پایه پولی 560 هزار میلیارد / بانک ها 170 هزار میلیارد به بانک مرکزی بدهکار هستند



به گزارش سلام نو به نقل از خبرآنلاین، رئیس کل بانک مرکزی خرید ارز از سامانه نیما و فروش آن به نرخ 4200 تنی در سال گذشته را یکی از دلایل اصلی افزایش پایه پولی این کشور عنوان کرد. سال

علی صالح آبادی برنامه تلویزیونی را یکی از مهمترین محورهای اصلاح نظام اقتصادی برای اصلاح نظام بانکی دانست و گفت: اصلاح نظام بانکی، روابط بانک مرکزی و دولت، دولت و بانک ها و بانک مرکزی است. با بانک ها و رابطه بانک ها با مشتری باید اصلاح شود. یکی از ریشه های ایجاد نقدینگی از پایه پولی، افزایش خالص دارایی های خارجی بانک مرکزی است. زیرا بانک مرکزی بانکدار دولت است و وقتی ارز به ریال تبدیل می شود پایه پولی را افزایش می دهد.

میزان پایه پولی 560 هزار میلیارد است

وی با بیان اینکه دولت در ابتدای سال جاری 55 هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی وام گرفته است، افزود: میزان پایه پولی تاکنون 560 هزار میلیارد تومان است که 530 هزار میلیارد آن مربوط به خالص دارایی های بانک مرکزی است. . دولت و بانک مرکزی روابط ارزی و ریالی دارند که بر پایه پولی و رشد نقدینگی تاثیرگذار است که باید اصلاح شود.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: در رابطه دولت و بانک ها تعهداتی وجود دارد که بر دوش بانک ها گذاشته شده است و باید این رابطه اصلاح شود زیرا با افزایش معافیت های تکلیفی، بدهی دولت به بانک ها افزایش می یابد. ” اجزای پایه پولی عدم کفایت سرمایه، مسدود شدن دارایی های بانک ها در بخش های فاقد نقدینگی و افزایش معوقات بانکی نیز موجب نابرابری بانک ها می شود. اضافه برداشت در بانک ها کاهش یابد و عملکرد سیستم بانکی شفاف شود.

بیشتر بخوانید  اخبار جدید از زمان دریافت نوبت چهارم واکسن/فیلم کرونا

بانک ها 170 هزار میلیارد به بانک مرکزی بدهکار هستند

صالح آبادی با اعلام اینکه حدود 170 هزار میلیارد تن بدهی بانک به بانک مرکزی که یکی دیگر از عوامل رشد پایه پولی است، گفت: ارائه تسهیلات و خدمات و ارتباط بانک با مشتریان باید برای توزیع بهتر اصلاح شود. شفافیت . یک قدم برداریم البته این موضوع تنها در اختیار بانک مرکزی نیست، بلکه سایر دستگاه های دولتی و غیردولتی نیز باید همکاری کنند.

وی با تاکید بر اینکه بودجه سال آینده نباید نامتعادل باشد، گفت: سال گذشته 459 میلیارد تومان پایه پولی بوده که از این میزان 110 هزار میلیارد تومان به 4 میلیارد دلار درآمد برای خرید کالاهای اساسی مربوط می شود که از این میزان درآمد حاصل شده است. 6 میلیارد کسری داشت.» این قسمت از بازار 6 میلیاردی با نصف نرخ خریداری و با نرخ 4200 تومان هزینه شد که منجر به ایجاد نقدینگی شد.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: سال گذشته خالص دارایی های خارجی بانک مرکزی از همان محل خرید ارز به صورت نیم بها و فروش با نرخ ترجیحی افزایش یافت. وقتی بانک مرکزی ارز دولتی را می خرد و به دولت می دهد، بحث افزایش پایه پولی به دولت برمی گردد.

صالح آبادی با بیان اینکه بانک واسطه وجوه است و حق فعالیت ندارد، گفت: نسبت کفایت سرمایه بانک ها باید اصلاح شود. بانک نباید با کفایت سرمایه کم یا حتی منفی پول خلق کند. همچنین نباید از ریل خارج شود. در برخی موارد، بانک به جای بانکدار، کارآفرین، پیمانکار یا مالک شد.

