تاثیر واردات خودرو بر بازار خودرو چیست؟



مجلس ماه ها بر آزادسازی واردات خودرو در سال 1401 اصرار داشت. اما این طرح که در اواسط سال به تصویب رسید، ابتدا با مخالفت شورای امنا و سپس با مانع محکم مجمع تشخیص مصلحت مواجه شد. حالا به هر حال باید آن موضوع حداقل در ماه های آینده منتفی شود. تاثیر کمبود واردات خودرو قیمت ها چطور؟

به ویژه، کمیسیون مشترک نیز نظر خود را در مورد واردات 50 هزار خودروی سواری به کشور در سال آینده تغییر داد. این کمیسیون که لایحه قانون بودجه 1401 را مورد بررسی قرار داد، ابتدا تصمیم به آزادسازی واردات خودروهای سواری گرفت، اما بعداً این لایحه را به واردات خودروهای عمومی و سنگین تغییر داد.

تاثیر عدم واردات خودرو بر قیمت

پیام لغو واردات خودرو برای بازار چیست؟ است ماشین گران می شود؟ حمیدرضا حیدری، رئیس اتحادیه نمایشگاه داران مشهد معتقد است که نمی توان با قطعیت گفت که نتیجه این تصمیم گران است اما بازار از رکود خارج می شود.

وی به تجارت نیوز گفت: مردم از قبل منتظر نتیجه مصوبه مجلس درباره واردات بودند و موافقت نکردند.

حیدری می افزاید: اکنون که بحث واردات حل شده است، احتمال زیادی وجود دارد که انجام شود. بازار خودرو از رکود خارج شوید. زیرا معامله گران دیگر منتظر اتفاق جدیدی نیستند.

این فعال صنفی گفت: ورود روزانه 50 هزار دستگاه خودرو به بازار بدون شک بر قیمت ها تأثیر می گذارد و می تواند قیمت مدل های لوکس و خارجی را بین 20 تا 30 درصد کاهش دهد. با این حال اکنون موضوع عبور از رکود از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

بیشتر بخوانید  یک چترباز جوان بیجاری در اثر تصادف جان خود را از دست داد

تاثیر ورود خودروهای لوکس بر بورس کالا

از سوی دیگر سید جواد جهرمی، معاون عملیات و نظارت بر بورس اوراق بهادار اخیرا وعده داده است. ماشین های خارجی متعلق به سازمان اموال است و تا پایان سال در بازار سرمایه عرضه می شود.

الان یک ماه به پایان سال 1400 مانده اما خبری از آن نیست. اگر این اتفاق بیفتد می تواند بر بازار تأثیر بگذارد؟

حیدری می گوید: تاثیر چندانی روی قیمت ندارد اما اتفاقی است که باید در نهایت اتفاق بیفتد. ورود این خودروها به بازار می تواند به افزایش معاملات کمک کند.

وی گفت: صحبت های متناقض و وعده های محقق نشده به بازار آسیب می زند و باعث رکود می شود. در چنین شرایطی، فروشندگان و خریداران در وضعیت نامطمئنی هستند.

به گفته فعالان صنفی، ثبات و شفافیت بدون توجه به نتیجه تصمیم، به رونق بازار کمک می کند.

دیدگاهتان را بنویسید