علائم غیرمعمول و عجیب آلرژی


وقتی صحبت از آلرژی به میان می آید، اولین چیزی که به ذهن می رسد آبریزش بینی و عطسه است. درست است که بدن ما اغلب به ورود مواد حساسیت زا (آلرژن) و مواد خارجی به صورت آبریزش بینی و عطسه واکنش نشان می دهد، اما گاهی اوقات واکنش های شدیدتر مانند درد شکم، سرگیجه و تنگی نفس از علائم آلرژی خواهد بود.

علائم غیرمعمول و عجیب آلرژی

برخی دیگر از علائم آلرژی عجیب هستند و گاهی اوقات فرد حتی فکر نمی کند که این علائم مربوط به آلرژی باشد. در اینجا می خواهیم تعدادی از این علائم را با هم بررسی کنیم.

علائم غیرمعمول و عجیب آلرژی

1- سرگیجه

آیا تا به حال هنگام استفاده از تلفن همراه یا تماشای تلویزیون احساس سرگیجه کرده اید؟ اگر چنین است، احتمالاً به میدان های الکترومغناطیسی حساسیت دارید!

این دستگاه های تشعشعی میدان های الکترومغناطیسی تولید می کنند. افراد زیادی هستند که پس از قرار گرفتن طولانی مدت در معرض دستگاه های الکترونیکی دچار سرگیجه، سردرد و اختلالات خواب می شوند.

علائم غیرمعمول و عجیب آلرژی

آلرژی به میدان های الکترومغناطیسی هنوز بسیاری از سوالات را بی پاسخ می گذارد و محققان در حال انجام تحقیقات جامع در مورد ماهیت واقعی این بیماری هستند.

2- خارش پوست

در سال 2004، معاینه فردی با بثورات معده بسیار خارش دار نشان داد که او به فلز نیکل حساسیت دارد.

این فرد به دلیل تماس با فلز نیکل در محل کار دچار این حساسیت شدید شد و از آن زمان به بعد فلز نیکل به عنوان یک ماده حساسیت زا شناخته شد که باعث خارش پوست می شود.

بیشتر بخوانید  جراحی دریچه قلب، همه چیز در مورد جراحی دریچه قلب

علائم غیرمعمول و عجیب آلرژی

کهیر یکی از علائم شایع آلرژی است. اما جالب است بدانید که در برخی افراد حساسیت به نور خورشید باعث ایجاد تاول، کهیر و التهاب پوست می شود.

3- زخم های تناسلی

لازم است بدانید که همه بیماری های تناسلی ناشی از بیماری های مقاربتی نیستند، اما بسیاری از آنها می توانند به دلیل حساسیت به مواد شوینده و لوسیون ها ایجاد شوند.

این آلرژی ها بر هر دو جنس تاثیر می گذارد. به عنوان مثال، استفاده از برخی از لوسیون های زنانه ممکن است در خانم ها حساسیت ایجاد نکند، اما ممکن است برای همسرش تبدیل به یک آلرژی مقاربتی شود.

اغلب در لوسیون ها آنتی بیوتیک هایی وجود دارد که به مواد حساسیت زا برای فرد تبدیل می شوند.

4- تومورهای پوستی

تومورهای پوستی یکی از عوارض شایع آلرژی به خالکوبی دائمی هستند. شیوع چنین آلرژی هایی در سال 2008 و سپس در سال 2010 به اوج خود رسید.

محققان بر این باورند که ماده قرمز رنگی که در خالکوبی استفاده می شود، تاثیر زیادی بر سیستم ایمنی بدن دارد.

5- تاول، کهیر و درماتیت

کهیر یکی از علائم شایع آلرژی است. اما جالب است بدانید که در برخی افراد حساسیت به نور خورشید باعث ایجاد تاول، کهیر و التهاب پوست می شود.

در سال 2011، حدود 10 تا 20 درصد از اروپایی ها، آمریکایی ها و اسکاندیناوی ها به این بیماری مبتلا شدند. محرک این آلرژی می تواند اشعه ماوراء بنفش خورشید باشد.

6- حساسیت به سرما

آلرژی به سرما که به عنوان کهیر سرد نیز شناخته می شود، یک اختلال التهابی است که در اثر کاهش ناگهانی دما ایجاد می شود.

بیشتر بخوانید  فواید بی‌نظیر مخلوط 8 گیاه ستاک برای سلامت

مانند سایر واکنش های آلرژیک، بیمار معمولاً هنگام قرار گرفتن در معرض هوای سرد و نوشیدنی های سرد احساس قرمزی، خارش، تورم و کهیر می کند.

افراد مبتلا به این نوع آلرژی ابتدا باید از هوا، آب و نوشیدنی های سرد پرهیز کنند و آنتی هیستامین به همراه داشته باشند.

شنا در آب سرد شایع ترین علت کهیر شدید در سراسر بدن است. سرما باعث ترشح هیستامین و تحریک سیستم ایمنی می شود و اغلب باعث افت ناگهانی فشار خون، غش، شوک و حتی در موارد نادر مرگ می شود.

7- تورم و التهاب زبان

سندرم آلرژیک دهان یک واکنش آلرژیک به گرده یونجه است که در میوه ها و سبزیجات یافت می شود و باعث خارش، تورم و التهاب زبان، لب ها و گلو می شود.

8- حساسیت به هورمون های زنانه

حتما شنیده اید که بسیاری از زنان در دوره های خاصی از چرخه قاعدگی خود آکنه و ادم شدید را تجربه می کنند. درصد کمی از زنان این علائم را به دلیل درماتیت خودایمنی پروژسترون (APD) تجربه می کنند.

APD یک بیماری پوستی است که با حساسیت بیش از حد به هورمون پروژسترون در مرحله لوتئال چرخه قاعدگی تحریک می شود. معمولاً در بزرگسالان و کمتر در دوران بارداری یا بعد از یائسگی رخ می دهد.


دیدگاهتان را بنویسید