بقای شرکت‌های تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی در گرو حمایت ویژه دولت



آنچه دیگران می خوانند:

به گزارش شمانیوز؛ اگرچه صنعت تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی در ایران نسبتاً جوان است، اما در برخی از شرکت های فناور و دانش بنیان در حوزه تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی شاهد پیشرفت چشمگیری هستیم، هرچند هنوز تا خودکفایی کامل راه زیادی در پیش داریم. راهی برای طی کردن مسیر طاقت فرسا رفع موانع تولید و حمایت دولت.

امروزه نیاز اساسی به کالاها و تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی در کشور به شدت احساس می شود که گواه آن آمارهای ستاد مبارزه با تجارت کالا و ارز است که تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی را به عنوان اولین کالای قاچاق معرفی کرده است. گسترش پدیده قاچاق انسان و تاثیر مخرب آن بر تولید و تجارت قانونی، سرمایه گذاری و اشتغال خطری جدی و بزرگ است که باید با آن مبارزه جدی کرد و همه نهادهایی که می توانند به نحوی در این امر ورود کنند باید به سهم خود عمل کنند. در این مبارزه بازی کنید اما علت را باید ریشه کن کرد اگر کشور نیاز به تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی دارد چرا از ظرفیت های داخلی و متخصصان و افراد تحصیل کرده استفاده نمی شود؟ مشکل کجاست؟ آیا در کشور چند متخصص داریم؟ آیا ظرفیت و نیروی انسانی برای تولید نداریم؟ یا شاید رهبری در این زمینه آنطور که باید جدی نمی گیرد و قوانین و مقررات دست و پا گیر در این زمینه به سمت بخش خصوصی سنگ اندازی می کند.

بیشتر بخوانید  واردات رنو از هند به ایران

برخی از کارشناسان صنعت تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی نیز معتقدند قوانین خوبی در حوزه تولید وضع شده است اما مشکل اصلی نحوه اجرا و نظارت بر کاربرد آنهاست. امروزه بسیاری از تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی آماده رقابت در فضایی آزاد و برابر با بهترین سازندگان تجهیزات پزشکی دنیا هستند، اما با موانع زیادی روبرو هستند که عزم جدی برای غلبه بر آنها در کشور را می طلبد.

امروز نیازمند تسهیل در شکل‌گیری فعالیت‌های اقتصادی مولد مبتنی بر فناوری‌های نوین در کشور هستیم و این امر جز با عزم جدی مسئولان ذیربط دولتی و دولتی محقق نمی‌شود. زمان شناسایی شرکت های مبتنی بر فناوری و دانش در زمینه تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی و رفع موانع تولید به منظور احیای تولیدکنندگان در این حوزه فرا رسیده است.

فعالان صنعت تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی از جمله مشکلات و موانع پیش روی آنها، تقاضای زیاد، مرتب بودن قیمت ها، کمبود نقدینگی، تحریم های سرکوبگرانه، گرانی ارز، افزایش تورم و افزایش هزینه های تولید، سیاست های غلط، تضاد منافع و احتکار. این است که دولت محترم باید تلاش کند تا همه این موانع را بر سر راه بقا و توسعه این شرکت های فناور و دانش بنیان بردارد و با هدف گذاری صحیح با کمک متخصصان این حوزه راه را از این وضعیت بیشتر هموار کند. پیشاپیش شاهد رشد و شکوفایی این منطقه در کشور باشیم.


بیشتر بخوانید  بهاره رهنما با تیریپ قرمز آتشین

دیدگاهتان را بنویسید