رشد نقدینگی رو به کاهش است

بیشتر بخوانید  در اسرع وقت پوشش عمومی واکسیناسیون کرونر را کامل کنید

وی ادامه داد: در همه جای دنیا اوراق دولتی اوراق قرضه شبه نقدی است که بانک های مرکزی می توانند در عملیات بازار آزاد آن را رپو کنند تا بانک ها دچار مشکل نقدینگی نشوند. بودجه سال آینده یک میلیون و 200 هزار میلیارد تن تسهیلات تکلیفی را نشان می دهد. مجموع بدهی های شبکه بانکی در سال 1378 بالغ بر 2.3 تریلیون تومان بوده که بیشتر آن صرف سرمایه در گردش شرکت های تولیدی شده است.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: بانک مرکزی، سازمان برنامه و وزارت اقتصاد باید با یکدیگر هماهنگ باشند تا تسهیلات تکلیفی به شبکه بانکی فشار نیاورد. رشد نقدینگی در مهرماه 42.8 درصد، در آبان 42 درصد، در آذر 41.4 درصد و در دی ماه 39.8 درصد بوده که 2 درصد مربوط به پوشش ادغام یکی از بانک ها بوده است. بنابراین روند رشد نقدینگی کاهشی است.

بانک مرکزی وعده کاهش رشد نقدینگی را می دهد

صالح آبادی با اعلام اینکه دولت مبتنی بر کاهش رشد نقدینگی است، گفت: از سوی دیگر رشد ترازنامه بانک ها به دقت کنترل می شود. در برنامه جدید بانک مرکزی برای افزایش نظارت از سیستم های نظارتی بانک مرکزی به خوبی استفاده شد که قبلاً به درستی استفاده نمی شد. سامانه صمت از ظرفیت و زیرساخت لازم برای تنظیم مقررات برخوردار است و با این سامانه از این پس نظارت دقیقی بر تخصیص وام ها و تسهیلات بانکی که باید تولید محور باشد خواهیم داشت.

وی گفت: کنترل نقدینگی به طور جدی در بانک مرکزی آغاز شده است. اما نظارت چشمی و دستی بی فایده است و نظارت باید هوشمند، سیستماتیک و پیشگیرانه باشد. ما یک برنامه دقیق و ملموس نظارت سیستماتیک و پیشگیرانه در نظام بانکی داریم و برنامه ریزی هایی که داریم باعث ایجاد نقدینگی در شبکه بانکی کشور می شود.

بیشتر بخوانید  اردوغان: در حال مذاکره با طالبان هستیم

رئیس کل بانک مرکزی از تصویب سازوکار فروش بانک های مازاد در دولت به زودی خبر داد و گفت: با نظارت هوشمند و مبتنی بر فناوری از انحراف در شبکه بانکی جلوگیری می کنیم. کنترل نقدینگی و هدایت منابع به سمت تولید از الزامات مسئولان عالی رتبه کشور و همه مردم است زیرا پیشرفت و عدالت در کشور در گرو اصلاح نظام بانکی است.

صالح آبادی ادامه داد: در کل دنیا نظام مالیاتی علاوه بر نقش درآمدی، نقش تنظیم کننده و تخصیص بهینه وجوه را نیز ایفا می کند. قانون مالیات بر عایدی سرمایه که در مجلس در حال بررسی است می تواند مانع کسب و کار شود و بهبود نظام بانکی و نظام مالیاتی دو دلیل اصلی اصلاح نظام اقتصادی کشور است.

بازار ارز به ثبات رسیده است

وی افزود: نرخ رشد ترازنامه بانک ها با تصمیم شورای پول و اعتبار تعیین می شود و در صورت عدم رعایت این سقف، سپرده مورد نیاز آن بانک را افزایش می دهیم. اخیرا بازار ارز به ثبات و آرامش رسیده است. اما در سال های اخیر نرخ ارز ۶ برابر شده است که طبیعتا نیاز بیشتر شرکت ها به منابع مالی را به دنبال دارد. اصلاح قانون بانک مرکزی موضوع بسیار مهمی است که امیدواریم به زودی در مجلس حل شود.

دیدگاهتان را بنویسید