تورم سال 98 بیش از 40 درصد خواهد بود!



نرخ تورم از سال 98 چقدر است؟

حجت ذبیح حقیقی درباره دلایل افزایش قیمت مصرف کننده با وجود کاهش نرخ دلار به تسنیم گفت: اگر نرخ فعلی دلار (حدود 11 هزار تومان) را در نظر بگیریم، این ارز حدود 300 درصد افزایش یافته است از 3600 به 12 هزار دلار. از آنجایی که دلار کالایی است، نباید آن را صرفاً پول دید، در حال حاضر برای تامین بخشی از مواد اولیه تولید به واردات نیاز داریم، بنابراین نمی توان انتظار کاهش قیمت داشت. کالاهای وارداتی.”

وی ادامه داد: با وجود این گرانی ارز، قیمت برخی کالاهای وارداتی مانند گوشی تلفن همراه سه یا دو برابر نشده است، بنابراین بر اساس پیش بینی ها برای سال آینده. تورم 40 تا 50 درصدی خواهد داشت. دلار در مدت کوتاهی به محدوده 19 تا 20 هزار تومان رسید و تاثیر قابل توجهی در بازار داخلی نداشت، به طوری که وقتی قیمت دلار به این نرخ رسید، قیمت سایر کالاها مانند تلفن همراه در بازار 5 برابر نشد. کاهش بیا.

این کارشناس اقتصادی گفت: دلیل اینکه با وجود سه برابر شدن نرخ ارز همچنان شاهد افزایش سه برابری قیمت کالاها نیستیم این است که بازار همچنان کشش لازم برای سه برابر شدن قیمت را ندارد و اگر بتواند نیازهای لازم را پیدا کند. شرایط، یعنی قدرت خرید مردم.» یا اگر به نحوی بهتر شود، مطمئناً شاهد افزایش سه برابری قیمت ها نسبت به ماه های اول سال خواهیم بود.

حقی با بیان اینکه سازوکار بازار خودکنترل است و نمی توان زیاد روی آن تاثیر گذاشت، افزود: در سال آینده با افزایش حقوق و دستمزد بخشی از کاهش قدرت خرید مردم و در نتیجه قیمت ها جبران می شود. وی افزود: از یک سو باید توجه داشته باشیم که تورم زمانی دیر است که بخشی از آن مربوط به انتظارات تورمی مردم باشد و می تواند با رکود همراه باشد.

بیشتر بخوانید  دانلود آهنگ + متن آهنگ شاخه گل من نیومد

وی گفت: بر اساس منحنی فیلیپس تورم و بیکاری رابطه معکوس دارند اما در ایران به دلیل صنعتی نبودن این تورم بدون ایجاد اشتغال رو به رشد است. اکنون با رکود تورمی روبرو هستیم. با توجه به اینکه بخش تولید ضعیف است و نمی تواند به درستی شغل ایجاد کند، دولت مجبور به تزریق پول به اقتصاد است که منجر به افزایش تورم می شود.

وی گفت: هیچ وقت در اقتصاد بن بست وجود ندارد. رهبر معظم انقلاب همواره بر اجرای اصل 44 و خصوصی سازی تاکید دارند زیرا توسعه فعالیت های بخش خصوصی زیرساخت های لازم را در اقتصاد ایجاد می کند و از مالکیت دولتی خارج می شویم. در سال‌های اخیر زیرساخت‌های تولید مشکل داریم که حتی در بخش مواد غذایی هم آسیب دیده است، بنابراین ما را با مشکل مواجه کرده است، بنابراین در شرایط فعلی هم دام زنده وارد می‌شود و هم نهاده دام (خوراک) اما همچنان مشکل داریم. با عرضه بازار .

حقيقي اضافه كرد: مواد اوليه برنج و روغن هم وارد مي شود كه به معناي فاجعه است، چون اگر تلفن همراه نداشته باشيم اتفاق مهمي نمي افتد ولي عدم واردات كالاهاي اساسي مشكل است. مردم شرایط اقتصادی کنونی را پذیرفته اند و از آن رنج می برند، این بهترین فرصت برای بها دادن به بخش خصوصی و غلبه بر آن است.

وی گفت: در شرایط کنونی دولت در همه بخش های اقتصاد مداخله می کند، بنابراین صادرکنندگان به دلیل بازگشت ارز حاصل از صادرات نمی توانند صادرات درستی داشته باشند و برخی از آنها دست از کار کشیده اند. صادرکننده ای که با وجود همه مشکلات، محصولاتی مانند مرغ صادر می کند، به محض افزایش قیمت، صادرات را متوقف می کند، اما باید توجه داشت که نباید در فعالیت های بخش خصوصی دخالت کند. تا زمانی که دولت در اقتصاد دخالت کند، دولت به راحتی می تواند در اقتصاد نفوذ کند و اقتصاد در تعادل نخواهد بود.

بیشتر بخوانید  کرم کرم .... سری ششم

این کارشناس اقتصادی گفت: عمده ایراد فعالان اقتصادی به وضعیت اقتصادی این است که هر زمان که بخش خصوصی بخواهد تجارت کند با یک بخش دولتی قدرتمند مواجه می شود که منجر به نابودی کسب و کار آنها و تکیه بر توان آن برای ایجاد شرایط می شود. کسب و کار.» ناامن می شود و از کار بخش خصوصی جلوگیری می کند.

حقيقي ادامه داد: در شرايط فعلي بايد زمينه فعاليت بخش خصوصي فراهم شود و در عين حال از اقشار ضعيف جامعه نيز به طور مستقيم حمايت شود. البته در شرایط فعلی پرداخت یارانه مستقیم به اقشار ضعیف جامعه مناسب تلقی نمی شود زیرا هنوز قوام لازم برای شناسایی آنها را نداریم. طبق قانون باید 8 دهک از یارانه محروم شوند، اما دولت به صراحت اعلام می کند که نمی تواند دهک های مختلف را حذف کند.

وی افزود: اگر بازار دخالت نمی کرد، محصولاتی مانند گوشت قرمز که امروز قیمت آن به صد هزار تومان رسیده است، رشد انفجاری نداشت، زیرا قیمت این محصول به تدریج به 40 هزار تومان، 50 هزار تومان افزایش یافت. 60 هزار تومان و … به 100 هزار تومان افزایش می یابد که فشار کمتری به مصرف کننده وارد می شود و یکباره شوک وارد نمی شود آنها برای خودشان هستند. در طول این سال ها هرگز شاهد بازگشت تورم نبوده ایم.


بیشتر بخوانید:

قیمت طلا و سکه 23 بهمن 1396


اگر این مقاله را مفید می دانید، با لایک و اشتراک گذاری آن از ما حمایت کنید. نظرات، پیشنهادات و مقالات خود را از طریق قسمت نظرات برای ما ارسال کنید.

بیشتر بخوانید  بیوگرافی مهدی سلطانی سروستانی


دیدگاهتان را بنویسید