آشنایی با آبشار شلمش، یکی از شلوغ ترین آبشارهای ایران



آبشار شلمش یکی از شلوغ ترین آبشارهای ایران است که در آذربایجان غربی و در 15 کیلومتری جنوب شهر سردشته قرار دارد و یکی از مهم ترین آبشارهای آذربایجان غربی است. ارتفاع این شهر از سطح دریا 1500 متر است. این شهرستان با وسعتی در حدود هزار و 411 کیلومتر دارای دو بخش مرکزی و وزینه است و منطقه کوهستانی سردشت به طور ناهموار با وسعت یک هزار و 660 کیلومتر مربع جنگل پوشیده شده است.

آبشار شلمش به معنای نبردی زیبا بین آب و ارتفاع است، یعنی منظره ای فوق العاده زیبا که هر بیننده ای را مجذوب قدرت الهی می کند.

آبشار شلمش با دره‌های سرسبز در کنار جنگل‌های پراکنده و به دلیل طبیعت زیبای کوهستانی و چشم‌اندازهای جذاب و موقعیت و انواع صخره‌های تشکیل‌دهنده آبشار و همچنین دره‌ای که در آن دو آبشار کوچک متصل به شلماش وجود دارد. منظره بسیار دیدنی دارد ، به همین دلیل مورد توجه گردشگران قرار گرفت.

به گفته اهالی شلمش به معنای بستر سنگی بسیار بزرگی است که احتمالاً به دلیل ارتفاع آبشار و بافت صخره ای منطقه شناخته شده است.

آبشار شلمش یکی از مهمترین آبشارهای حوضه زاب در امتداد رودخانه شلمش است که در شمال غربی و جنوب شرقی در پایین دست «ویسکا» و «چسمه تمو» روی رودخانه زاب جریان دارد.

آبشار شلمش که رودخانه کوچک زاب محسوب می شود از شاخه های سه رودخانه کوچک تشکیل شده است و ارتفاع این آبشار زیبا حدود 15 متر است.

زیباترین فصل برای دیدن این آبشار بهار است زیرا در این زمان است که آبشار پر از آب می شود و آب فراوان زیبایی های منحصر به فردی را به وجود می آورد. رنگ سبز در این ناحیه برجسته شده است.

بیشتر بخوانید  واکنش محسن تنابنده به صحبت‌های علم‌الهدی

منافع اجتماعی:

جاده سردشتا به آبشار شلمش مسیری زیبا با خیابان‌های پردرخت است. جاده آسفالته و راحت است و رسیدن به آبشار 20 دقیقه طول می کشد و در مجاورت آبشار امکانات مناسب گردشگری مانند پارکینگ، سرویس بهداشتی، فروشگاه، رستوران و باربیکیو وجود دارد.

آب و هوای منطقه:

آب و هوای این منطقه تا اواسط اردیبهشت سرد است، بنابراین از اول خرداد تا اواسط پاییز بهترین زمان برای دیدن این آبشار زیبا است و در زمستان یخبندان آبشار شلمش مناظر و جبهه های زیبایی را ایجاد می کند که مسافران و گردشگران را به خود جذب می کند. جذب می کند.

مسیر دسترسی به آبشار Šalmaš:

از سردشتا در جاده کوهستانی زیبا به سمت روستای مراکان و روستای شلماش می رویم. نرسیده به روستای شلمش، منطقه تفریحی آبشار کاملا تمیز است. این آبشار از سه آبشار موازی تشکیل شده و اولین آبشار است. در نزدیکی پارکینگ قرار دارد و برای دیدن دو آبشار بعدی باید از پله های تعبیه شده مسافت نسبتا زیادی را طی کرد (اکنون با ساختن پله ها و نرده ها، فرود و پایین رفتن از دره آسانتر و کم خطرتر شده است) پایین بروید و وارد دره های عمیق شوید.

هنگام پایین آمدن از پله ها مسیر مسیر و میل به دیدن ادامه آبشارها تعداد آنها را نشان نمی دهد و هنگام بازگشت به بالا اقتدار 385 پله را نشان می دهد نه چندان کوتاه.منطقه و به خصوص از شهرهای کردستانی بروید. برای دیدن آن به سردشت بروید.

دیدگاهتان را بنویسید