تعریق بدن انسان یک مکانیسم دفاعی است


دکتر علیرضا استکامتی فوق تخصص غدد در مورد تعریق در بدن انسان بحث مفصلی را بیان کرد که در ادامه می خوانیم:

تعریق بدن انسان یک مکانیسم دفاعی است

افراد می توانند دمای بدن را در محیط هایی با درجه حرارت های مختلف حفظ کنند، یعنی زمانی که فردی در دمای بالاتر از 37 درجه باشد دمای بدن او از 37 درجه بیشتر نمی شود. یا وقتی وارد مناطق سردسیری با دمای محیط 0 درجه می شویم دمای بدن تا 0 درجه کاهش نمی یابد.

وی افزود: مکانیسم تثبیت دمای بدن در محیط های گرم تعریق است که باعث خنک شدن بدن و دفع گرما از بدن می شود. بنابراین، تعریق یک مکانیسم دفاعی برای جلوگیری از تب است حال اگر بدن سرد باشد با مکانیسم ارتعاش بدن گرم می شود.

تعریق بدن انسان یک مکانیسم دفاعی است

وی خاطرنشان کرد: در بدن انسان بر اثر واکنش های شیمیایی گرما تولید می شود، به عنوان مثال با مصرف غذا، بدن شروع به متابولیسم می کند و گرما و گرما را احساس می کنیم، اگر این گرما خیلی زیاد باشد برای جلوگیری از تب عرق می کنیم. بدن

این فوق تخصص غدد تاکید کرد: در برخی بیماری ها مانند پرکاری تیروئید به دلیل افزایش فعل و انفعالات شیمیایی در بدن به دلیل گرمای زیاد، هورمون در بدن رشد می کند و به این ترتیب این گونه بیماران بیش از سایرین عرق می کنند و به دلیل این تعریق دمای بدنشان کاهش می یابد.

تعریق بدن انسان یک مکانیسم دفاعی است

وی بیان کرد: در برخی افراد تعریق اغلب بدون بیماری خاصی اتفاق می افتد، یعنی تعریق علامتی است که در بسیاری از بیماری ها مانند تب، کمردرد، سردرد، از بیماری های عفونی گرفته تا بیماری های بدخیم تا پرکاری تیروئید یا حتی دیابت بروز می کند. “

بیشتر بخوانید  درمان قوز کمر

استقامتی افزود: برخی افراد نیز در کف دست یا کف پا عرق می کنند و یا پوست قسمت بالایی بدن عرق می کند که علت اکثر این موارد ناشناخته است اما به طور کلی می توان گفت که علت این تعریق ناشناخته کمبود بدن است. و ساختار قلب ممکن است تنظیم نشده باشد، ضربان قلب نامنظم داشته باشد، و غده ممکن است دچار نقص و تولید بیش از حد شود.

تعریق بدن انسان یک مکانیسم دفاعی است

این فوق تخصص غدد تاکید کرد: در بسیاری از موارد نباید جلوی تعریق زیاد را گرفت زیرا دمای بدن آنها می تواند واقعا بالا باشد و این تعریق باعث کاهش دمای بدن می شود، البته این تعریق می تواند از نظر جسمی و اجتماعی برای فرد ناراحت کننده باشد.

وی گفت: اگر تعریق ناشی از بیماری خاصی باشد باید درمان شود و در غیر این صورت در صورت ناشناخته بودن آن نباید با تعریق زیاد مصرف و تحمل کرد.

تعریق بدن انسان یک مکانیسم دفاعی است

«برخی در مورد بوی بد عرق در برخی افراد می‌گویند: عرق بی بو، بی رنگ و شور است، بنابراین عرق بوی بدی نمی دهد. بوی بد دهان ناشی از میکروب های روی پوست است و این عرق میکروب های روی پوست را تجزیه کرده و بوی بدی ایجاد می کند.

منبع: طبنا


دیدگاهتان را بنویسید