چقدر با ماده اعتیادآور ریتالین آشنایی دارید؟ همه چیز در مورد ریتالین


آشنایی با ریتالین:متیل فنیدات (MPH) بر اساس برند ریتالین از یک شرکت داروسازی نووارتین این دارو در سال 1954 به بازار دارویی جهان معرفی شد. در ابتدا قرار بود از این دارو برای درمان افسردگی، خواب آلودگی روزانه و خستگی مزمن استفاده شود، اما به تدریج با پیشرفت علم و تجربیات مختلف مشخص شد که می توان از این دارو برای درمان کودکان مبتلا به ADHD استفاده کرد. (ADHD) نیز استفاده می شود.

آشنایی با ریتالین

آشنایی با ریتالین

همه چیز از دانشگاه های آمریکا و استرالیا شروع شد. قرص ریتالین این قرص دارای خواصی شبیه آمفتامین است (همان قرصی که به اکستازی معروف است) و دانش‌آموزان به دلیل تأثیر آن در درمان خواب‌آلودگی روز، چندین مورد از این قرص‌ها را برای مطالعه یا مهمانی‌های شبانه خود استفاده کرده‌اند.

سوء مصرف قرص ریتالین (متیل فندات).

قرص ریتالین این دارو عمدتاً برای درمان نوعی اختلال بیماری روانی در دوران کودکی به نام «اختلال نقص توجه و بیش فعالی» استفاده می شود و گاهی اوقات توسط پزشکان برای درمان بیماران مبتلا به «آپنه خواب» تجویز می شود. ریتالین همچنین به عنوان یک داروی سریع الاثر در درمان افسردگی استفاده می شود. اما در سالهای اخیر خود کاربرد ریتالین در کشورها به طور فزاینده ای شایع شده است که عدم آگاهی از اثرات و ویژگی های این قرص می تواند نگران کننده باشد. اکنون گزارش های متعددی حاکی از آن است که برخی از افراد سعی می کنند در شب های امتحان به جای نوشیدن قهوه و چای بیدار بمانند. قرص ریتالین تو استفاده میکنی. شواهد زیادی وجود دارد که نشان می دهد این افراد از این قرص ها استفاده می کنند تا بتوانند چندین ساعت متوالی بیدار بمانند و برای مدت طولانی غیرعادی متمرکز بمانند.

بیشتر بخوانید  مسمومیت با آمونیاک در بابل 18 زخمی بر جای گذاشت

آشنایی با ریتالین

اثرات مصرف ریتالین:

از آنجا که ریتالین این دارویی است که توسط پزشکان تجویز می شود، مصرف کنندگان معتقدند که این قرص ها بی خطر هستند و “نام بد” دارو را ندارند. در حالی که عوارض استفاده خودسرانه از قرص ریتالین ممکن است مشابه مواد دیگری مانند کوکائین و آمفتامین ها باشد. پزشکان و روانپزشکان به صراحت خروج را اعلام می کنند محرک های آمفتامین مانند ریتالین و اکستازیاین بسیار سنگین تر و پیچیده تر از کراک، هروئین و سایر مواد مخدر است. مصرف محدود و کنترل شده ریتالین باعث می شود بدن به مقادیر کم عادت کند و در نتیجه فرد به مصرف دوزهای بالاتر و حتی مصرف داروهای سنگین تر و خطرناک تر علاقه مند شود.

آشنایی با ریتالین

شایع ترین عوارض جانبی قرص ریتالین عبارتند از:

عصبی بودن و بی خوابی

تهوع و استفراغ

احساس سرگیجه و سردرد

تغییرات در ضربان قلب و فشار خون (معمولا افزایش می یابد اما گاهی اوقات کاهش می یابد)

خارش و جوش روی پوست

معده درد، کاهش وزن و مشکلات معده

استفاده مداوم و وابستگی (وابستگی)

بروز روان پریشی و علائم اعتیاد به ریتالین

بروز افسردگی پس از قطع مصرف

آشنایی با ریتالین

عوارض مصرف مقادیر زیاد ریتالین:

از دست دادن اشتها و سوء تغذیه

لرزش عضلانی و پرش

تب، تشنج و سردرد

عملکرد نامناسب قلب و تنفس که در برخی موارد می تواند خطرناک باشد

تکرار حرکات و اعمال بی هدف

بروز حالات پارانوئید (سو ظن)، توهم و هذیان

احساس حرکت حشره در زیر پوست

بیشتر بخوانید  علت چیست و آیا قابل درمان است؟

مرگ (تاکنون در موارد متعددی سوء مصرف ریتالین منجر به مرگ شده است)


دیدگاهتان را بنویسید