌طلب

دیدگاهتان را بنویسید