چه چیزی با حذف ارز ترجیحی «قیمت دارو» را تغییر می دهد؟



به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو با اشاره به وضعیت ارزی داروها در بودجه 1401، نحوه تعدیل قیمت داروها را تشریح کرد. پرداخت از جیب مردم افزایش نمی یابد.

دکتر حمیدرضا اینانلو در پاسخ به سوالی مبنی بر وضعیت ارز دارویی در بودجه 1401 مبنی بر لغو مشروط ارز ترجیحی برای واردات کالاهای اساسی، گفت: بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی، ارز ترجیحی دارو باقی مانده است. نسبت به قیمت شهریور 1400.

اینانلو با تاکید بر اینکه ارز ترجیحی دارو حذف نشده است، افزود: در کالاهای اساسی که ارزش آنها حذف شده است، کالایی داده شده است. اما در دارو و تجهیزات پزشکی اگر بر اساس اصلاح قیمت باشد اینطور نیست و سازوکار بیمه دارو و تجهیزات پزشکی داریم. این بدان معناست که در صورت یافتن وام مناسب برای بیمه گذاران، بیمه می تواند تفاوت قیمت را جبران کند. بر این اساس در صورت وجود تفاوت قیمت داروها باید در وام بیمه ای لحاظ شود تا بیمه جبران شود و مجموعه از جیب شهروندان خارج نشود.

وی افزود: پیشنهاد ما این است که چون سازوکار سازمان های بیمه گر داریم، اگر مبنایی برای اصلاح قیمت دارو در کشور وجود داشت، دولت در قالب وام ها در بودجه بیمه ای تفاوت می دید، تغییر می کنند. و مردم باید آنچه را در شهریور 1400 پرداخت کرده اند بپردازند.

اینانلو تاکید کرد: به همین دلیل ارز دارو و تجهیزات پزشکی باقی است و مجلس بحث را مشروط به اصلاح قیمت دارو و کالاهای اساسی کرد که از طریق برگه های کالایی یا سازوکارهای دیگری که سازوکارهای بیمه ای دارو را در بر می گیرد، جبران شود.

بیشتر بخوانید  صفحه جستجوی شما یافت نشد.

نحوه تنظیم قیمت دارو

اینانلو در خصوص تحقق قیمت داروها در راستای حمایت از صنعت داروسازی در کشور نیز گفت: باید توجه داشت که این موضوع چند بعدی است؛ اما این موضوع در حال حاضر در سال 1380 به صورت چند بعدی انجام می شود. از یک سو اصلاح قیمت در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی باید متناسب با توان پرداخت مردم باشد. از طرفی با تورم مواجه هستیم و باید در این زمینه برنامه ریزی شود. نمی توان نهاده های تولید و هزینه های تولید اعم از دستمزد، انرژی، مواد اولیه، بسته بندی، حمل و نقل و غیره را به یکباره 50 درصد افزایش داد و سپس انتظار رشد 10 تا 15 درصدی دارو را داشت. در اصلاح قیمت این اقلام را به تفصیل بررسی می کنیم و سهم هر کدام را به صورت واقعی مشاهده می کنیم. اما باید به گونه ای باشد که سطح عمومی قیمت کالاهای نامربوط که نهاده های تولید هستند در پزشکی دیده شود. در عین حال باید انتظار داشت که قیمت دارو برای مردم از شهریور 1400 در سطح باشد.

دیدگاهتان را بنویسید