گفتگوی بشار اسد و پوتین/ موضع بشار اسد در قبال حمله به اوکراین مشخص شد



به گزارش سلام نو به نقل از فارس، منابع رسمی سوریه از گفتگوی رئیس جمهور سوریه و همتای روس خود درباره حوادث اوکراین خبر دادند.

رسانه‌های رسمی سوریه بعدازظهر جمعه گزارش دادند که بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود تلفنی گفتگو کرده است.

بر اساس اعلام ریاست جمهوری سوریه، دو طرف در مورد وضعیت اوکراین و عملیات نظامی روسیه برای حفاظت از غیرنظامیان در منطقه دونبال گفتگو کردند.

بر اساس این بیانیه، رئیس جمهور سوریه تاکید کرد که تصحیح تاریخ و بازگرداندن تعادل در جهان که از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی این تعادل را از دست داده است، امروز اتفاق می افتد. بشار اسد همچنین افزود: اصرار غرب بر نگه داشتن تاریخ در مکان اشتباه به منظور ایجاد هرج و مرج است.

اسد همچنین گفت که روسیه امروز نه تنها از خود، بلکه از جهان و اصول عدالت و انسانیت نیز دفاع می کند.

وی ادامه داد: کشورهای غربی مسئول هرج و مرج و ویرانی ناشی از سیاست های آنها هستند. سیاست هایی با هدف تسلط بر ملت ها. این کشورها از روش های کثیف خود برای حمایت از تروریست ها در سوریه و نازی ها در اوکراین و سایر نقاط جهان استفاده می کنند.

رئیس جمهور سوریه در ادامه با اشاره به اینکه سوریه با اعتقاد به درستی موضع روسیه در کنار روسیه ایستاده است، تصریح کرد: روسیه حق دارد با توسعه ناتو مخالفت کند، زیرا افزایش حضور آن تهدیدی همه جانبه برای جهان است و هدف ناتو بی‌ثبات کردن ثبات است. جهان ابزاری برای تحقق سیاست های غیرمسئولانه کشورهای غربی شده است.

بیشتر بخوانید  سرقت ۴ میلیون بشکه نفت ایران توسط آمریکا به بهانه تحریم‌ها

بشار اسد همچنین تصریح کرد که دشمن ارتش سوریه و روسیه یکی است و آن افراط گرایی در سوریه و نازیسم در اوکراین است. اسد خاطرنشان کرد که فدراسیون روسیه به جهان خواهد آموخت که کشورهای بزرگ نه تنها به دلیل قدرت نظامی خود، بلکه برای احترام به قانون، اخلاق و اصول انسانی نیز بزرگ هستند.

با این حال، بر اساس این بیانیه، رئیس جمهور روسیه تاکید کرد که هدف از عملیات نظامی در دنباس بازگرداندن ثبات و پایان دادن به رنج مردم منطقه است. افرادی که در هشت سال گذشته رنج های زیادی کشیده اند.

ولادیمیر پوتین در ادامه گفت: روسیه در سال‌های اخیر به مذاکرات و دیپلماسی متکی بوده و تصمیم به استفاده از زور نگرفته است، مگر اینکه مقامات اوکراینی مورد حمایت غرب اعلام کنند که به توافقات پارلمانی لوهانسک و دونتسک پایبند نیستند، بنابراین دو جمهوری از مسکو درخواست کمک نظامی کردند. .

روسیه صبح پنجشنبه (24 فوریه) دستور حمله نظامی به اوکراین را صادر کرد. این تحول چند روز پس از آن صورت گرفت که مسکو رسما استقلال جمهوری های دونتسک و لوهانسک در شرق اوکراین را به رسمیت شناخت. روسیه می گوید که اوکراین به تعهدات خود بر اساس توافقات مینسک که در سال های 2014 و 2015 برای حل مناقشه بین جدایی طلبان و کی یف منعقد شده بود، عمل نکرده است.

به دستور پوتین، جنگنده‌های نظامی، توپخانه و سامانه‌های موشکی روسیه مواضع نظامی مختلف را از شرق تا غرب و شمال تا جنوب اوکراین هدف قرار دادند. ولودیمیر زلینسکی، رئیس‌جمهور اوکراین صبح پنجشنبه هشدار داد که مسکو حمله به کشورش را تایید کرده است و گفت که سعی کرده با همتای روس خود تماس بگیرد اما پاسخی دریافت نکرده است.

بیشتر بخوانید  از شدت گرما در روزهای پنجشنبه و جمعه کاسته می شود - آژانس مهر اخبار ایران و جهان

دیدگاهتان را بنویسید