حکایت ضرب المثل از کف دست نمی روید


حکایت ضرب المثل از کف دست نمی روید

هنگامی که شخصی را تهدید می کند و می خواهد از مرعوب کننده خشن انتقام بگیرد تا طرف مقابل او را ناتوان و احمق نداند، اغلب کف دست خود را به او نشان می دهد و ضرب المثل مذکور را بر زبان می آورد.

در سالهای 56 و 57 پیش از میلاد ارد سیزدهمین تاج و تخت بر تخت ایران نشست. ارد اولین پادشاه ایرانی بود که در دوران سلطنت خود مجبور به برخورد شجاعانه با امپراتوری قدرتمند روم شد.

در دوران سلطنت آردا، سه ژنرال بزرگ رومی به نام‌های پومپی، ژولیوس سزار و مارکوس کراسوس فرمانروایان امپراتوری وسیع روم شدند. سزار در آن زمان کشور گال یا گول، فرانسه امروزی را فتح کرد و تحت فرماندهی ارتش روم بر این منطقه حکومت کرد.

پمپئی کنترل اسپانیا را از سنا به دست گرفت. کراس حکومت سوریه را برعهده داشت و لشکریان را فرماندهی کرد تا به آن کشور برود، اما سناتورها به او اجازه ندادند در این مقام و مأموریت با دولت اشکانی بجنگد.
کراس که مردی بخیل و حریص بود پس از استقرار در سوریه برای فتح ایران و هند در سوریه ساکن شد و بر فرات پلی ساخت و چندین شهر بین النهرین را اشغال کرد.

سپس به دلیل فرارسیدن زمستان به شام ​​بازگشت تا در بهار با پادشاه اشکانی به جنگ برود. چون وقت فرا رسید، به سپاهیان دستور داد که از قشلاق جمع شوند و منتظر فرمان باشند.

در این هنگام سفیران آشکای سیزدهم رسیدند و با کلماتی مختصر و قاطع، مأموریت خود را به کارست بیان کردند. پیام آنها مشابه بود:

بیشتر بخوانید  بنزین 10 هزار تومان می شود ؟

اگر این لشکر توسط رومیان فرستاده شود، پادشاه ما با آن می جنگد و به هیچ کس رحم نمی کند، اما اگر همانطور که به ما می گویند خلاف میل و نیت دولت روم باشد، شما فقط برای شخصی با سلاح وارد شهر ما شده اید. او برای نشان دادن اعتدال خود حاضر است بر ضعف و پیری شما ترحم کند و به لشکریان رومی در شهرهای ما اجازه دهد که قلمرو ما را ترک کنند، زیرا امپراتور ما این رومیان را اسیر خود می داند نه ساکنان شهرها.

کراس با تکبر و خودخواهی پاسخ داد: «من قصدم را در سلوکیه به شما اعلام می کنم!» ویسیگز، مدرن ترین سفیر ایران با شنیدن سخنان تند کراس لبخندی زد و به کف دست کراس اشاره کرد.

حکایت ضرب المثل از کف دست نمی روید

ضرب المثل های زیبا در مورد شهر و کشور خود را در قسمت نظرات بنویسید

ممنون از دنیا…

مجموعه: مجله اینترنتی تشویقی


دیدگاهتان را بنویسید