آزمون وکالت 1400 لغو شد; دلیل ش چیه؟



به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، یکی از اعضای هیئت مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز گفت: سال هاست که کانون های وکلا به طور منظم و بدون دخالت سازمان ها و نهادهای بیرونی، آزمون ورودی وکالت را برگزار می کنند. ” اما از برگزاری آزمون 1400 به دلیل دخالت بخشی از قوه قضائیه در انتشار آگهی های این آزمون جلوگیری شد.

سیدمهدی حیاتی در خصوص علت برگزار نشدن آزمون وکالت در سال جاری گفت: اراده کانون های وکلای دادگستری و اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران (اشکودا) این بود که این آزمون مانند سال های گذشته برگزار شود و هر چه هست. مورد نیاز است. آماده سازی برای امتحان توسط اشکودا. از طرف 26 کانون وکلا در کشور ارائه شد، اما اختلافات قوه قضائیه و کانون های وکلا بر سر اجرای «آیین نامه اجرایی قانون استقلال کانون وکلا (مصوب تیرماه) 1400 توسط رئیس وقت دادگستری. ) و اصرار نماینده مجلس، سازمان سنجش از انتشار اطلاعیه شرکت در آزمون وکالت کانون ها به دلیل مکاتبات انجام شده توسط این معاونت و مشروط نمودن انتشار آگهی به موافقت معاونت حقوقی قوه قضائیه خودداری می کند.

این وکیل دادگستری خاطرنشان کرد: از نظر کانون وکلا، قانون اجرائیه قانون استقلال کانون که در تیرماه 1400 به تصویب رئیس وقت دادگستری رسیده بود، قابل اجرا نبود. با توجه به سن داوطلب و مواد آموزشی و همچنین کسب حداقل نمره قبولی و مرجع شرکت در آزمون، اما از آنجایی که آیین نامه یک کل واحد و غیر قابل تقسیم تلقی می شود، پیش نویس اساسنامه به پیشنهاد کانون های وکلا نقض شد. سال‌ها باید اصلاحاتی در آیین‌نامه سال 1334 صورت می‌گرفت که باعث کپی صریح و کلی آیین‌نامه قبلی می‌شد. ضمناً در پیش نویس اساسنامه پیشنهادی کانون های وکلا، اعضایی اضافه شدند که بر خلاف ماده 22 لایحه قانون استقلال کانون های وکلا جزو پیشنهادات ناظر و پیشنهاد دهندگان یعنی کانون های وکلا نبودند. بنابراین مجمع اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری به این نتیجه رسید که این آیین نامه به دلیل عدم انطباق اعضای آن با قانون قابل اجرا نیست و تلاش برای اصلاح این اعضا تاکنون به نتیجه نرسیده است و در نتیجه آزمونی کارآموزی متن باید حاوی عبارات آیین نامه باشد، آنها نیز در سایه این موضوع هستند.

بیشتر بخوانید  تصاویر آخرالزمانی از رانش زمین وحشتناک در پرو / فیلم

این عضو هیئت مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز معتقد است که همه مدیران کانون مستقل وکلای کشور نگران تقلب از داوطلبانی هستند که ماه هاست در این آزمون سالانه مشغول به تحصیل بوده اند و هیچ تلاشی در این زمینه صورت نگرفته است. برگزاری امتحان . متأسفانه سازمان سنجش بدون دستور قضایی و یا صدور دستور قضایی از سوی مراجع ذیصلاح قضایی در این خصوص، دستور اداری صادره از سوی معاونت حقوقی قوه قضائیه را رعایت و انتشار آگهی آزمون را منوط به تایید آن کرد. در این میان اصل استقلال نیروها به کلی نادیده گرفته شد و سازمان سنجش به جای پیگیری و تحقق درخواست کارفرما برای شرکت در آزمون وکالت، از نامه اداری معاونت حقوقی پیروی کرد.

حجتی افزود: کانون های وکلای دادگستری سال هاست که آزمون ورودی آموزش های حقوقی را به طور منظم و بدون دخالت سازمان ها و نهادهای بیرونی برگزار می کنند، اما آزمون 1400 را به لحاظ جذب قوه قضاییه در نحوه انتشار آگهی برگزار می کنند. این موضوع مستقیماً حقوق داوطلبان آزمون را تضییع می کند و به هر حال قربانیان اصلی عدم شرکت در آزمون افرادی هستند که ماه ها وقت صرف مطالعه و آمادگی برای آزمون وکالت کرده اند و سعی در شرکت در امتحانات داشته اند. از سوی دیگر مراجع از جمله دانشگاه پیام نور و جهاد دانشگاهی تاکنون به همین دلایل ناموفق بوده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مدیران کانون قطعا با حسن نیت تلاش خواهند کرد تا مشکل اجرای آیین نامه اجرایی لایحه قانون استقلال کانون وکلا و تغییر اعضای ناقض استقلال کانون وکلا را حل کنند. کانون وکلا در کشور با حسن نیت قوه قضائیه انتظار می رود تا رفع اختلاف فی مابین، تصمیم گیری در خصوص نحوه انتشار آگهی و شرکت در آزمون وکالت 1400 همانند گذشته به کانون وکلا تقدیم شود تا حقوق داوطلبان تعیین شود. بزرگترین آزمون وکالت

بیشتر بخوانید  یک جنازه چاقوخورده در پردیس پیدا شد

آزمون وکالت ساعت 14 قرار بود 20 اسفند برگزار شود که لغو شد.

دیدگاهتان را بنویسید